Low tech/ Walstad 152 liter
Hej igen
Nu ska jag börja på mitt andra projekt. Startade ett 54l low tech kar för ungefär 2 månader sedan som har fungerat perfekt. Har därför viljat uppgradera mig till något större. Av en slump hittade jag ett begagnat 152l för en billig peng som jag inte kunde motstå.
Till akvariet följde en bänk och en lysramp med 2 X 18 W. Bänken var bra men tyckte att rampen var lite klen så ska bygga om den till 2 X 39W T5. Det blir dock lite mycket ljus för ett low tech men ska ha mycket flytväxter så hoppas det blir bra. Sen blir det Eldorados blomjord i botten och julas blästersand ovanpå. Är lite orolig för sumpgas men hos min lokala akvarieaffär kan man få sandsnäckor gratis så hoppas de krabaterna kan hålla sumpgasen i styr.
Hade tänkt köpa en sand med större kornstorlek men var slut i affären så tänkte att man kanske ändå ska testa den berömda blästersanden.
Växter tar jag till största del från mitt tidigare kar men ska köpa några ny som ska testas.
Gillar hardscapet skarpt! En rot till skulle säkert bli snyggt, men om du inte orkar "krångla" så kan du ju alltid höja upp det lite med bottensubstratet med, framför allt om du använder jord så lär det väl vara simpelt att bygga upp en liten kulle där.
Det enda jag skulle vara orolig för är ifall att så mycket sten kanske kan packa jorden för mycket trots sandsnäckor…?
Nu har jag beställt växter fast inte min nya belysning har kommit men jag kan inte vänta längre. Om allt går enligt planerna kommer belysningen nästa vecka så jag hinner fixa den och sen kommer växterna veckan efter eller på fredag så har jag helgen på mig att ordna allt.
Ska bli spännande :D
Nu har jag lite oplanerat fått mina beställda växter en vecka förtidigt och mina nya lysrör har inte kommit utan är en vecka för senade. Har dess utom inte rengjort akvariet eller inredningen så idag blir det storstädning till att börja med. Ska också köpa jord idag (eldorados) och kanske en liten rot till.
Planerar att starta allt i helgen och får då köra på tillfällig belysning ett T8 18W aquastar, ett T8 15 W daylight och kanske en 12 W 6500 K lågenergi växtlampa från fönstret (växterna i fönstret får klara sig på en lampa och det tilltagande soljuset, är ju ljust 5 h/dag nu i Luleå).
Sambon gillar dock inte nödlösningar men tror han kan gå med på det här då det påriktigt är tillfälligt eftersom jag väntar på ny armatur. Mina nödlösningar har annars en tedens att bli permanenta…
Ska börja med att skörda växter från 54 litarn och scapa om lite där, sen påbörja inredning och plantering i 152 litarn. KUL kul kul kul :D:D
Tror det blir en trevlig helg ändå.
Åh vad spännande! Väntar på bilder efter plantering :)
Ett tips! Köp lite sån vanlig grålera i nån hobbyaffär och ta små bitar ur den och tryck ner i leran. Glömde detta på mitt walstad så min svärdplanta vart inte så glad. Inget nödvändigt men det blir bättre :P
Don't know.
#7 Vad ska det göra för nånting och varför ska just svärdsplantan gilla det? Frågar för att jag är intresserad av processerna som förekommer i akvariet. Är det för kalken? Drog precis upp en svärdplanta från mitt lilla akvarium och den hade mycket fina rötter och trivdes bra och där har jag inte gjort nått. Fast om man kan förbättra situationen vore det ju intressant :D.
Växter som tar upp näringen via rötterna gillar Järn som finns i "Rödleran" Ska vara rödlera inte grålera. :P. Men efter jag tillsatt det så blev min svärdplanta rödare i bladen och lite bredare blad. Om du nu ska tillsätta rödlera ta inte för mycket då det kan vara dåligt för vattnet med för mycket järn och mojjs. 👍
Don't know.
Bäst är att ta rödleran och bre ut ganska platt, sen ta och strö på krossat järnmalm. Rulla ihop och skär ut små plattor som man sedan lägger i ugnen för att torka. blir den bästa gödningen för plantor som gillar näringen via rötter. Kan dock locka till sig alger, men har man mycket växter i från början går det kanon 👍
Don't know.
