Hjälp med sjukdom!
Köpte fem mosaikguramis nyligen (1,5 vecka sen typ), hittade en död idag.. En annan har typ svarta fläckar och ser ut att sjunga på sista versen, en tredje är frisk till sättet men har vita fläckar (på bilden). Den som dog hade inga fläckar eller nåt, VAD ÄR DETTA?! Skulle ha lyssnat på folks råd och inte åkt till Bromma zoo, ahhh :( Men hittade inga Mosaiker någon annan stans.. Hur blir jag av med detta? Har för övrigt siamesiska algätare, glasmalar, sandsnäckor och kamphonor i karet.
/Sofia
Jag insåg att medan jag skrev så hann den med svarta fläckar dö :( Den fick massa ryckningar och flög runt i hela karet, ofta upponer.. Sen la den sig på botten död (tog ca 5 minuter från att ryckningarna startade tills den dog)..
/Sofia
Vet att de har mosaik på arken zoo i sollentuna (stinsen) och i åkersberga
// Elin-li,
Tack för tipset! Får väl köpa nya där ;)
/Sofia
Djurmagazinet i Farsta centrum och Grizzly Zoo i Handen/haninge brukar ha Mosaiker.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Snälla, behöver hjälp! Någon som vet hur jag ska göra? 😕
/Sofia
Fisken på bilden ser ut att ha drabbats av en bakteriell infektion. Huruvida vilken art av bakterie det är som orsakat sjukdomen går ej att säga säkert det skulle dock kunna vara Mycobacterium Marinum som är en gramnegativ syrafast bakterie mer allmänt känd som alstraren för fisktuberkulos.
Tack för svaret! Har du något förslag på hur jag kan bli av med det?
/Sofia
#7 om detta verkligen är bakterier inom släktet Mycobacterium som är patogenen: det Antibiotikum som en del Aktinobakterier producerar: Tetracyklin i viss mån men med fisken tillstånd råder jag dig att avliva den.
Tycker det ser ut som svamp? Är det det, kan du behandla det med salt. Använd sökfunktionen här på iFokus, så hittar du säkert mycket :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#9: jaså du tycker det ser ut som som svamp. vad menar du för svamp? menar du möjligt saprolegnia? som egentligen inte taxonomiskt sätt inte kan klassas som en svamp utan mer som en alg.
#10 visste inte att det fanns olika svampar, har bara hört (och vart med om) sjukdomen svamp :p
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ska fortsätta söka runt, men här är ett filmklipp iallafall! Så kanske ni ser bättre ;)
/Sofia