Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 2494 ggr
Sarah E
0

Fjäril som mår dåligt - råd snabbt

Har i annan tråd frågat om mina fjärilar som börjat gruffa mit varandra trots att det skulle vara en hane och en hona (men antar att det inte är ngn garanti mt gruff iofs). 

Nu mår den ena inte bra. Den var framme med de andra så sent som igår kväll men hittade den nu bakom pumpen och med en lång vit tråd ur rumpan. Antar att den blivit stressad och därför mår dåligt nu. Har ett tomt 20-liters kar och funderar nu på att fylla upp det och stoppa i fjärilen däri samt medicinera med salt.

Har letat runt men hittar ingen tydlig info om dosering. Kan någon hjälpa mig med det och ge feedback på min plan här ovan? Verkar det vettigt?

Hjälp mottages tacksamt!!

Sarah E
0

Putt. 1dl salt/100 liter vatten är en dosering jag lyckats hitta. På 20 liter blir det alltså 20 ml (2 tsk). Ingen som har erfarenhet av saltbehandling?

mimåne
0

1dl per 100L är också vad jag har hittat för informationer. Jag kan inte uttala mig om praktiska erfarenheter av detta då jag inte saltbehandlat förut.

Vilken av fjärilarna är det som mår dåligt?

Alla fiskar är mer eller mindre bärande på sjukdomar. Dessa kan vila och inte komma till stört förrän ett möjligt utbrott blir till tex vid en transport då fisken blir stressad. Din fjäril har mest troligt blivit utsatt för stress pga transport samt gruffet med den andra fjärilen och nu blivit sjuk. Att den har en vit lång trådig avföring är ett tecken på sjukdom.

Se om du kan få fram några andra symtom på fisken och försök att hitta en diagnos på det här före du börjar behandla med tex salt.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
0

Tack mimåne! Den har inga andra symtom förutom det jag redan nämt. Har inte sett mera trådig avföring men den håller sig undan och vill inte äta. Med tanke på hur känsliga fjärilar tycks vara (har jag läst mig till) kanske det är bättre avliva den? Eller?

Platyfarmer32
0

Jag skulle nog gett det en chans och ändå försökt skulle jag nog säga. Liksom det e ju tråkigt att se en död fisk i akvariet men man kan ju ändå pröva : )

Sarah E
0

Behandla menar du? I eget kar som jag tänkte?

Sarah E
0

Tack för era svar 😊

annaelfie
0

vad du kan göra är att saltbada fisken i en enskild hink på typ 10 liter. låt den gå där i 2-4 minuter eller tills den lägger sig på sidan, och sedan flyttar du den till en annan hink med vanligt vatten och låt den vila där typ 4 minuter och upprepa det tre ggr. det hjälper på mina fiskar iallafall när de är sjuka, dessutom har ja pansarmalar och annat som är saltkänsligt så att dosera i hela karet är otänkbart. behandlingen hjälper till att bättra på fiskens naturliga slemhinnor och immunförsvar.

Sarah E
1

Det låter stressande för fisken :/ Då antar jag man har högre salthalt?

annaelfie
0

ja blandar i kanske en halv deciliter i en hink på 10 liter. det är nog säkert mer stressande än om man bara låter fisken gå kvar det vanliga karet, men kan man inte behandla hela karet, och fisken int everkar bli bättre av egen kraft, så får man ju flytta firren. det bäst är väl om man har ett mindre extra akvarium där fisken kan få gå under hela bahandlingen tills den är frisk nog att flytta tillbaka. :)

Sarah E
0

Jo precis. Har fyllt upp mitt lilla 20-liters och doserat i 4 tsk salt. Har ingen extra doppvärmare bara så måste skaffa det imorgon innan jag kan sätta i fisken där. Då kan jag ju låta den vara däri tills den vill äta igen oc verkar piggare. Egentligen skulle jag nog vilja byta ut den mot en annan fjäril. Har en känsla av att det är en liten hane och det är därför den andra jagar hen.

mimåne
0

I så fall är vatten från fjärilens akvarium att föredra vid eventuell behandling.

Att en fisk ligger på botten är alltid ett dåligt tecken. Har du mätt tex nitritvärde?

Har du gjort någonting med fisken ännu?

Sarah E
0

Jo jag tog vatten från "hemakvariet" och har doserat i salt men inte stoppat i fisken ännu, måste ha en doppis först.

Firren är inte alltid på botten utan är på olika ställen, verkar som den mest försöker hålla sig undan den andra fjärlilen. Fenorna ser fina ut och är inte ihopklibbade. Alltså den ser ut precis som vanligt bortsett från att den håller sig gömd, inte äter och har trådigt bajs. Därför måste jag ju nästan utgå ifrån att den är sjuk. 

