Storlek akvarium vs fisk
Okej nu är jag förvirrad. Hur vet man hur många fiskar man kan ha i sitt akvarium? Jag menar 1cm/l det kan inte stämma alls för då jäklar kan jag stoppa i fisk i mitt 500l! 5meter fisk det är mycket! Hur räknar man?
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Jag tänker så här att jag vill ha mycket yta för fiskarna där de kan få vara ifred, till och med simma på sina ställen utan att stöta på andra. Att ha för mycket fisk innebär också att akvariet blir 'skitigare' om du förstår vad jag menar ;) Allt handlar om att läsa på vad fiskarna ställer för krav på akvariet. Jag har t ex 375 L akvarium men har bara 16 fiskar i det för de kräver sina revirplatser men utöver dessa fiskar har jag 8 Corydoras som städar botten.
Jo skitigare vet jag, har ju Oscars nu :) har investerat i ett rejält ytterfilter, Fluval och är mycket nöjd, värt varenda krona! Nu funderar vi på att gå över till Malawi då de är lite mer fart och färg i dem. Planerar nu med gubben om inredning och vilka vi ska ha och hur många men alla säger olika. Karet är på 450liter 160 cm brett malen vi har kommer att gå kvar han är 30 cm och de två papegojorna kommer troligen gå kvar ett tag till (7cm) nu. Vi vill ha mycket grönt i karet, har fina rötter som bildar grotta och massa hål att simma genom. Tipps på fiskar? Tips över huvud taget?
Tyvärr är malawi inte mitt område. Jag vet för tok för lite om dem så jag hoppas någon annan kan svara på det istället.
Malawicikliderna gillar att "gå trångt" har man bara ett par enstaka Malawiciklider i ett stort kar så sticker dom & gömmer sig.
Dom blir tryggare om dom är många & det fina med det hela är att man kan blanda rätt friskt.
Så kikar man runt på många bilder med just malawikar så är dom rätt färggranna just av den anledningen att man kan ha rätt så många fiskar.
Gäller ju dock att ha gömställen för många & bra filtrering.
Mycket grönt blir svårt……går inte ha ett planterat kar med en massa malawi för dom gräver ju dagarna i ända. Men javaormbunke som växer på rot eller på sten fungerar rätt bra i ciklidburkar.
Med rötter i akvariet så får man ha koll på ph-värdet som kan sänkas av dessa men det är ju bara att höja & det är du nog ganska tvungen till för ph-värdet för många ligger runt 7 & malawicikliderna vill ha högre ph runt 8-8,5.
#4 vi har även en stor kalksten i karet, väger det upp rötterna?
#5 Ja det väger ju upp rötterna en del.
Alla rötter påverkar inte ph-värdet i större skala så du får helt enkelt testa ph-värdet.
Vad har du för ph värde i kranen?
Ja du, låter som jag får införskaffa ett ph test. Vi har egen brunn med mycket kalk och järn i vattnet.
Bra med ett testvärde för annars kan det vara lurigt att sänka eller höja ph-värdet.
Skulle även rekommendera boken back to nature guide om Malawiciklider som jag själv köpt och som ginza har ett bra pris på nu.