Rom på Juvelciklider!
Mina juvelciklider har lekt och lagt rom och jag undrar om nån har nått tips på hur jag ska göra för att maximera deras överlevnads chans. Jag har bar botten i akvariet, jag har läst att dom lägger sin ron på en putsad sten och sen flyttar ynglerna när dom kläckts till en grop vilket kan vara lite svårt för dom att gräva eftersom jag inte har nått botten material, kan jag hälla i sand i ett hörn åt dom så dom kan gräva?
MVH//Cecilia
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Har hällt ner sand i ena hörnet på akvariet iaf, hoppas på att dom inte blev för störda av att jag gjorde det, hoppas nu att dom är duktiga och klarar av att ta hand om dom små själv och att det blir några småttingar :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Nån som vet när dom kläcks? och ifall man behöver sära på yngel och föräldrar vid nån tidpunkt?
Ingen som vet nått?
Idag ser romen lite mörkare ut och ser några rom korn som verkar ha mögglat.
Jag kan ju säga en sak, du kommer inte att bli av med ynglen i första taget. ;)
Så länge ynglen går ihop med föräldrarna så leker de inte igen utan satsar sin energi på att skydda ynglen vad jag vet. :P
MVH//Patrik
Det är ju bra ^^
Skulle det gå att flytta föräldrarna och ynglerna till ett annat akvarium när ynglerna är en viss storlek?eller kanske till och med innan dom kläckts? eller bör dom gå kvar tillsammans i akvariet dom är i nu?
Vet du när det är lämpligt att sära bebisarna från föräldrarna för flytt?
Anledningen varför jag undrar om dom går att flytta på är för att dom lekte oväntat i mitt projekt akvarium och allt kommer skutas upp om det inte går att flytta dom, men om det inte går så får jag vänta på att dom är klara :)
Tror de är bäst om du låter dem vara.
Risken finns att de antingen äter upp dem för att de tror att det är någon annans eller för att de blivit så stressade av flytten.
Nu såg jag ditt svar lite sent, har flyttat dom och romen och det har faktiskt gått bra dom vaktar den fortfarande och tar hand om den.
Dom kläcktes i torsdags men jag var lite osäker på om dom fanns kvar men honan gömde sej typ hela tiden och igår hade hon flyttat till en grop men jag såg fortfarande inga yngel, men båda föräldrarna har varigt vaktiga och betets sej som dom hade yngel och nu i morse lyckades jag se en skymt av små yngel som rörde sej :)
Vad trevligt. :)
Jupp :) ska bli kul att se hur dom utvecklas :)
Lägg gärna upp någon bild på de små liven och föräldrarna om du har möjlighet. Är så nyfiken :) Grattis iallafall! ;)
Där dom är just nu så kan jag inte få till en bra bild tyvärr, det är precis att jag ser dom själv genom alla växter.
Men ska självklart komma upp en bild om jag får en bra :)
Dom kommer nog snart att flytta ynglerna för jag har sett en ny grop med bättre foto möjlighet dessutom :) försökte trimma lite växter oxå, och tusan vad honan blev sur om jag kom för nära och skulle attackera :P lite trevlig omväxling från fiskar jag haft tidigare.
Satt och funderade på varför föräldrarna var framme så mycket och så kollade jag lite närmare, så har dom flyttat alla små bebisar till det ena hörnet ^^
Föräldrarna och bebisar (dom var ju tvungna att ta det hörnet med mest alger på rutorna)
Aww! Vilka sötnosar!❤ Är juvelciklider lätta att få rom med? :-)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Enligt min korta erfarenhet JA :) tog mindre än en vecka från att dom kom hem till att dom lekte och la rom :) men har läst att det kan vara lite svårt att få dom att bilda par.
Så små och söta😍
#20 eller hur ^^ skit gulliga små saker.
Dom har flyttat dom igen till andra hörnet vid framrutan.
Igår var dom små livliga och simmade runt en massa. :) Idag håller föräldrarna på att plocka upp dom i munnen och spotta ut dom vid vatten ytan, så har testat mata dom med pulver yngelmat och dom som håller sej vid ytan har ätit lite :)
Kollade runt på "odling" eftersom jag tycker det är kul med utvecklingen av yngel, har du någon bild på hur dina yngel ser ut nu?
Tyvärr inte ynglerna dog efter nån vecka.