Inget nitrit (har stickor för tillfället men ska skaffa dropptest) Men iom att alla andra mår bra är jag inte orolig för just det…

Sarah E
0

Kikade in i karet nu medan det fortfarande är släckt och nu var fjärilarna tillsammans och verkade må prima🤔🤔 Fattar ingenting. Kanske att jag ska avvakta då och se om den repar sig av egen kraft? Får se om den vill äta idag. Tog ju 10 liter vatten från karet igår till 20-litarn och fyllde på med lika mkt nytt så blev ju som ett extra litet vattenbyte då i stora (det ordinarie bytet var i lördags). Kanske var bra… vet ju att stickor kan vara opålitlga. Bara spånar här… vad skulle ni göra i detta läge?

Kan ändå inte inhandla ngt förrän jag får mitt nya kort kom jag på (förlorade plånboken i fredags och var ju tvungen spärra allt).

mimåne
0

Avvakta

Sarah E
0

Mmm. Nu sitter den under en växt och den andra är där och kikar ibland men är snäll iaf. Testade lägga en flaska m varmt vatten i lill-karet för att se om jag kunde få upp tempen. OM det funkar så får jag gå och byta ibland och då kanske fiskstackarn får åka ner i saltbaljan ändå 😕

Sarah E
0

Nä värma med vattenflaska funkade inte. Då blir det intensivsaltbad för nu är hon på väg att lägga av ser det ut som…

Sarah E
0

färdigbadat, få se om den repar sig. ser mörkt ut😭

mimåne
0

Har du tagit vatten från det andra karet borde den ha någorlunda samma temperatur som i ditt vanliga akvarium. Om du saltbadar i framtiden så kan du tänka på att det inte behövs ett helt akvarium för ett saltbad, det räcker med en liten hink eller annat kärl. 

Om du nu skulle ha så pass otur att denna fisken inte överlever så kan du pröva kontakta säljaren och se om du kan få en ny.

Ellenor123
0

Hoppas lillan repar sig! :( Mina har inte gruffat alls, mina två par gick tillochmed i samma akvarium i 3 dagar pga nitrit i ett annat kar och inte ens hanarna gruffar mot varandra. Väldigt fredliga fiskar. Men ja, otur kan man alltid ha :( Tycker också du ska kontakta Akvarielagret om den lille dör, de brukar vara schyssta!

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Sarah E
1

#18 Jag tog faktiskt två såna plastlådor man fryser in mat i och de rymmer väl max en halvliter styck. (Kunde inte se ngn nackdel med en liten låda när jag skulle köra så kort och intensivt.) Fyllde båda med vatten från karet och hade i lite salt i den ena (höftade lite på mängden där). Så i med liten fisk och flyttade fram och tillbaka mellan lådorna med några minuters intervall. Nu ligger hon kvar i den lådan utan salt. Låter lådan flyta runt på ytan i karet så att den håller värmen.

#19 Den lever än och kanske jag inbillar mig men den ser liiite piggare ut. Fast bara lite. Hyser inte så mycket hopp om att den ska klara sig men då har jag iaf försökt. Ja, jag får snacka med dem på AK.

Men hoppet är det sista som lämnar ju….

mimåne
0

Då får jag ursäkta mig. Jag fick intrycket av att du använde dig av ett akvarium och var lite oroad över att du inte hade en doppvärmare till det.

Det är så lätt att feltolka :)

annaelfie
0

håller tummarna, har en halvkrassling barb här hemma som jag också övervakar så vi sitter i samma båt

Sarah E
0

#21 Jo men jag hade ju laddat ett sjukkar utan doppis och försökte värma det med hjälp av varmt vatten i en flaska som jag la, vilket inte funkade, i så du tolkade inte fel :) Men jag vågade ju inte stoppa stackarn däri. Den är i sin lilla burk (utan salt) och verkar inte ha piggnat på sig. Men den lever ju ännu vilket den inte hade gjort, tror jag, om jag inte behandlat den.

Så nu är frågan, ska jag ge den mera behandling imorgon om den ännu lever då? Och ska jag prova mata den nu? Den har ju svultit ett par dagar så tänker den behöver nya krafter, eller??

#22 Då får vi hålla tummarna för varandra!!

Sarah E
0

Den dog :(

Lilolizeit
0

Åh va tråkigt. Beklagar.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

annaelfie
0

rip

Ellenor123
0

🌺

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

mimåne
0

:(. Får jag fråga vilken av dina fjärilar det var? Den stora eller den lilla?

Sarah E
0

Tack allihopa. Känns liksom alltid som ett misslyckande när en fisk blir sjuk och dör :(

Det var den lilla.

[Evisen]
0

Jättetrist att den dog för dig. Men ring till A-lagret och prata med dem. De brukar ha 7 dagars fiskgaranti (iaf när jag var där sist), bara ta med sig fisk och vattenprov.

mimåne
1

Känn det inte som ett misslyckande, det är sådant som händer överallt och aldrig går att komma ifrån tyvärr. Du gjorde ju vad du kunde.