Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: salt-och-bräckvatten
Läst 10956 ggr
Sleggyman
3

Saltvatten försök nr2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som en del vet blev mitt 58L jade saltvattens kar strömförande pga skräp till doppvärmare, som dödade det mesta i karet . Nu har jag gått igenom tekniken som gick att byta och uppgraderat karets teknik lite.

Ny LS ligger karet sen ett par dagar tillbax. Jag lyxade till det lite med en snygg bakgrund.

Sleggyman
0

Några liftare som följt med LS

Sleggyman
0

Vet i tusan vad det här är. Verkar inte vara en glasros då den är väldigt seg på att dra ihop sig och ingen "rot" under utan verkar sitta fast i stenen. Glasrosor som jag haft har varit väldigt snabba att dra ihop sig om man petade på dem.

xanna
0

Håller tummarna för projektet!

Det roligaste i saltvattenskaret är ju den där levande stenen, så många bilder på det Tack! 😍

Sleggyman
2

Kommer hålla trådet uppdaterad 😃

niklassandgren
0

Tass:)

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)

Sleggyman
6

Lyckades rädda den här, numenra bor den i mitt 20L innan jag stängde ner 58L

Den är 15cm långbristleworm en asätare, bra städ patrull så länge dom inte blir jättestora.

Dustmonkey
0

Lycka till :)

La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3

[Evisen]
0

Har totalmissat om missödet med ditt saltvattensakvarium. Supertrist att höra men bra att du inte ger dig:).

De där på första bilden, de är inte glasrosor va? Minns inte exakt hur glasrosorna ser ut.

Vågar du, så spruta hett vanligt vatten i mitten av "glasrosen" så ska de försvinna. Eller skaffa pepparmintsräkor som ska gilla glasrosor.

Sleggyman
0

Klart man inte ger sig 😃 Första bilden är troligast harmlösa filtrerare. Jag har inte hunnit satt mig ner och letat runt än.

Än så länge är karet i startcykeln, det kommer ta några veckor innan nitrit toppen är över. Undertiden så lär det dyka upp fler liftare 🙂

wille_wille
1

Jag tassar här och önskar dig lycka till ;)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[Evisen]
0

#9 Som det alltid gör med levande sten:). Hoppas det går bättre denna gång*håller tumme*.

Ratata
0

Usch vad tråkigt med teknik som krånglar. Jag håller tummarna för att det ska flyta på fint nu med omstarten.

Dina trådar är kul att följa. :)

Sleggyman
0

Kul att så många vill följa. Det sporrar mig 👍

[Evisen]
1

#13 Såklart vi(eller hur?)vill🙂. Saltvatten är det något speciellt med.

Sleggyman
3

När jag väl tömde karet så monterade jag in en bakgrund (som nämt förut ) för att slippa den svarta tråkiga bakgrunden som täckte tekniken förut. Så här såg det ut innan jag fyllde karet. Satte även in min Eheim ecco pro extern pump så jag fick lite mer vattenvolym och snurr på vattnet.

Sleggyman
0

Nu ahr det gått 2.5 veckor sedan jag gjorde en uppdatering på karet. Inte så mycket har hänt. Uppstarten är över och korallerna har fått flytta över med 2 eremiter. Det har dykt upp några glasrosor som fått smaka på kokande vatten direkt jag fått syn på dem.

Sleggyman
1

Jag har även installerat en ledslinga för att få lite blått månljus.

lol girl
0

följer! :D

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

[tlundegard]
0

Kanske dum nybörjarfråga, men.. Varför vill man inte ha glasrosor? :]

Sleggyman
0

Dom är giftiga och kan döda andra djur & koraller + dom sprider sig väldigt snabbt

Gurky
0

Tycker att #2 ser ut som en liten xenia.

Sleggyman
0

Jo Gurky rätt som vanligt 😉 det är en typ av xenia dom verkar må gott då de har börjat dyka upp lite överallt i karet.

Cattie
0

Även för mig (som är helt novis vad gäller saltvatten) så blev detta klart intressant. Är grymt fascinerad av saltvattens kar 🤪 kommer att följa detta

Gurky
0

#22 Hehe ;) Ja dom har lite olika färgvariationer och antingen förökar dom sig som ogräs eller inte alls.

