Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1360 ggr
Draken
0

ID. (För mig) okänd Channa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blev ombedd att ta hand om en ormhuvudsfisk från en av de lokala handlarna här i stan, det gjorde jag så klart, men jag vet inte vad det är för någon. har inte sett den tidigare.

Jag hoppas att någon här inne kan hjälpa mig att identifiera Channan. Den är ca. 20-25 cm. verkar ha neonblå och svart rygg och bukfena. Stjärtfenan är rund med samma färg som de övriga fenorna. Den verkar ha orange fläckar (spots) över hela kroppen.

Är det någon spm, kanske känner igen beskrivningen, och kanske kan klura ut lite mer av de bilder jag har lyckats tagit på den, så vore jag tacksam.

Huvudbild.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Draken
0

Sida

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Draken
0

Stjärtfena.

Tyvärr är detta de bästa bilder jag har fått till, då den fortfarande är mycket skygg. har bara haft den några timmar. Hoppas på bättre bilder i morgon.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Roxie
0

Jag som inte ens har någon aning om dessa fiskar lyckas googla mig till att det är en Channan sp. Assam (Lal cheng). Om det säger dig något? :)

// Sofia

Draken
0

Jag känner till Assam, men är inte säker på att det är den. Skall googla namnet, det kanske är den :)

Jag har inte googlat, eftersom jag inte visste vad jag skulle googla på ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[dynamitella]
1

Jag tycker att det ser ut som en helt vanlig Channa Pulchra.

Roxie
0

Dom var visserligen rätt lika varandra.

// Sofia

[dynamitella]
0

Ja. Men pulchra har en fläck på ryggfenan vid huvudet, som på bilden här. Så jag tippar på den av den anledningen.

Men det kan finnas en tredje sort också som det kanske är. Jag är lika oinsatt som du, och googlade bara. :)

Draken
0

Har googlat på Assam, och den är väldigt lik, men jag är fortfarande osäker. Det stämmer inte riktigt med bilderna som ligger ute på nätet, fast jag vet inte. den är som sagt väldigt skygg ännu, så jag hoppas att den får rätt färg inom några dagar i varje fall :)

Det kan vara både Assam eller Pulchra….men det kan även vara en annan sort 🤦‍♂️

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

sotlynx
0

Vill du veta kan du kolla med folket på forumet rovfisk.se… Många har stenkoll!!

Parvel
0

Hybrid? Skulle säga pulchra, Assam eller bleheri

Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare

Medarbetare på Kaninhoppning ifokus

Draken
1

Det är ingen Hybrid, det är en Pulchra :) Fick veta det på Rovfisk.se. 😃

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Cookio