Det lät ju mycket intressant ska se om jag kan få tag på lite rödlera. Trodde du mena den grå som jag tror innehåller kalk. Tror inte jag får tag på järnmalm bor en bit från närmsta gruva 😉!
Haha, ja järnmalm kan vara lite svårt att få tag på :) Rödlera bara är säkrast. Kan vara lite riskabelt att lägga till Järnmalm. Antingen växter det som fasen eller så blir det alg attack hehe.
Don't know.
Nu är projektet igång på riktigt :D.
Har silikonat ihop träbitarna så de blir lite mer stabila men eftersom silikon ska torka i 2 dar så höll projektet på ta stopp. Löste det genom att inte fylla akvariet ända upp utan bara upp till silikonet.
Så nu har jag fixat hardscapet, jorden, sanden och planterat alla växter. Efter det fylde jag på vatten upp till silikonet typ 1 tredjedel av vägen men det ser lovande ut. Är så hinla roligt det här.
Efter vattenfyllnaden släppte jag ner några sandsnäckor som ska hålla bort gas i jorden och sanden. Så här såg det ut under plantering, har planterat alla bladväxter.
Jag har inte jord i hela akvariet. Utan under de största stenarna har jag ett grovt grus och i framkant samt en triangel in mellan rötterna har jag bara sand så det förhoppningsvis ska växa mindre där.
När jag fyllt upp med mer vatten ska den stora roten få en hel del Java ormbunkar och anubis som klättrar på den. Ska också skaffa en svart bakrund som i det lilla, tycker det passar bäst med det gula vattnet. Tror som skagt det kommer bli super.
Så fint det blir! Aldrig tänkt på att man kan bygga ihop rötter på det viset. Så smart :)
Nu är det fyllt och 5 neontetror har fått flytta in. Tycker själv det blev ganska bra hoppas på att växterna tar sig snabbt så blir det nog ännu finare. Har plantera javaormbunke och anubis på rötterna och det blev riktigt bra.
Ska fixa en bakgrund senare i veckan.
Använder för tillfället innerfiltret som följde akvariet men känns lite väl kraftigt så kanske måste byta men ska prova det här iaf.
Här kommer en bild på det färdiga akvariet.
Nice!

👍
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Nu har jag testat vattnet i två omgångar och första testet hade förhöjda amonium/amoniak värden som nu har ersatts av höga nitrit värden. Så allt följer cykeln som det ska.
De fem neonerna som är startpatrull ser inte ut att vara berörda nämnvärt så jag fortsätter med is i magen och nitrivec. Har dock snart slut på nitrivec efter det blir det bara is i magen men efter att ha läst min andra tråd verkar de följa samma process som mitt 54 liters. Gör det det så borde nitritvärdena börja gå neråt efter en vecka :D, längtar :D.
Blir det problem för de stackars fiskarna så får de flytta tillbaka till 54 litaren.
Hej igen
Nu var det länge sen det blev en uppdatering. Kameran är dock på jobbet så det blir en skriftlig uppdatering.
Var skyhöga nitritvärden ett tag men bytt lite vatten och de gick snabbt ner efter det. Då flyttade 10 till neontetror men filtret sög in dem så fick Neontetra säkra akvariet.
Förra helgen var det dags för nästa gäng fisk som blev panda pansarmal och otts. Köpte då ett gäng på 4 ottsar (de hade inte fler) och 6 panda pansarmalar.
Sen kom katastrofen 😭!!!
Pandorna var först pigga och krya simmade omkring och var allmänt super trevliga. Efter nån dag blev de slöare, fenorna verkade trasiga och de fick ett vitt ludd/slajm på bakkroppen.
Avlivade 3 av 6 i onsdags och hade då bara sett 4 st under några dar. Hittade en till angripen i fredags tog upp den och salt behandlade för ville se om det fungerade men den dog inatt.
Nu finns en panda kvar som har lite trasig ryggfena men annars verkar pigg. En är försvunnen men troligen död.
Har en Neontetra med skada på stjärten men hoppas innerligt att det är en skada från filter incidenterna.
Ska gå och prata med min fiskaffär idag.