Sleggyman
0

Jämför bild på inlägg 1 mot inlägg 16. Snett ner till höger från streampumpen  så får du se hur de gror😉. Det är som en liten skog av dom.
Slängde iväg en beställning på 5st Nassarius snäckor , 5st Trochus turbosnäckor och en pepparmintsräka från Triton ikväll. Algerna och glasroserna ska få lite utmaning.

[Evisen]
1

#25 Bra att du beställer från Triton. Gubbarna där vet vad de pratar om och är rätt roliga:).

Sleggyman
1

Jo dom har bra grejer, LS:en är från dom med. Jag försöker stödja min lokala saltvattens affär, men han hade totalt slut på snäckor. Jag kännde inte för att vänta 2 veckor tills han får in nästa leverans. Algerna har redan komma igång.

[Evisen]
0

När jag var där sist så upptäckte jag att de verkligen tog sig tid med kunderna, och hade oändligt tålamod med frågorna man kom med:). Det är sådant som gör att man återkommer. Leffe är den som är kunnigast tycker jag.

Hoppas du har kortare resväg än vad vi hade*s*.

Sleggyman
1

Jag lyckades fånga den här lilla gynnaren på morgonen. Någon som vet om det är en bra eller en dålig snäcka? Jag har letat på nätet men kan inte hitta en sort som ser likadan ut. Gurky? du som brukar har ett svar på det mesta 😃

Gurky
1

#29 Jag gissar på någon Cerithium och dom är bra :)

[Seaside]
0

Spännande tråd! 🙂

Gurky
1

Men om du vill vara på den säkra sidan lägg den i en sump om du har det tills du vet med 100% säkerhet om den är ofarlig för dina invånare.

Sleggyman
1

Tänkte jag ska uppdatera tråden lite med lite bilder.
Karet tuffar på , jag låter för det mest karet vara, och låter djurlivet och korallerna växa till sig.

Helbild på karet hur det ser ut nu.

Sleggyman
2

Mera bilder

Sleggyman
1

Jag fick ganska stora problem med glasrosor så jag köpte en pepparmints räka som har mumsat i sig alla 🥳. Räkan är ca: 8cm lång i kroppen och den har visat sig totalt 5 min sen jag köpte den.Jag fattde inte hur ett så stort djur kunde vara totalt osynlig, Tills jag hittade vart han har bosatt sig. Han har sitt krypin bakom slimlinen. Som han kryper runt bakom och motar bort turbosnäckorna som kommer krypandes.

Världens sämsta bild jag vet men han vägrar sitta stilla.

Sleggyman
1

Två olika Xenia sorter som tampas motvarann om vem som ska få växa där. Det syns inte så bra att det är 2 sorters Xenia båda är bruna 🤪 skillnaden är att en sort rör på sig och är lite mörkare i färgen.

Sleggyman
1

Upptäckte här om dan när jag la i algtabletter till eremitkräftorna att ur ett litet hål i en av LS så svärmade det ut små "skalbaggar" som tillsammans började dra en liten bit av algtabbletten mot hålet de kom ifrån typ som myror. De var ca 1-3mm stora ett regält gäng på 15-20st Man kan se spröten sticka fram till vänster om tabletten och till höger är det en brissleworm som mumsar med dom. Dålig bild jag vet men det är på sidan av karet där man kan presis pressa in huvet mellan karet och väggen.

lol girl
0

Vad äter fiskarna? :)

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

-Cissi-
0

Så jäkla synd att det ska vara så dyrt med saltvatten annars hade jag velat starta ett med drakfisk ❤️

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Sleggyman
0

Har inga fiskar i mitt kar, bara koraller och låga livsformer :) Jag bara stöd matar mina eremitkräftor med vanliga algtabletter och i bland en skalad räka för att vara säker på att de får i sig tillräckligt med mat. De går och plockar alger från LS annars.

Taggeman
0

#38 Ja det skulle jag också vilja göra, fastän jag har hållit på i mer än 50 år med fisk har jag tyckt det har varit för svårt o för mycket tid som går åt. Jag kollar gärna med ett cyklop på dom här fiskarna. 🦸‍♂️  Egen bild  😛http://uploads.ifokus.se/uploads/c2a/c2a2cc153303e051db8121202165e746/lionfishjpg.jpg

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Sleggyman
0

Jag tycker det inte är värst dyrt eller tids krävande än så länge. Jag har lagt ut ca:5000kr med omstart inräknad. I tid går det ca: 45min i veckan på vattenbyten 30% och sätta upp osmos i dushen. Jag har även ett litet 20L saltvatten som kostat 1600kr allt som allt. Jag kör 50% vatten byten i det karet.

