Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 753 ggr
[Aprilbarn]
0

Satsa eller lägga ner?

Om ni hade tappat intresset för akvarie och fiskar och se gått flera månader utan att suget kommit tillbaka. Vad skulle ni göra då? Skulle ni prova och få igång det igen genom att köpa fiskar du aldrig provat, ha sand ist för grus tex om man alltid haft det, andra växter mm. eller sälja? Vet det är mitt val men är så osäker, tänk om de kommer tillbaka när jag sålt akvariet. Köpte allt nytt så har ju lagt ut en del pengar på det. Jag har ett 125liters akvarium, kan det vara att det är för litet som gör att det är tråkigt? för jag har inga idéer alls vad jag ska ha i det. Står helt still. Skulle bli jättetacksam för lite åsikter, lite idéer vad jag kan satsa på mm. Intresset kan ju väckas till liv om man börjar igen :) Vad skulle du ha för fiskar i ett 125liters? har haft Platy och de vanligaste så något med lite utmaning, vad för växter? Funderat på Palettciklid, eller någon liknande men kanske för litet för att ha några såna? tråkigt med bara ett par. nå munruvande hade varit spännande eller såna som lägger rom i snäckor. Är helt kluven :( Hoppas de finns några hjälpsamma människor här inne! :)

mimåne
0

Om du inte känner att du har lust nu så kanske det är bäst att ställa det i förrådet ett tag. Du behöver ju inte sälja det ifall intresset kommer tillbaka senare.

Det ska ju vara roligt att hålla på med karet, fiskarna och skötseln. Inget tvång eller något som man pressar fram. Då finns det risk att man börjar slarva med städningen också och att allt bara blir ännu tråkigare.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Aprilbarn]
0

jo det är sant men tänkte att de är lite som med städning tex, det är ju jättetråkigt men när man kommer igång är det rätt kul och går undan :) sen blir det lättare och roligare för varje gång för det blir fint och snyggt. har inte plats med akvariet i förrådet och ser himla tråkigt ut nu när de står helt tomt liksom. Tänkte intresset kommer kanske när man får ordning. älskade det ju innan. Tror det har med mitt mående att göra. Gick ner i en djup depression och alla säger jag ska försöka få igång mina intresse igen för just nu är allt himla tråkigt.

[Seaside]
6

Ja, för guds skull - sälj det inte!! Jag sålde av ALLT när jag lessnade och det var både dyrt och irriterande att behöva köpa om allt när jag väl fick tillbaka sugen…

[Aprilbarn]
0

#3 Förstår det! Tror du intresset kan komma tillbaka om jag börjar dona med det eller ska man bara sitta och vänta? så tråkigt att se de stå tomt bara, smått deprimerande att se det på de viset och kan inte bära ner de i förrådet för de är redan fullt där.

[Seaside]
0

#2 #4 Ta det i Din takt - stressa inte fram något. Har du ork, så starta igång det igen. Sedan kanske du kan lägga ambitionen med akvariehobbyn på en lägre nivå ett tag? Bara göra det nödvändigaste för att spara på krafterna…  - På så sätt slipper du avveckla allt (vilket ju också kan kännas som ett "misslyckande"/tecken på att man inte orkar riktigt).

[tlundegard]
0

Jag skulle ha gjort om i akvariet och testat något nytt, jag hade inte sålt det. Känner du inte för att ha fiskar för tillfället och inte har plats för det i förrådet så kan du ju testa att göra om det till vivarium med enbart växter eller något, kan vara både roligt och vackert :)

[Aprilbarn]
0

#6 har funderat på att byta från gruset jag har till sand, vet dock inte hur man håller sanden fin lätt, all avföring från fiskarna lägger sig ju på så det syns, 5-6 olika växter och 10-15 stimfiskar. vet dock inte vad för stimfiskar ens, men då skulle de bli lite liv och jag kan tänka mer vad för fisk jag vill ha. kakaduaceklid eller hur se stavas (orkar inte googla för jag skriver på iPad, jobbigt då :P) har jag funderat på. men även som jag skrev några såna fiskar som håller på med snäckor. :) men börja med sand och växter kanske skulle vara något.

sauk1
0

Om du inte vill packa undan och vänta så känns det som rätt inställning att testa helt nytt! I allt! Men välj lättskötta saker, så du inte åker på bakslag och negativa spiraler.

Köp sand, häll i. Känn efter och titta på det. Då kanske du blir inspirerad. Sen leta lite rötter, testa i karet. Alla möjliga idéer kan ju dyka upp då.

Bara det faktum att du är här inne och frågar säger ju att du inte är helt borta från området, intresset gror ju där!

Kör hårt! Inte ska du sälja, inte just nu, i detta läget. Men det är bara du själv som kan bestämma det, precis som du skriver.

mimåne
1

Nu förstår jag dig bättre. Har du problem med ditt mående kan det vara en bra ide att ha ett litet projekt och något annat att föra tankarna till. Dessutom är det ju väldigt rogivande och lugnande att bara sitta och titta på fiskarna.

Kakaduaciklider är väldigt fina och fredliga. De skulle kunna vara en bra fisk för dig. De är tyvärr ganska hårt avlade och lever inte så länge. Självklart är det mycket tråkigt att det blivit så men i ditt fall kan du dra nytta av det. Jag tänker ifall att du tröttnar och intresset inte kommer riktigt.

Jag skulle råda dig till att börja planera. Titta på lite olika fiskar och fundera ut hur du vill det ska se ut i akvariet. Vid planeringen får du en tydligare känsla på om det är något som känns roligt eller om du bara tycker det är jobbigt. För det är trots allt inte så bara med fiskar, de är också husdjur som behöver skötsel.

