Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 682 ggr
Lon@
1

Neontetra + pansarmal + ?

Hej! Ny här, hoppas att det här hamnar rätt nu.
Är fortfarande bara i planeringsstadiet men funderar på ett akvarium på ~160-200 L .
Främst vill jag ha ett stim (gärna stort) neontetror men tänkte mig även ett mindre gäng metallpansarmalar?
Men sedan skulle jag vilja ha 1-2 st andra fiskar också, i storlek 10 cm ungefär. Vad kan tänkas passa till neonerna och malarna?
För min del spelar det ingen roll om fiskarna inte kommer från samma kontinent och så vidare, bara de gillar samma vatten och är hyfsat lätta för en komplett nybörjare.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

mimåne
0

Någon Gurami, kanske Mosaikgurami? De tycker jag är mycket vackra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

cattisa
0

Vad härligt att du också gillar neontetror! De är så vackra!  Jag hade 2 metallpansarmalar samtidigt och några stora Blå gurami som jag inte minns vad de heter. Dessutom hade jag Guppy och zebrafiskar, men de kan du hoppa över. Ler Zebrafiskarna i stim hade ett mycket högre tempo än neontetrorna, så de passade inte så bra ihop.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

LajvKrattan
0

#2 Kanske månskensgurami eller marmorgurami?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Lon@
1

# 1, 2, och 3: Kul att ni föreslår Gurami då jag har kikat lite på dem men läste någonstans att de antagligen kommer att äta upp neontetrorna? Fast det gällde guldgurami, är till exempel Mosaikgurami mindre "glupska"🤐?
Vad tror ni om
Ett relativt stort stim neontetror
5-6 pansarmalar
Ett par Mosaikgurami?
Saknar jag då någon typ av fisk som "måste" finnas i akvariet för att det skall bli bra balans och så vidare?

mimåne
1

Jag har inte hört att Gurami skulle äta neontetror.

Jag tycker du har en bra uppläggning där. Du behöver inte fler fiskar utan det är lagom. Skulle du få problem med alger kan du överväga en algätare men börja du såhär :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lon@
0

Toppen, tack!

LajvKrattan
1

Mosaikguramier är fredligare än guldguramier. Vi har mosaikguramier i skolan och de rör inte en fluga, förutsatt att den inte kommer för nära deras mat.😉

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!