Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 1077 ggr
takykardi
0

äppelsnäckor, gropar i skalet.

Har precis köpt hem 2 st äppelsnäckor, eller jag hoppas iaf att det är det. Tyckte det var lite konstigt att det fanns i butiken då jag läst att dom är förbjudna i EU? Men jag bor i Finland så det kanske inte kommit hit än, haha.. 

Men ja, nu såg jag att dom har små gropar där mitt i skalet, där i "snurren". Beror det på kalkbrist? Eller är det normalt?

xanna
0

Det är erosionsskador och är väl normalt, men kan bli värre. Se till att ge kalk. Antingen i form av krossade snäck- och äggskal, eller genom tillskott från djurbutiken.

Äppelsnäckor behöver i princip ett konstant tillskott av kalk.

takykardi
0

Okej, är skadorna permanenta eller försvinner dom så länge dom växer och om man ger kalk?

Tack för svar! :)

Sleggyman
0

Är det riktigt stora skador så kan du lappa ihop skalet med äggskal och superlim, limma inte i köttet på snäckan då dör den, dock är det ganska stor chans att de inte klarar sig ändå om de har fått för stora skador. Jag lappade ihop en av mina som jag köpte av en djuraffär. Den hade ett jättestor hål i sidan av skalet så man kunde se innandömet av snäckan. Den klarade sig i 1 år efter jag lappade ihop den. Jag tror den dog av ålder den var fullvuxen då jag köpte den, Golfbolls storlek.

xanna
0

Skadorna kan reparera sig själva med riklig tillgång av kalk.

Är det äggläggande honor, så brukar skalet urkalkas extra fort i samband med äggläggning. En dam som jag fick hem hade sådana skador att spiralen innanför skalet hade blottats. Jag trodde inte att hon skulle klara sig, men hon självlagade skalet och levde ett normallångt liv.

takykardi
0

Det är inte så djupa gropar ännu, får försöka få dom att bli bättre! Dom är ju rätt små ännu. Vet inte om det är honor eller hanar ännu, måste titta efter sen bara dom börjar krypa på glaset!

Undrar verkligen om det är äppelsnäckor, men på finska stod det "omenakotelo" och det blir, direktöversatt, "äppelsnäcka" på svenska! Ska nog gå och fråga vetenskapliga namnet någon dag. Han sa iaf att dom blir stora som golfbollar så det låter ju rätt iaf..

xanna
0

Jomen det är nog äpplesnäckor. Djurbutiken får inte köpa in och sälja, men de fick lov att sälja så länge de har kvar. De kanske har kläckts i butiken, vad vet vi.

mimåne
0

Ja jag ser också äppelsnäckor i finländska butiker ibland. Och med tanke på att det stod Omenakotelo så är det säkert det. Nu har jag inte sett några på ett tag men om jag hittar så ska jag absolut köpa. Var hittade du dina?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

takykardi
0

Jasså, kanske dom har hittat nåt sätt runt förbudet. ;) Jag hittade i Vasa. :) Synd att det inte fanns lite finare färger bara. De jag köpte var gula med bruna ränder. Men skulle gärna vilja ha rosa eller lila. ;)

mimåne
0

Ja det är i vasa jag också har hittat! Då måste du ha hittat dem hos risto korpi på akvaarioliike. Han verkar lite allmänt konstig och kör sitt eget race. Jag praktiserade där för ett antal år sedan och han verkade ärligt talat inte bry sig så mycket om allting. Fanns det flera? Vill också ha :)

alaja
0

Synd man inte bor i Finland, hade också velat ha!

takykardi
0

#9 Han är lite udda, men jag gillar honom! ;) och trevligare än dom på djurcentrum! Joo de fanns flera. :) fanns några helgula också har jag för mig! #10 Haha ja, du får ta en liten resa hit. :)

mimåne
0

#11 Och jag som tycker dom på djurcentrum är jätte trevliga, där får man dessutom alltid massor med rabatt😃 Hel gula är precis vad jag skulle vilja ha. Får be min mamma kika förbi och köpa några åt mig då jag inte är på plats i vasa denna vecka. Kan du inte visa lite bilder på dina?

Det där med att dom kan ha kläckts i butik, jag tror inte att det är fallet här. Då han haft perioder där han har varit helt utan äppelsnäckor och inte odlat dom nere i källarn (personal utrymmet), för där har han bara eländiga hamster och råttuppfödningar i mörkret. Isåfall har han antingen egna akvarium hemma där han odlar dem, men det räknas ju inte till hans butik. Men som sagt så fifflar han med mycket i sin butik. :)

takykardi
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha, smaken är som baken! :D Får alltid en känsla av att dom vill att jag ska gå där i från innan jag ens kommit in genom dörren. ;) Och nån rabatt har jag inte märkt av! Förutom med stämpelkortet.

Jag har världens sämsta kamera på mobilen, färgerna typ försvinner med den.

takykardi
0

.

takykardi
0

.

mimåne
0

Åh vilken läcker färg! Vill också haaa! Vet du om denna äppelsnäcka du har är av den sorten som gillar att äta på växter?

Pröva han som äger stället om du handlar där någon gång, han är väldigt givmild och snäll. Ett exempel på hur var tex när jag skulle köpa två stycken "btn" bakgrunder där som kostade 160 euro. Fick det för 80 totalt :) Fiskar brukar han också avrunda neråt och även total priset efteråt :)

takykardi
0

Haha, åk iväg och kööp! Nej, jag har ingen aning. Hoppas inte! Än har det inte blivit hål på växterna iaf! Men dom har ju varit här knappt ett dygn.. ;)

Ja han är nog trevligare! Har nog pratat med honom nångång, men oftast är han upptagen och springer runt och pratar i telefon. ;P Ena kvinnan som jobbar där tål jag inte alls! Det är något med hennes sätt att prata, haha.

Det var bra rabatt du fått! Får försöka undvika kvinnan nästa gång. ;)