Just tiden är nog pga jag inte har några fiskar.

Taggeman
0

Ja det har blivit lättare nu, det var mycket svårare för en 15 år sen att starta upp ett saltvatten. Det är bättre salter o levande korall nu. Men det blir att man kör i sina gamla spår o jag tycker att fiskarna ser finare ut i korallrevet för det finns väl inte så mycket odlat än? 🤔

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Sleggyman
0

Det vågar jag inte svara på, jag överlåter det på Gurky 🤔

[Evisen]
0

Sleggyman, hojta till om du vill att jag ska höja ribban för dig, så ska jag ge dig länken till fd pojkvännens saltvattenskar*skojar*🤪

Sleggyman
0

Jo för tusan :) jag är bara en saltvattens noob hehe

Jag såg det här imorse. Det växer bubblor på Xenia en röd och en liten ny som är vit just nu.

[Evisen]
2

#46 Det är det där jag tycker är så häftigt med levande sten. Man vet aldrig vad som ska dyka upp på dem:).

Här är en bild på fd pojkvännens kar när det var nystartat:

http://imageshack.us/photo/my-images/135/percula02cw0.jpg/?sa=0

Och sen alla hans koraller och firrar:

http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?18325-Lucas_no1%B4s-Percula-120/page3&highlight=lucas

Hojta nu inte att jag har satt ribban för högt, killen var perfektionist och påtade med det där sabla karet hela tiden.

Sleggyman
0

Hehe nej då . Mitt kar är fortfarande väldigt nystartat och alla koraller jag köpt var väldigt små exemplar. Jag köper fler då & då var 2 -3 vecka.

Det var väldigt snygga koraller & fiskar. Jag önskar såhär i efterhand att jag skaffat större kar när jag väl bestämmde mig för saltvatten. men men det blir vell i framtiden.

wille_wille
0

När kommer clownfiskarna? 😉

[Evisen]
0

#48 Det är så det brukar vara inom akvariestiken.. Det börjar med ett litet kar, och helt plötsligt står man där med ett kar som är över 500 liter*s*.

Sleggyman
0

Jag vet inte om jag ska skaffa fiskar i detta kar. Det ligger bara på 58l tom. Det är säkert bara 45l med inredning

MrJLundin
0

#51 Kör på något goby symbios par, det är väldigt roligt att kolla på. :)

Mantissa
0

någon sjöhäst? De ska väll inte ha stort?

MrJLundin
0

#53 Dom är lite speciella att hålla och då får akvariet vara anpassat just för dom. Men vill TS det så är storleken på karet väldigt bra :)

Sleggyman
0

Gud nej inte sjöhästar, de är väldigt fina men skitsvåra att hålla & tar massor med tid. 😕

[Evisen]
0

#53 De ska ha rätt strömt och ett gäng växter att klamra sig fast vid.

#55 Säg det till en av mina fd akvarieklubbmedlemmar*s*. Hon lyckades att föda upp små sjöhästyngel:). Hon har t om skrivit om det här inne en gång i tiden.

http://akvariefisk.ifokus.se/articles/4d715e39b9cb46223906f26f-sjohastar

Förlåt Sleggyman att jag kapade din tråd med lite svammel om sjöhästar.

Sleggyman
0

Ingen fara bara kul med aktivitet 😉

MrJLundin
0

#56 Vad jag har läst så ska sjöhästar inte ha det för strömt.. Det ska vara rörelse på allt vatten, men det får inte vara strömt.

"Seahorses should not have a large amount of flow in their environment. They are relatively weak swimmers, and they would be buffeted constantly by the flow of a strong canister filter or most overflow-style filters." mer här

#57 Vad har du själv för tankar på invånare, kommer det blir mest räkor och eremiter om du inte vill ha någon fisk? I så fall är ju några sexy shrimp ett måste! ;) (thor amboinensis) bland det häftigaste man kan ha :)

[Evisen]
0

#57 Det tackar jag för :).