Har nån några råd så är det bara att skriva.
Åh nej! Vilken jobbig start :( Har själv haft en omgång vita prick i mitt walstad men bra nu. Har du nån aning om vad för sjuka dina fick? Är själv dålig på sjukdomar. Varför fick du så höga nitritvärden? För du har väl inte haft särskilt mkt fisk i? Bara intresserad. Mitt har varit igång en månad nu och ingen nitrit ännu (eller så har jag bara dåliga test). Köpte dem på akvarielagret och de sa att på nitrit så var det pålitligt men att de andra vattenvärdena var sådär.
Nitrit fick jag i båda mina akvarium. I det här hade jag även amonium test så såg tydligt hur amonium kurvan gick upp sen ner och när den börja gå ner kom nitritet. Jag tror själv det beror på att jorden innehåller så mycket organiskt material som börjar brytas ner.
Fast om du inte fick nått är det lite konstigt men nu är det iaf superstabilt.
Jag misstänker fenröta eller nån svamp men jag misstänker också att de var sjuka när jag köpte dem för de hade lite trasig fenor men trodde att de kunde vara skadade sen frakten.
Nu har jag med hjälp av salt fått ordning på sjukan och har fått 5 nya krabater av akvarieaffären :D. Valde också att efter mycket övervägande och velande fram och tillbaka att köpa Mosaikgurami.
Affären hade bara 3 inne så blev tre stycken men har tänkt skaffa en till hona framöver. Hitills verkar allt fungera och alla verkar må bra men blir det för mycket gruff och mobbing så får jag helt enkelt skaffa ett större akvarium.
Fick också äntligen tag på Pogostemon helferi en förgrundsväxt. Mina andra har inte klarat sig i akvariet så nu är det ett nytt försök.
I övrigt tuffar allt på och blir finare och finare. Börjar också bli riktigt nöjd med utseendet på akvariet, men ska tillföra lite löv i framkant så man döljer allt slajm på botten.
Så fint!! Så hemtrevligt det ser ut!
Hur funkar det med pogostemon helferi tror du? Är inte den mkt ljuskrävande? Tänkte på alla flytväxter som skuggar…(frågar för att jag själv är rätt okunnig på växter och mest chansar mig fram). Ska själv satsa på att undan för undan byta ut mina snabbväxande och ljuskrävande växter mot olika sorter cryptocoryne…
Är det bara bilden/ljuset som luras eller har du tefärgat vatten?
Ang "slajm" på botten… är det från alla växterna tror du? Får också ganska mkt skrutt på botten som jag suger upp när jag byter vatten.
#25 Att man får mycket skräp på botten kan ha att göra med att ditt akvarium är så pass nystartat. Har du köpt växter i tex butik säljs det ofta med en liten "filterklump" som kan vara svår att få bort helt från växternas rötter. Detta kan dock komma fram senare och yttra sig fult och slemmigt på botten.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag vet inte hur det ska gå med pogostemon helferi men har tänkt rensa kraftigt i mina flytväxter så hoppas att det ska klara sig. Jag är ju växtmänniska i botten och jobbar som landskapsarkitektoch min teori är som följer. Grundväxterna ca 80 - 90 % ska vara av säkra arter resten kan man experimentera med och pogostemon helferi är ett experiment.
Hade Staurogyne repens men de klarade sig inte men tror inte det berodde på ljuset utan nått annat.
Vattnet är helt klart tefärgat mycket på grund av jordbotten och jag gillar det :D
Visste inte att slajmet var en nybörjargrej trodde det var en low tech grej men hoppas det försvinner. Ska ändå ha i löv för att sänka PH lite så neonerna får det trivsamt.
#26 Hm, tror jag fick bort i princip allt "klumpmaterial" runt rötterna. Har inte upplevt detta med tidigare kar… Det har blivit mindre sen uppstart men jag har hela tiden tänkt det har med växterna och jordlotten att göra, men vet inte, gissar bara. #27 aha, hajar :) Spännande då att se om de klarar sig! Hos mig är vattnet också tefärgat. Annorlunda men fint. Vad har du för pH nu? Intressant att höra då du vill sänka det. Hos mig ligger det redan på under 7 utan löv. Antar att jorden och min enorma rot bidrar till detta.