Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 1694 ggr
sauk1
0

Räkor med fisk...vilken?

Jag får väl erkänna, familjen har blivit akvariebiten och vårt 180L känns "fullt" nu Blinkar

Inspirerad av alla räkälskare här (ni vet vilka ni är 😃) så funderar jag på ett extra akvarium, kanske ett vanligt startkit på 54 L. Dels för att kunna skaffa räkor, men det vore även bra om det gick att ha yngel där eller någon ytterligare fisksort.

Då är frågan, vad för fisk kan man ha med räkor? Försökte söka lite men hittade inga bra svar här, i alla fall inte med mina sökord. Däremot har jag fått toppentips på räkor och vad man ska tänka på.

Jag är fascinerad av många sorters fisk, allt från endlers till killi (clown m fl). Galaxyrasboras har det skrivits mycket om på sistone. Vad fungerar? Jag tänker att små fiskar borde vara ok, men när man läser på Zoopet om t ex de ovanstående och det står "Köttätare (små ryggradslösa djur)." så blir man ju lite nervös…🤪

inthegame
0

Guppys      Lite mindre tetror    Galaxyrasboror    Andra små rasboror
Platys  

Några tips;)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

inthegame
0

Fast de kommer förmodligen äta upp räkbebisarna…:)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

LajvKrattan
0

Alla fiskar som får plats med räkor i munnen äter räkor och alla fiskar äter räkbäbisar. Med mycket mossa kan pyttisarna gömma sig och förhoppningsvis överleva. Satsa på en liten stimfisk och massa mossa så kanske det går.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Ellenor123
0

Någon slags microrasbora(Boraras Micros är den minsta på max 1,3 cm) + mycket växter + körsbärsräkor(enkla, billiga, förökar sig snabbt - därför gör det inte så mycket om ett par räklingar skulle bli uppätna). Tror det skulle gå väldigt bra!

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

sauk1
1

Tack för tipsen! Det var verkligen snabb respons! Den här platsen imponerar hela tiden.

Ellenor123
0

#5 Du får hur mycket tips du vill i utbyte mot att vi får se bilder på söta räkor senare 😎

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

LajvKrattan
0

#6 Har rätt. Du får alla råd du vill ha - men bara om du ger oss något i gengäld. 😎

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

sauk1
0

Haha! Det lovar jag 😃 

Så länge inte räkorna blir fiskarnas tv-snacks… 😮

sauk1
0

Lite kompletterande dummyfrågor, nu när jag kommit så långt att jag beställt ett kar och lite saker som behövs till:

1. Kommer jag se mindre av räkorna om jag har fisk i karet än om jag inte har det, dvs gömmer de sig så fort det finns annat än räkor närvarande?
  2. Är det vanligt att räkor rymmer? Måste jag fixa täckglas?
  3. Något särskilt i matväg jag behöver skaffa? Andra vattenprodukter för att fixa till rätt typ av vatten (hårdhet m.m.)? Har tänkt använda soil.
wille_wille
0

Jag har guppys med mina räkor och jag tycker de inte verkar äta så mycket räkyngel (dock så är det endlers och räkorna har mossa att gömma sig i).

Dina frågor;

1. Kanske, köper du större räkor (typ crystal red, crystal black eller liknande) så är nog chansen större att dom är framme mycket.
  2. Jag tror inte dom hoppar upp och rymmer, täckglas behövs nog inte.
  3. Fodertabletter kan vara bra att mata med, annars äter dom gärna flingfoder som har sjunkit till botten. Om du behöver några vattenprodukter beror på ditt vatten 😉 

Om du inte redan har läst det så ta gärna bort filterkåpan eller sätt en nylonstrumpa över pumpens insug, annars är det risk att räkyngel sugs in och inte kommer ut igen.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[vanja123321]
0

Kan man ha Svärdbärare med vuxna räkor?