[SonjaG]
2

Jag håller med det ni skrivit: gör dej inte av med karet.

Även om du stänger ned det kanske du kan ställa undan det en tid.

Du kan roa dej med att titta på andras akvarier och få massor av inspiration den vägen. Då kan man bara inte låta bli att satsa i sitt eget akvarium! Zoopet och Zoonen har sådana sidor med medlemmars akvariuim.

Och 125 liter är ju inte så litet, där kan du ha en del fisk.

Jag bara älskar pansarmalar t ex. Och så nån fin stimfisk, kanske Kardinaltetra eller Neontetra. De har fina färger.

Jag har fin sand i mitt akvarium och tycker inte att det ligger så mycket jox på sanden. Verkar sjunka ned lite.

Lycka till!

[Aprilbarn]
0

tack för alla råd! :) ska ta och tömma ut gruset ur akvariet och köpa sand, tvätta alla rötter jag har, stenar och lite sånt. ska även kolla runt på lite tips. Hur mycket sand behöver man inlett 125l ? tror jag har 40kg grus i nu och det är himla mycket, ser inte fram emot att tömma ut det xD Har för mig de fanns någon bra sida på internet där man kan beställa växter, någon som vet vilken jag kan mena? minns inte namnet. Vad för stimfiskar kan man ha? har haft neontetror så skulle vara kul med något annat :)

[Aprilbarn]
1

tycker det är svårt att få ihop en snygg kombination med växter. ska vara grönt och fint tycker jag. höga där bak, lägre där fram, gärna något i mitten med en rot eller stenar runt om så de kommer upp liksom.

mimåne
0

Akvarieplantor.se kanske?

Det finns många fina stimfiskar.

Här finns det tetror: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_grupp_resultat.php?GRUPP=31&ORDNING=all

Barber och rasboror: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_grupp_resultat.php?GRUPP=17&ORDNING=all

guppytjej
0

Har du sand ha gärna ett gäng sandsnäckor i som styr med sanden så den inte packas för hårt..

Jag tipsar om kopparbarb som stimfisk fler honor än hanar (även om hanarna är de snyggaste) riktigt rolig fisk som man kan få bebisar av ganska lätt..

Akvarieplantor.se kanske är hemsidan med växter du tänkte på?

[Aprilbarn]
0

det var nog den sidan jag tänkte på ang växter, tack! Tyckte moskitorasbora var fin, såg himla röd och fin ut fast kanske inte lika fin i verkligheten. Är snäcklekande fiskar spännande och roliga? finns de såna i fina färger? tycker dom verkar coola, men samtidigt sugen på någon cirklade, röd dvärgciklid eller vad den heter är himla vacker.

[Jens]
2

Jag tycker du ska ta det lugnt och inte stressa. Titta på fiskar och ta reda på vilka som skulle passa bäst. Börja med t ex ett par om det är så att cikliden gärna vill ha två honor så skaffa det sedan men först av allt läs gärna på lite vad de tycker om för inredning och planera. Ta det lugnt och i små steg så kommer kanske intresset tillbaka. Har nu en kompis som planerar att starta upp sitt akvarium och det har tagit tre månader men han har ännu inte startat akvariet men han har gjort mycket research på hur han vill ha det och köpt massor med grejer och plockat från naturen för att allt ska bli så bra som möjligt. Stressa inte utan lek fram tanken på hur du vill ha det. =)

qrille
3

Som svar på din första fråga så skulle jag säga att om man tappat intresset så är det bara att ställa undan karet o allt du köpt precis som nämndes av
Värdeminskningen på redan använda akvariesaker är ju inte något som sticker iväg över några månader heller.

När jag läste ditt inlägg
blev det mer komplicerat. För det första så måste jag säga att jag tycker jag illa om din liknelse med städning (även om jag förstår vad du menar). Jag är själv 30år nu, jag har haft minst ett akvarium igång sedan jag var 7år då jag fick mitt första i födelsedagspresent av min far som blivit inspirerad av en vän som hade ett helt fantastisk saltvattenskar. Mitt eget intresse hade en peak när jag var runt 18-20år efter det så svalnade intresset men idag har jag åter samma antal kar och ett intresse som har intensifierats igen. Under de senaste åren har jag samtidigt genomgått en väldigt jobbig period i livet där en av mina närmsta anhöriga fick en cancerdiagnos i 20 års ålder. Under den här perioden så har verkligen akvariehobbyn fungerat som en terapi för mig och jag tror inte att jag någonsin tagit bättre hand om mina fiskar.

Mina råd:

-Jag förstår om det är jobbigt att ha ett tomt akvarium som bara står.. försök ta ett beslut.. antingen att ställa undan eller starta upp.

-Om du bestämmer dig för att starta upp så får du inte glömma att det är levande djur inblandade. Oavsett hur dåligt man mår som människa så har man ändå ett ansvar för att lösa djurens situation.

- Vad jag kan förstå på resten av tråden hittills så verkar det som det finns en hel del intresse och energi från din sida.. känner du någon som kan ”lån/sälja” fiskar som du kan lämna tillbaka om ifall du hamnar i en situation som du känner att du inte reder ut?

[SonjaG]
1

Det där med terapi vid sjukdom känner jag igen från en väninna som var väldigt sänkt av div sjukdomar.

Hennes akvarium var hennes livlina! Annars hade hon inte klarat sej. Så det borde inte vara ngt hinder om man mår dåligt. Tvärtom faktiskt.

Roxie
4

Jag brukar säga att mina akvarium är som terapi för själen. Jag kan pyssla med oväsentliga grejer i timmar, bara för att det är så rogivande. Anpassa akvariet efter vad du orkar så kommer det gå galant! Lycka till!

// Sofia