Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 983 ggr
NiklasM
0

Jag vill börja men hur?

Hej

Niklas heter jag och har fått ett gammalt akvarium på 35-40lit.

Jag är helt färsk på detta med akvarium och allt vad det innebär med fisk och växter och vet inte riktigt var jag ska börja. 

Det jag gjort hittills är att fylla det med vatten i ett badrum för att trycktesta det, förhoppningsvis är det helt.

Har också en pump (med filter?) en Eheim 2048, håv, grus i botten, termometer och några skumma slangar.

Vad ska jag göra först? vilka fiskar bör jag välja växter?

Tacksam för svar 

//Niklas

kigon
1

Det är ett ganska litet akvarium, så fiskar finns det inte så jätte många att välja från… Dock så kan du ju ha en Kampfisk! Men om du har Kampfisk så borde du ej ha några andra fiskar i karet. Du kan också ha sniglar och räkor (räkor är lite känsliga så hade rekommenderat Körsbärsräkor som nybörjarräka)

Du kan också köpa ett litet stim galaxy rasboror på 6-8 st, de är så pass små så de funkar bra i små akvarium!

Du kan beställa dem på denna sidan, han skickar dem med posten i ytterst bra packetering. Har själv fått hem 6 st av dem från han och det gick jätte fint 🙂

http://www.asplundsfisk.se/

Det enda algätande djur jag skulle rekommendera i det karet är sniglar eller räkor…

Sen finns det ju också t.ex. endlers, en liiiten version av guppies kan man säga 😃

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

NiklasM
0

ok, det jag till en början tänkt är att befolka detta kar, för att sedan se hur det går inhandla ngt större för att kunna ha fler arter osv. 

Kampfisk? är de rätt för en nybörjare?

NiklasM
0

Sen är ju frågan hur jag ska gå tillväga innan jag ens kan befolka karet?

Vilka växter till dem osv

guppytjej
1

En snygg kampfiskhane och några posthornsnäckor i nån snygg färg fungerar bra.. De flesta kampfiskar äter räkor så det skulle jag inte blanda. Finns andra små rasboror än just galaxyn som skulle funka annars, dessa går o ha ihop med räkor. Mer växter än man tror att det behövs brukar vara en bra regel. Kampfisk, rasboror vill alla ha mycket växter. Gärna nån flytväxt också.

guppytjej
0

Befolka karet kan du göra dagen efter du haft i vattnet MEN man ska börja med väldigt få individer o mata väldigt lite i början o hålla koll på nitriten genom dropptester… SNabbväxande växer är bra i början.

Ellenor123
0

Här är ett växtlexikon som du kan titta på, kanske hittar du någon fin växt. Som redan skrivits så är snabbväxande och lätta växter bäst i början :)

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/52f7ab6cce12c43cd8000046-vaxtlexikon

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Tequilaboj
0

Tycker att Limnophila sessiliflora är en mycket trevlig växt. 

En kampfiskhane hade ju varit lagom i det karet. Eller ett gäng endlerguppy.

[Jens]
1

Frågan om att starta upp ett akvarium har kommit upp ett antal gånger i detta forum. Kolla gärna denna tråd som tar upp ganska mycket innan man startar ett akvarium: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/527024b6ce12c41180001d3b-totalt-nyborjare?bookmarks-1

NiklasM
0

tackar för fin fin feedback. 

Dessa fiskar och växterna i tråden om växter ,går de att finna i en bättre djuraffär eller beställs allt ifrån webben?

Räkor och ett stim endlerguppys låter om en helt ok början för mig ;D

Tequilaboj
0

De flesta arter bör gå att hitta i djuraffär. Växtsortimentet kan vara lite fattigt ibland men här i Malmö finner man de flesta om man bara vet var man ska söka.

NiklasM
0

i Stockholm då? ;D

Ellenor123
1

#11 Akvarielagret i Bromma har fint utbud med växter.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Tokyo
0

Att inhandla droptester är ju bra redan från start, så du har koll på värderna. :)

NiklasM
0

sökte precis upp vilket ph-värde jag har i kranen här hemma och de angivelser kommunen satt ut är 8.0-8.1.  DH-värdet på 4.0 (tyska grader tydligen). 

Av vad jag hittills läst så bör detta värde sänkas för att räkor och guppys ska trivas. 

Bör jag göra detta innan jag tillsätter växter? tar det lång tid, eller kan jag handla växter, fiskar på en o samma ggn?

Räkor eller fiskar först?

Hur många guppysar alternativt räkor bör jag ha i först, och så småningom totalt?

Sarah E
1

När det gäller Endlers guppy så kommer de med 100% säkerhet att yngla av sig. Antagligen kommer du behöva sälja/ge bort yngel så småningom, eller skaffa ett till akvarium 😉. MEN det är en helt fantastisk liten firre, roliga att titta på, vackra och lättskötta :) De vildfärgade är jättevackra och sen finns även framodlade färgvarianter och de är också fina. 

