Sajicaciklider
Jag skall få mitt Sajicapar ikväll, och hanen äör garanterat en hane, det ser man på huvudformen. Men de andra är ungdjur, och lite svårare att se skillnad på.
Har för mig att hanar och honor har olika färg på fenorna, stämmer detta och vilken färg har vilken isf :)
Tacksam för svar :D
Honans fenor är svarta och gula och hannens är röda. :P
Är det en grupp du har köpt eller två som redan bildat par?
Hanarna sägs vara betydligt mycket större i storlek än honorna och ha mer utsträckta fenor.
Sedan har jag läst någonstans om att profilen på huvudet ska skilja könen åt.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#1 Ah, tack. Då skall jag alltså titta efter en som har gula fenor isf ;) Hanen är en utpräglad hane, med kraftig puckel på huvudet, han är jättesnygg :)
#2 Jag har köpt två, en utpräglad hane, och så skall jag ha en hona till den då :) Hon som har dem har flera stycken, men bara två som är helt säkra hanar.
Jo, huvudet skiljer kraftigt, på vuxna individer i varje fall, har även för mig att hanarna är bra mycket större än honorna, fast det är jag inte säker på 😊 ,men som ungdjur ser de ganska lika ut, det var därför jag tog fasta på att de har olika färger på fenorna ;)
raichu, det bekräftar mitt sajica par ännu mera för det är precis som du skriver att hanen är mer röd och honan gulaktig. Svart har jag inte sett så mycket av men får titta noggrannare. =)
Måste inte finnas med svart men det kan vara så. :P
Och det brukar inte vara mycket i så fall utan mest bara ett mindre sträck på övre kanten av ryggfenan. :)
Jisses va folk skaffar dessa fiskar nu! Blir så avundsjuk. Väntar på en bildtråd med era vackra fiskar. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#5 Honan har en svart rand på fenkanterna :)
#6 Finns bild i min tråd (Ciklidtoks akvarium ;) )
Jag funderar på en sak, nu när jag läser Lilolizeits kommentar om bildtrådar. Är det något man skulle kunna göra på det här forumet ?
Vi har ju "bild på era akvarium", flera privata trådar med bilder. Men man kanske skulle kunna göra egna bildtrådar, på olika arter.
Ex- En bildtråd för Sydamerikanska ciklider, En för Centralamerikanska ciklider, en för levandefödare, en för övriga (lite mer udda fiskar) etc.
Nu blev det lite off topic i den här tråden, men det bjuder jag på, eftersom frågan kom upp här ;)
Vad tror ni om en sån ide ?
Absolut bra idé Ciklidtok. Bara att köra på =) Fast gör det lite större som t ex mellan- och sydamerikanska ciklider och t ex afrikanska ciklider m.m.
Vet du, det tänker jag göra 😃
Och ideen med Syd -och Centralamerikaner i samma tråd, det var en bra ide, oftast har man ju de två sorterna tillsammans 🙂
Jag har dock inga Afrikaner, men jag skall se vad jag kan göra 😉