Nanoakvarium - diverse frågor
Hej. Har under natten "gjort klart" mitt första 20l akvarium. Skulle vilja ha kritik på det jag gjort och tips för att göra det bättre! Har denna gången tänkt lägga lite mer tid/pengar/osv så det en dag kan se ut som ett riktigt aquascaping low-tech kar, eller iallafall en början på en sådan karriär. Är det kul ska jag så småningom göra det samma med mitt 30l också.
Köpte FUVAL bottensubstrat för växtakvarium och en flaska växtnäring (allround). Finns det bättre bottenmatreal och växtnäringar. Var helt vilse när jag stod vid alla flaskor med diverse medel så tog den första som "made sense", alltså allround. Hjälper inte heller att hälften av produkterna står på tyska :P
Just nu är det Lilaeopsis brasiliensis, en jag inte vet namnet på men tror den kallas nåt med papegoja(möjligen fjäril) och en tråkig Limnophila sessiliflorabuske som jag fick med karet. Fick med en liten slöjstjert också :) Hur som, kulorna på botten känns ganska lätta och det var ändå ganska svårt att få växterna att stanna på botten… Tänkte ju köpa andra växter inom en tid när sessilifloran återhämtat sig från min brutala ansning och är rädd att de små växterna inte kommer stanna där nere?
Vill gärna ha tips på roliga, ovanliga och främst låga bottenväxter. Det kommer vara 25-28 grader i vattnet.
Ljuscykel? Hur många timmar ska det vara tänt och lampan jag har, är en sån man får med Aquael shrimpset. Vet att det finns starkare lampor av samma modell och märke, skulle det vara nödvändigt. Känns inte som det väl?
Pumpen är skitful :( och stor. Kan man köpa pyttesmå pumpar? Behövs det pump öht? Läste nån gång att det inte behövs i såna kar men det kanske bara är större akvarium?
Invånare med! Är lite velig här. Funderar på att göra det enkelt för mig och köpa ett gäng Körsbärsräkor med tanke på att jag aldrig hanterat räkor tidigare. De verkar tåliga. Egentligen vill jag nog ha crystal red och/eller den med svarta ränder(?) men så himla dyra(!). Varför är doppvärmaren så kraftig, med tanke på namnet Shrimpset borde den väl ligga på en sådär 23 grader? För räkorna vill väl ha runt det?
Skulle en Kampfisk mumsa i sig räkorna? Brukar fiskar generellt äta upp räkor?
En sista fråga. Kan slöjstjertar bo i en utomhusdamm, eller utomhus på exempelvis balkongen i ett akvarium med lite värme på vintern?
Om roten ser ut såhär, då ska man väl klippa av det bruna så långt in man kan och försöka spara de vita friska.
Min far sa att man skulle ta bort växtdelar som luktade ruttet men det gör inte denna. Han kan iofs bara ciklider som gör kaos i karen så hans info är inte att lita på direkt, om det inte kommer till fula fiskar som vill ha fula akvarium :P
Det finns massor av olika växtnäringar och de innehåller väl i princip samma sak, men visst är vissa lite bättre än andra. Prova den du köpt och se hur den funkar :) Bottensubstratet du köpt är bra. Ja, det kan vara ett helvete att plantera i ett lätt och poröst substrat men det blir man bättre på med tiden :) Jag kör med en lång planteringstång som förenklar det hela.
Låga, bottentäckande växter är oftast krävande vad gäller ljus och Co2. Du måste alltså hitta växter som klarar sig utan detta :) Här är några, relativt lättskötta låga växter: Staurogyne Repens, Bacopa Australis, Hydrocotyle verticilata, Hydrocotyle tripartita "Japan", Marsilea hirsuta, Pogostemon helferi.
Vad gäller ljuset så har jag ingen erfarenhet om hur bra växter växer under den lampan du har. Prova med den du har och uppgradera senare om det blir nödvändigt. De flesta växter älskar ljus så något negativt är det iallafall inte.
En pump behöver du och ja, det finns små pumpar. Jag skulle föreslå ett så kallat "hang on filter", de är snyggare tycker många och tar inte upp plats i karet. Här är ett exempel: http://www.cyberzoo.se/akvaristik/pumpar/pahangsfilter/aqua-nova/pahangsfilter-300-lh.html
Om du vill ha räkor bör du ta bort doppvärmaren, den är inte nödvändig då. Du måste inte ha den annars heller, beror på vilka invånare du ska ha. Mina fiskar går utan doppvärmare, temperaturen ligger på 23-26 grader beroende på årstid, just nu är det 24 grader. Men om du bor i väldigt kallt hus/lägenhet så gör ju det skillnad såklart.
Räkor och Kampfisk är ingen bra idé, nej. Med räkor rekommenderar jag liiiten fisk, det finns massor av fina rasboror(dvärgrasbora, moskitorasbora, Galaxyrasbora m.fl) som är mycket små och kommer troligtvis inte käka så mycket räkor.
Angående slöjstjärtarna så vågar jag inte svara. Jag har för mig att slöjstjärtar inte är så tåliga för extrem kyla längre, eftersom de odlats så länge i "vanliga" temperaturer.
Hoppas du fick svar på dina frågor :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
känner en tjej som har sina slöjstjärtar i en damm nu på vintern, så det är okej så länge tempen är stadig och inte går under 16 grader. Om du bara sätter i en liten doppvärmare är det lätt fixat :)
Ska bara tipsa om denna sajt som säljer produkter enbart för räkor men om de är billigast vet jag inte men man kan utgå från sidan och söka vidare. http://www.pimpyourshrimp.com/sv/
Nä logiken sa mig att räka + Kampfisk skulle sluta med enbart en fet Kampfisk. Blir nog ett räk- och växtkar. Men fy vad dyra många är. Kanske även ett "vilokar" för utmattade våldtäktsoffer aka vildguppy- och endlershonor. Vildguppyhanarna är stört kåta och jagar samma hona. Alternativt första hållplatsen för yngel :) Tusen tack för länken :D Ang GoldidiGoldfisk som ser helt inavlad ut (golfboll light) har flyttat från 20 l till en vas i 2 dagar men nu i ett 120l och med några nya vänner. När de vuxit ur 120l blir det antingen ett ca 350l på "altanen" eller balkongen.