Ph kommer nog sänkas lite om du har i någon rot och sen kan man visst använda alkottar för det ändamålet också, har dock ingen egen erfarenhet av att använda just alkottar. Du behöver inte vänta med växterna. I med massor på en gång, och som sagts redan, välj många snabbväxande i starten. 

Personligen skulle jag inreda karet färdigt först och sen skaffa fisk. Kan ta längre tid än man tror och inte kul att stressa med det för att man har fiskar som väntar i sin påse. 

Lycka till!!

mimåne
2

Allt har sin tid och det är viktigt att man har tålamod och inte skyndar fram. Du har fått fina råd. Du har rätt i att du behöver få ner ditt phvärde om det är så högt som det sägs. Du borde ändå köpa ett dropptest för ph och se hur det ligger till hos dig.

Det finns ett naturligt och enkelt sätt att få phvärdet sänkt en aning. När de första fiskarna har fått flytta in kommer akvariet igång på riktigt och då sänks phvärdet med tiden. Du kan hjälpa på processen och få det sänkt ytterligare med rötter i akvariet.

Guppys/endlers är överlag väldigt tåliga fiskar och en mycket bra startfisk då jag råder dig till att skaffa det först. Endast några få. Två honor är lämpligt. Sedan kan du skaffa en hane. Dessa kommer att yngla av sig så småningom och du får då fler fiskar. Eftersom att akvarievolymen är ganska liten är det viktigt att du håller ett lågt fiskbestånd. Har du för mycket fisk kan vattenkvalitén försämras och i värsta fall får du förgiftning.

Efter ca 3 månader har akvariet uppnått stabilare värden, du borde också se en ph sänkning vid det här laget och kunna skaffa räkor då.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

NiklasM
0

Tack Sarah!

Detta med vad karet står på verkar inte helt enkelt, vågar jag verkligen ställa det på en "halv" Ikea bokhylla av modellen billy?

Har ni ngt annat bättre förslag?

Märkte precis att den pumpen jag har är ngn cm för hög för att jag ska kunna sätta på glastaket. Kan man ställa den snett, glipan blir ju inte jättesnygg precis…

NiklasM
1

Hallå igen

Karet har nu vart fullt i 24 tim, känner mig relativt säker på att det är tätt.  Yes, det betyder att jag kan gå vidare i "projektet"

Jag måste tacka för den fina feedback jag fått hitintills, känns bra att ha en plattform där man kan fråga av sig lite. Jag kommer uppdatera och fortsätta ställa mina kanske nooby frågor till er. Jag känner dock att jag behöver detta, det är trots allt djuren det i slutändan handlar om!

Nu tillbaka till frågorna ;D

Av vad jag förstått ska hela innefiltret med pump och sladd kunna sänkas ned i vattnet. varianten av pump jag fick med är ju som sagts tidigare en Eheim 2048 Powerline (går klockrent btw trots okänd ålder). Den går att ta isär i olika moduler, pump/mellandel/bottendel. Har jag förstått det rätt att man kan strunta i mellandelen. Jag minskar ju såklart filteryta och får eventuellt krama ut "gojs" lite oftare, men jag får iallafall plats med den i karet samt att det ger fiskar och växter lite mer vatten att leva i. Med tanke på att karet är på 38l behövs kanske inte hela?

Tequilaboj
0

Hela pumpen skulle jag nog rekommendera. Men det är bara ett antagande taget ur luften (min logiska hjärna).

NiklasM
0

Jag hittade denna manual, om den hjälper er, att hjälpa mig ;D

https://www.eheim.com/resources/product/183/downloads/11/EHEIM_powerline_200_manual.pdf

mimåne
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

30-40L är inte så stort, det blir alltså inte så tungt heller. Vissa ikea möbler kan fungera men just billy bokhyllan (om jag tänker på rätt bokhylla) så har den väldigt tunna spånskivor till hyllplan och verkar inte särskilt lämplig. 

Är din pump så hög att utblåset blir högre upp än karet eller är det bara lite av "taket" på pumpen som sticker upp? Isåfall kan du fixa det med att skära ut en ruta ut täckglaset bara. Det är enkelt gjort :) Bifogar en egen bild på ett exempel från mitt eget kar. Jag skulle också rekommendera dig att använda hela pumpen. Dels för att det är relativt svårt att hålla rent och en bra vattenkvalite i ett så litet kar. Ju större filteryta du har desto bättre är det för akvariet.

mimåne
0

Jag kom också tänka på en sak. Hade du i bottenmaterialet när du såg att pumpen var för hög? Annars kommer den ju höjas ytterligare..

NiklasM
0

ok, det har slagit mig tidigare att skära glaset som du gjort.

följdfrågan blir då ifall jag ska låta pumpen stå "fri" utan några sugkoppar? för jag har inte den fästplatta som visas i manualen. sugkopparna har jag sett i webbutik.

NiklasM
0

jo, bottendelen satt på.

mimåne
0

Sugproppar är nog att föredra