Andmat-bra till något?
Ja som rubriken lyder så undrar jag om andmat är bra till något? Tillför det något bra till akvariumet?
Jag har nämligen börjat tröttna på att ha det i mitt kar.. Men vill liksom inte ta bort det om det gör något bra!
Ger skydd för eventuella yngel, "motverkar" alger och cyano :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Hehe… ja det kan ju vara lite irriterande med andmat ibland… men förutom vad #1 sa så "skuggar" de ju också om man t.ex. har fiskar som inte vill ha så ljust och så är det kanonbra som sköldpaddsmat och skydd för såna i vattnet också 😉 men nog har jag tänkt en del fula ord… både en och två gånger… när jag för femtielfte gången får armar, tröjärmar och håvar m.m. fulla med miniväxterna som inte vill ramla av… och knappt kan se vad jag gör i akvariet när jag försöker plantera någon växt eller fånga nån fisk eller så… har denna förban… ehm… förträffliga växt i alla mina akvarier (så förstår dig TS).
Mvh/Chinesecrestedlover
Okej, yngel har jag gott om, nästan lite för mycket. Så det skulle egentligen inte göra mig något om några yngel blev mat. Och jag har ändå ganska mycket andra växter, så jag tror nog att det blir en rensning imorgon!
Tack för ditt svar! :)
Lägg håven torrt i en hink t.ex. och vänta någon dag tills andmaten har torkat. Då går det jättebra att bara tömma ut det ur håven 🙂
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Matar mina guldfiskar med det, dem älskar det! Som sagt så dämpar de ljuset också för ljuskänsliga små firrar, men det finns ju bättre och finare alternativ om det nu skulle var så att man behövde det :)
#2 Haha, ja precis så har jag också tänkt ett antal gånger! xD
Har bara guppys och vet faktiskt inte om dom vill ha skugga? Fast i och för sig så har jag väldigt långa växtblad som ligger på ytan och ger en viss skugga :)
Alla fiskar vill iaf ha lite skugga och jag märker här hemma på dom 10 kar jag har igång nu att dom är mer frammåt om dom har flytväxtee ex andmat eller musselblomma
Det finns mycket roligare flytväxter att ha än andmat :)
Mvh Linn
gammal tråd men jag har en relaterad fråga, med tanke på att de förökar sig så snabbt så tänker jag att det vore bra i ett nystartat akvarium för att få igång systemet ordentligt?
och hur är det med snäckor, äter de andmat?
Äpplen gör det
ah ok ok, tack =)
mina äpplen äter inte andmat…. men malawina gör det gärna… använder d också i räkmixen. d e väldigt näringsrikt
Ok så du lägger det i maten du gör, men vad av min teori att det borde vara bra för nystartat akvarium, tänker att du växer ju så snabbt!