#58 Då hade jag helt fel och tar tillbaka det jag skrev :).

Sleggyman
0

thor amboinensis har jag på beställning redan 😃 6st

MrJLundin
0

#60 Du får ha i någon bra korall som dom kan klättra på annars kommer du nog inte se dom så mycket :)

Btw på bilden i #46 Så är det inte inte xenia utan det ser ut som en så kallad "falsk stjärnpolyp" som är en gorgonia tror den heter Briareum.. Och den brukar få små utskott som det sedan börjar växa polyper på efter ett tag, dom är även ganska lätta att bara dra bort bitar och placera om när/om dom blir för stora :)

[Edit] Det är undersidan på utskottet som är rött i #46 och det vita är nog ett begynnande utskott.

Sleggyman
0

Tackar MrJLundin alltid nice med info😃

Gurky
0

#43 Det finns odlade fiskar, men majoriteten är viltfångade(inte ovanligt att dom fångas mha nervgift). Vad jag vet har tex TMC odling av vissa fiskar.

Mantissa
0

en av de vackraste (och läskigaste) icke fiskarna i ett saltvattensakvarium måste ju vara mantisshrimp, men de måste nog ha lite större (och kanske tjockare glas🤪)

Sleggyman
1

Jag har spenderat pengar igen 😃

Sleggyman
1

🙂

Sleggyman
1

😉

Sleggyman
3

Även en liten fisk som min 2.5åringa dotter claimat som sin. Den är ganska charmig. Jag upptäcker helatiden att den spionerar på min när jag sitter vid datorn. Vänder jag mig mot karet så simmar den in bland LS:en och försiktigt sticker ut huvet och tittar om jag jag tittar på den 😂

Jag ska se om jag hittar papperet med namnen, Vet i tusan vart den tagit vägen.

Gurky
0

#68 Nemateleotris magnifica är namnet på den ;)

[Evisen]
1

Fina koraller och häftig fisk:). Var försiktig med hanteringen av "knapparna"*upprepar mig säkert*.

Sleggyman
0

Tänkte du på att inte ta i dom med händerna? Isåfall har jag failat hårt 😈 Jag har alltid tagit i allt med händerna dock först efter en ordentlig handtvätt och samma sak efter.

fredrikh
0

Kul att det går så bra för dig den här gången :) riktigt fint!

Sleggyman
1

Ja nu tuffar det på fint. Jag kör på 10-20L vattenbyten i veckan karet ligger på 50L. Jag vet det är lite i överkant men helldre mer än för lite.

Gurky
1

#71 Du ska bara veta vad dom innehåller för roliga gifter :P Fast det gäller för levandestenen(vild"fångad") också, inget man ska pilla på utan skyddshandskar och man ska definitivt hålla händerna utanför om man har sår på dom eller armarna.

Sleggyman
0

Ah nej jag tar aldrig på dom bara på undersidan av dom ( roten?) och jag stoppar aldrig ner händerna i saltvattnet om jag har minsta sår. Jag har 2st gripklor som jag 95% använder om jag ska flytta något. Killen jag köper av visar mig hur jag ska hantera om man måste flytta på grejerna jag köper.

[Evisen]
0

Håller med #74. Det är några gånger man har läst om folk som städat akvariumet, och inte tänkt på knapparna och fått akuta problem och fått åka till sjukhuset.

Sleggyman
0

Alright ni har övertygat mig, plasthanskar införskaffas snarast 😉

Gurky
4

En bra sak man kan ha hemma när man håller på med giftiga djur är en utskrift på vad det är för gifter det handlar om, om nu olyckan skulle vara framme. Inte alltid som läkare vet vad det är eller hur man ska behandla problemen. Hoppas att jag inte skrämmer upp dig nu, men det är alltid bäst att förbereda sig för det värsta :)

Sleggyman
0

Nejdå ingen fara. Jag har vetat att det finns giftiga saker i saltvatten. Killen jag köper av är väldigt noga att berätta sånt även till hans "veteran" kunder.

[Evisen]
0

Det är viktigt att vara försiktig och bra att din säljare informerar om "riskerna"👍. Tänk om varje säljare hade sådant tänk och informera om växter/koraller och fiskar!

