Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: växter
Läst 1347 ggr
mio_AH
0

Hjälp med alger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur får man bort alger, räcker det med att mörklägga hela akvariet i någon dag? Det är någon sorts svartliknande alger som sätter sig på växterna, rötter och inredning. Även på rutan blir det små "prickar" med alger. Mina första tankar är om det kan vara tofsalger, kan det vara det?

Bild kommer men den är inte så bra så vi får se om det är någon som kan svara. :)

mio_AH
0

Kan det funka om man börjar om helt från början och tvättar av all inredning ordentligt? har hört innan att man kan stoppa växterna i kolsyrat vatten så att det tar väck bakterier kan det funka för algerna också? :)

[Seaside]
0

Kanske kan några Otocinclus eller Amanoräkor göra susen? Båda är ruskigt bra algätare =)

mio_AH
0

Jag har amanoräkor men det hjälper tyvärr inte :(

mimåne
2

Jag tycker orsaken till varför du får alger bör utredas först. 

Hur mycket växter har du och vad är det för växter? Hur stort är akvariet?

Hur länge har du lampan tänd och när bytte du lysrör senast?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
0

Tillsätter du någon näring?

mio_AH
0

Jag har mycket växter, anubis, javamossa, vallisneria, vattenspikblad och en annan som jag ej kan namn på. Lampan är tänd ca 10 timmar, lysrör är länge sedan jag bytte (kan det vara därför?)

mio_AH
0

Jag tillsätter näring lite då och då. 

Hur många watt rekommenderar ni till lysröret? det är bara 1 lysrör till akvariet. :)

mimåne
0

Det skulle vara bra att få se en bild på ditt akvarium så att vi får en mer detaljerad uppfattning om växtbeståndet. Du kan behöva fler snabbväxande växter.

Ja, är lysröret gammalt så kan det aboslut påverka på det här viset. Det tappar sin kraft med tiden och kommer då gynna algerna mer än växterna.

Jag föreslår att du byter ut ditt lysrör till ett som gynnar växter. Ta bort alla alger i karet och slammsug sedan. Sammsug tills du fått bort ca 50% vatten. Plantera några nya snabbväxande växter och skaffa eventuellt någon effektiv algätare. Dra ner på antalet timmar lampan är tänd till 8h. Mata mindre. Gör detta vattenbyte en gång i veckan.

På så här vis borde dina alger avta mer och mer.

mio_AH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så här se det ut :)

mio_AH
0

Har redan börjat tömma därför som det inte är så mycket vatten. :)

mio_AH
0

Räcker det med 1 lysrör eller har ni något tips för hur jag får bättre/mer lyse? Jag kollade just och det är ett 30w rör jag har nu. Har ni tips på något man kan använda som hjälper lyset så länka gärna någon sida där man kan köpa det. 👍

mimåne
0

Du har då tillräckligt med växter åtminstone, Ser fint ut! Tyvärr är jag inte kunnig på belysning då siffror inte alls är min grej, jag hoppas att någon annan dyker upp och kan hjälpa dig med det.

mio_AH
0

Är det så illa att man behöver slänga växterna som det kommit på eller kan man bli av med det där ifrån?

mimåne
0

Vissa alger sitter hårdare än andra. En del kan man få bort med bara lite gnuggande. Putsa bort det du kan och släng de blad du inte får bort det på.

qrille
0

Jag håller i stort sett med allt vad mimåne redan skrivit..

har själv haft en del problem med alger tidigare (ungefär liknande som du beskrivit).. lösningen för mig var:

-Färre belysningstimmar
-Bättre ljus (nya rör)
-Bytte från innerfilter till ytterfilter med mer än dubbla flödet
-Växtnäring+koltillsats

Jag e dock lite skeptisk till tillverkarnas bytesintervall på rören.. det ligger så klart i deras intresse att vi byter (köper) nya rör inte allt för sällan. Samtidigt så blir det så klart mer känsligt om man bara har ett rör i rampen. Jag har två, de ligger ganska olika i cykel så att jag byter ett i taget..