Bilder till en artikel?
Hej!
Jag håller på att skriva en artikel om fiskar, "Glömska och okänsliga fiskar - två rykten", för sajten "djurskydd i fokus" och är i behov av ett par bilder på fiskar och/eller akvarium. De behöver inte nödvändigtvis passa in på rubriken men det är ju alltid bra att liva upp en artikel med lite bilder. 🙂
Är det någon här som kan tänka sig bistå med en eller ett par bilder? Det vore helt fantastiskt! 🙂
/Anne
Värd på Natural Horsemanship; www.ap-horsemanship.com
Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.
Vad är det för typ utav bilder du vill ha ? huvudbild, helkroppsbild, eller en hel akvariebild. ? Är det någon speciell art eller utseende du är ute efter ?
Jag kan bidra med några bilder, om du bara talar om vad du vill ha ;)
Vad snällt! Tack! 🙂
Sorten på fisken spelar ingen roll. Gärna en helbild på en eller fler fiskar som jag kan använda som rubrikbild.
Sedan blir det svårare eftersom det då blir rätt konkret… Fantastiskt vore en bild på två fiskar som möter varandra då artikeln bland annat handlar om att de kan känna igen varandra.
Andra delen är om att fisk reagerar på irritationer, t.ex. genom att rubba den irriterade nosen (heter det nos hos en fisk??) i sanden på botten. Så om du råkar ha en bild på en fisk som undersöker botten på akvariet vore även detta helt fantastiskt. 😉
Annars är jag mer än nöjd med en till helbild på en fisk. 🙂
Jag skall se vad jag kan ordna.
http://ifokus-assets.se/uploads/165/1657b5b2e076d8fb525e6f80ab59c7f2/x2-089jpg.jpg
http://ifokus-assets.se/uploads/cc2/cc2df517d736569f267ddecb8aacbe00/bilder-897.jpg
Andra bilder du kan använda :)
Gludfisken (slöjstjertarna) behöver fortfarande uppmärksamhet ang akvariet. Iofs så hade artikeln behövts spridas till djuraffärer men bättre än inget här på iFokus :). De två orangea bodde förr i en ca 5-7 liters ikeavas. Tror denna bilden faktiskt är tagen när deras nya hem var helt färdigt (200l :D)
Vilka jättefina bilder på slöjstrjärtar och första bilden i inlägg #5 måste ju vara perfekt. Där ser man tydligt att de inte är så små hela tiden :D
Vad kommer den artikeln/artiklarna handla om egentligen?
Är det sakligt, positivt eller negativt om att hålla fiskar i akvarium?
#6 Tack :)
Vill du ha fler bilder har jag så det räcker och blir över (kan iofs inte låta bli att fylla på…) i mapparna här hemma, alla möjliga fiskarter, akvarier och annat akvariefiskrelaterat.
Stort TACK för era bidrag med jättefina bilder!!! :) Ska komplettera artikeln så att den blir klar under helgen. Lägger upp länken i denna tråd sedan. #7 Artikeln är saklig och handlar om att påståenden att fiskar är glömska, dvs. att minnet bara räcker i några sekunder, och att de inte känner någon smärta inte stämmer. I artikeln hänvisar jag till olika undersökningar som visar att varken det ena eller andra är sant. Dessa påståenden används gärna som försvar för att kunna hålla dem i för små akvarier och att de inte behöver så mycket tillsyn mer än några matflingor någon gång i veckan. Artikeln ska helt enkelt uppmärksamma om att fiskar känner och har artspecifika behov de med. Sedan kommer jag även länka till en äldre artikel som handlar om regler att följa när man har fiskar. http://djurskydd.ifokus.se/articles/4d715354b9cb462239066269-regler-for-hallande-av-akvariefisk?4d712517b9cb4621410486fa-2 /Anne
Men man kan ju inte ha en bild på frisk fisk som naturligt undersöker botten till text om fisk som rubbar sin irriterade nos i sanden på botten. Är det inte bättre att länka till jordbruksverkets sida direkt istället?
Jag skulle säga att det beror på bilden. Bilden ska illustrera ett beteende och om den beskriver det som står i texten fungerar den, även om själva fisken på bilden inte gör det av samma anledning. Sedan kan man alltid lägga till en text med en förklaring. Ja, det kommer finnas en direkt länk till jordbruksverkets sida också. :)
Som utlovad kommer här länken till artikeln.
http://djurskydd.ifokus.se/articles/5329f3618e0e7403fe0000cf-glomska-och-okansliga-fiskar-tva-rykten
Hoppas ni gillar den. 🙂
Lite formateringsknas bara med ena bilden som blev något för stort… Ska lösa det snart.
Det blev ju jättefint! :)
Tack! 🙂
Mycket bra artikel!
Toppen! 👍
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Bra artikel! Mina fiskar är glada över att deras bilder hamna i artikeln :P så deras artfränder slipper det trista livet de kom från!
Du skulle länkat till någon video med tama och tränade guldfiskar för att visa att de kan tänka samt lite mer än 3 sek (och annorlunda) minne.