Hade jag vetat det jag vet om giftighet osv med saltvatten hade jag aldrig stoppat ner händerna i Lucas' kar med sår på händerna. Men jag har överlevt. Och n e j  gurky, jag vill inte veta om ev. efter-bieffekter!*s*.

[Evisen]
0

Hahaha:) Tur att du visade en vanlig hjärnkorall.. De blir väldigt häftiga nattetid.

Sleggyman
1

Hehehe den var bra Gurky

MrJLundin
0

Den du har i #67 är en Palythoa som har höga halter av palytoxin (läs mer här). Det är fint och trevligt med knappar, men man bör ändå vara försiktig när man hanterar dom. Har hört om folk som fick för sig att koka sin LS (utan att veta att det var några knappar på den) vilket slutade med hela familjen var nära döden på sjukhus. Likadant när universeum skulle flytta LS så var det några knappar som blev mosade mellan stenarna, vilket gjorde många i personalen sjuka.

Så handskar är bra när man ska hantera dom iaf :)

[Evisen]
0

#84 Jag har hört ungefär liknande där om det sistnämnda.

Och när vi ändå är inne på negativa händelser i ett saltvattenskar, vill jag höja ett "varningens finger"(Uj, vad jag lät gammeldags där..) för korallen Amplexidiscus "elefantöra".

Den har nämligen ett rykte att den käkar fiskar.

Sleggyman
0

#85 Hmm det lät ju inte bra alls 😕

Sleggyman
0

Inte så mycket händer i karet just nu. Jag lämnade tillbaka knappen, Den körde krig mot alla andra koraller i karet 🤓Allt verkar må mycket bättre nu efter 1 vecka sen den försvann. råga på allt så har jag en massiv invasion av små 3mm djur. Ser ut som en pinne med 2 antenner… dom är överallt  men de verkar inte göra korallerna något. kanske ett friskhets tecken 👍 annars har jag problem hehe Pepparmintsräkan går och äter dom ibland har jag sett, men det påverkar inte antalet av dom alls, de blir fler och fler.

Jag har kommit över ett 200L kar med möbel nu som jag kommer hämta upp i helgen och borra för en overflow box, Ljus rampen kommer behöva bygga om och byta till t5 eller t8 lysrör. och behöver bygga om den så den blir tät med plexiglas från undersidan.

[Evisen]
0

Bra drag att lämna tillbaka knapparna👍.

Dessvärre kan jag inte ge något bra tips om vad för lustiga invånare du kan ha fått i karet. Gurky kanske vet?

Gurky
0

Kan det vara copepods eller amphipods? Finns även en annan sak som passar väl in på beskrivningen men har glömt vad den heter…ser ut ungefär som ett ljust T.

Sleggyman
0

Det liknar mest copepods, De simmar aldrig omkring kryper bara runt på LS aldrig heller på rutorna. De är ganska intressanta att sitta och kolla på när de kryper runt och bullar runt de mindre när de hittat något att äta. men de verkar ju inte göra något ont i karet iallfall då de äter lite allt möjlig i saltvatten även alger 😃

Första gången jag såg dom så höll de till i ett litet hål i LS 10-15 som man såg om en mat bit kommit nära hålet, Då sprang hela högen ut och försökte dra in maten i LS,, nu har de spritt sig rejält.

Gurky
0

Jag skulle se det som ett tecken på att karet mår bra :)

Sleggyman
0

Det nya karet är upphämtat och rengjort ,till min förfäran är det kalk flammor på hela övre delen av karet som de sitter som f*n. Jag har testat citronsyra, ättikasprit som fått stått och verkat & rakblad. Då fick jag bort hälften och blekte ner resterande. Jag vill helst inte gå över till kemiska medel för att få bort fläckarna. Några tips?

Ah glömde skriva att det inte gick att borra karet. Härdat glas enligt glasmästeriet 😕 så jag kommer få bygga en intern sump på ena hörnet på karet.

Gurky
0

Du kan testa med sodavatten.

pluntan
0

Nån har någon gång påstått att tidningspapper ska vara bra att gnugga med, vet inte om det stämmer.

Sleggyman
0

Tack jag skall testa båda förslagen idag.

Tror ni att jag måste bygga för ljusrampen underifrån så inte saltvattnet kan stänka upp på armaturen? Det känns lite överkurs men jag kan bygga till den om det behövs. Det är ca: 5-6cm ner till absoluta maxgränsen för vattnet i karet.

Sleggyman
0

Snickrade till min interna sump idag av plexiglas. Inte det snyggaste bygget men den borde fixa biffen.
Första facket är till skummaren som jag beställt, en mini flotor 200. Andra facket är till biobollar och tredje är till för returpumpen. 

Verktyg: såg och tumstock 👍

Gurky
0

95# Bara och köra på, ska inte vara några problem.

wille_wille
0

Tänkte bara på en sak, hade det inte gått att ha någon sorts pump med en slang/ett rör ner till en sump och sen en till pump som pumpar upp vattnet från sumpen?

Sleggyman
0

Jo det går men det finns alltid en risk att det systemet går sönder så den slutar tex pumpa upp vatten till karet igen men den fortsätter dra ner vattnet ner till lilla karet = översvämning. Jag skulle inte kunna sova om nätterna med ett sånt sump 🙂

wille_wille
0

Justdet, tänkte inte på det.

Sleggyman
0

Allt flyttat till det nya karet idag. Det gick mycket lättare än jag trodde allt flyttat på 2 timmar. Jag flyttade all sand och vatten från 20 & 50L karet Så här ser det ut, lite grumligt än men det klarnar ganska fort.

Sleggyman
1

Uppdatering av karet nu när vattnet klarnat.

Gurky
0

Trevligt :) Hur är det cirkulationen? Ser ut som om det kan finnas "dead spots".

Sleggyman
0

Oh ja den är skit väntar på 2 till streamers men beställningen blev restad en vecka. Jag har fått tag i en extern Eheim 2224A som har 800l/h för att boosta upp cirkulationen lite.

SuperLimm
0

Hur kommer det sig att man måste ha så mycket cirkulation i saltvatten?

Mvh Linn

MrJLundin
1

#105 Det finns flera anledningar till det, men det viktigaste är att näringsämnen och mineraler ska transporteras runt. Men även syresättningen vid ytan är viktig.

ptb
0

Suckar man blir bara avundsjuk när man kollar på sånt här =) dock så har jag redan bestämt vad mitt 375 ska vara och bli håller på med shopping lista och allt sånt redan, annars hade jag nog försökt mig på ett saltvattens …. hmmmmm kanske ska skita i räk kar och köra ett mini 20 liters saltvattens =P

Sleggyman
1

Om du känner sig säker nog att testa så kör. Det är ganska mycket att plugga på innan du testar ( om du inte vet något). Jag pluggade på i ca 1 år innan och jag känner mig som en total noob inom saltvatten.

Tekniken i mitt lilla 20L var ganska plain. ett påhängsfilter en vanlig nano pump för att få fart på cirkulationen & 2st nano led till saltvattens kar & såklart en doppvärmare.

Update Jag har stoppar ner alla extra pumpar som jag hadde i skåpen så nu ligger L/H på ca: 2200 L/H det får duga tills jag får mina streamers.

Sleggyman
1

Korallerna verkar må godis iallfall. Alla är fullt utslagna idag. Här kommer lite bilder

Sleggyman
1

.

Sleggyman
0

.

Sleggyman
1

Nemateleotris magnifica har variyt ute och simmat konstant idag den ryggar inte ens undan om man går förbi eller rör sig runt karet. Förut var han skygg som tusan. Den syntes bara ibland på kvällarna eller vid matning. Gömställen finns det gott om.

Sleggyman
0

.

Sleggyman
0

.

Sploutt
3

Hur ser det ut nu? :)

Sleggyman
0

Det är ganska lika som förut. Nya streamers är inkopplade och jag väntar på en led belysning så jag kan ta bort mina T8 rör. De är i det minsta laget för koraller.

Jag har grymt mycket alger men jag ska ta och köpa på mig ett större gäng snäckor nästa löning.
Livet har sin stilla gång eremiterna har ömsat 2-4 ggr var och bytt skal nästan varje vecka 🙂

Sleggyman
0

Jag har 4 st thor amboinensis ( sexy shrimp) De har tagit och slagit sig ner i korallen längst upp till höger och städar och håller rent runt den. Om gruppen går iväg för att leta mat så stannar alltid 1 av dom nära korallen. max 5-10cm bort från den. De är lite halv roliga

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.