Vad är det för fel
Vad är det för fel
Har startat upp ett sprillans nytt akvarium 110 lit. i fredags hällde i nitrivec + uppstartnings vätska + något för växterna
det skulle vara klart att sätta i fiskar dagen efter stog det på flaskan
satt i 4 siamesiska algätare + 2 fjärilsciklider i lördags cikliderna dog först den sissta av siameserna dog i dag tog med mig ett vatten prov till min zooaffär så dom fick kolla hur det var och det var hur bra som helst
köpte 7 cardinaltetror och satt i dom nu ca. 8 timmar senare börjar dom att knöla in oxå
fattar inte vad det kan vara vill inte köpa någon fisk som tål `allt ` eftersom jag inte vill ha dom sedan vill bara ha vissa sorter då blir det ju fel när dom överlever och kanske inte passar in med dom jag vill ha
Hur många grader håller vattnet?
Vad kör du för pump och filter? Har du rengjort något?
När du säger att de testade vattnet? På vilket sätt testade de vattnet för det finns fler prover man kan ta.
Har du något rot i akvariumet? Vad är det för trämaterial? Har du stenar i akvariet, köpte från butik eller hämtad från naturen?
Tycker du ska göra så här. Töm allt vatten igen och rengör pumpen och skölj av växterna. Börja om igen med enbart bakteriekultur i rätt mängd, följ instruktionerna. Tänk på att det inte är 200 L vatten i karet utan betydligt mindre eftersom du har inredning som tar en del av volymen.
Pumputflödet ska vara 'riktad' på så sätt att det ska beröra ytan och sedan fortsätta bort och cirkulera vattnet tillbaka till pumpen. Alltså få rotation på det hela.
Jag förstår din frustration och det är verkligen olyckligt att fiskarna dör för det vill man verkligen inte! En del räknar med att nån och en annan fisk dör men det gillar inte jag. Lite tåligare fiskar är t ex Platy, Guppy, molly men vill du inte ha dem sedan så kan du lämna tillbaka dem till butiken och sedan skaffa dig fiskar som du gillar.
Grader. Ha gärna gradtal på 24-28 grader om du väljer någon av de fiskar som jag skrev ovan.
I 200 L akvarium så börja med max 6-10 unga fiskar och mata mycket försiktigt. Maten ska inte hamna på bottensubstratet utan ta ytterst lite mat och mata. De äter upp det snabbt och ge lite till igen och håll på så till du ser att de är mätta.
Sedan skaffa dig själv dropptest för nitrit/nitrat och ammoniak. Börja långsamt. Låt fiskarna köras in åtminstone 2 veckor och om alla värden ser bra ut så köp 4-5 st till och sedan vänta ytterligare 2 veckor.
Lycka till.
Men kära nån. Inte kan du starta upp ett akvarium och nästa dag tillsätta fiskarna. Åtminstone en vecka, men helst mer för det tar flera månader egentligen att få igång en bra bakteriekultur i filtret. Sedan så har jag hört om tekniken att man kan få igång bakteriekulturen genom att tillsätta rent ammoniak, ej något jag har egna erfarenheter av.
Sedan tycker jag att ditt akvarium ej är passande för siamesiska algätare, tycker att det känns trångt.
Jag har hört att fjärilsciklider är väldigt känsliga, men att dem dör bara sådär är inget som borde hända.
Du fick troligen en ammoniak spik, för mycket fiskar på en gång som bakterierna i ditt filter inte klarade av. Testade ni ammoniak? Om ni bara tog en vanlig sticka så brukar det ej finnas någon mätare för ammoniak.
Att köpa ännu mer fiskar var dumt gjort :/ tycker du ska försöka ta det sakta nu :) och göra vattenbyten varje dag (5% borde räcka). Rengör ej filtret!

Svar till jensW
Det var någon sorts pappsticka hon hade med olika färger på och där såg allt bra ut
Har ingen rot i akvariet men det är på g. inga stenar heller har jag än det är 26 grader i akvariet
Har ej ett 200 lit. det är ett 110 lit.
Tycker det låter lite onödigt att tömma och starta upp det igen har ju precis gjort det ?
Tänkte prova med att köpa 2 tåliga fiskar i morrgon så får vi se vad som händer
Gör vatten prover igen, och så kan du be att få låna en pump eller en filterbit från affären, för att få i lite kultur. Köp inte många fiskar börja med två. Mata mycket försiktigt När jag har startat upp mina små, 2 st 70 och ett 100 så har jag tagit filter slam från mitt stora och fyllt halva karet med vatten från det stora med. Det har inte varit några som helst problem då Lycka till!
Ja det börja illa för dig men så är det när man har för bråttom.
Troligen fick du ammoniak förgiftning i det nystartade akvariet den kommer efter en 4 dar. Du väntar en vecka med att stoppa i nya fiskar eller har bara i 2st i början som är tåliga som får starta igång bakteriekulturen. Du får väl se hur det går med kardinalterorna. Är det så att dom visar tecken på att bli slöa så gör 20-30% vatten byten annars lite mindre tills filtret har kommit igång.
Lita inte på akvarieaffären när du köper fisk utan gå hem o googla på dom för att se om dom passar in i ditt akvarium o att dom går ihop med andra fiskar o har samma vattenvärden eller fråga i den här sajten. Skynda långsamt nu med att stoppa i nya, vänta en vecka innan du stoppar i mera max 6 st mindre fiskar då.
http://www.akvariehobby.se/document/bakteriekultur.pdf
Lycka till Taggeman!
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Svar till taggeman
Kardinalarna började ju att tackla av efter 8 tim. nu är alla döda
Så du tycker jag ska vänta i 1 vecka nu utan att göra något åt vattnet sedan prova med typ 2 tåliga fiskar ?

Kanske ska berätta hur fiskarna blir dom blir konstiga dom bara flyter omkring hur som helst men dom är levande dom kan ta några simtag rätt som det är sedan kan dom vara upp och ner men lever ändå men efter en tid så dör dom helt
Jag tycker du ska låta karet vara igång ett tag innan du köper fler fiskar. Plus att du bör gå till djuraffären igen med vattenprov, och be dem göra dropptest.. En sticka säger inte särskilt mycket.
Man ska inte ha bråttom när det gäller akvaristik, det blir oftast bara bakslag ;)
// Sofia
Det blev nog ammoniak förgiftning går på gälarna fiskarna kan inte ta upp syre då. Jag skulle byta en 30% vatten för att få ner nivån o låta det ha sin gång med att den goda bakteriekulturen byggs upp. Hur har du det med växter? Har du lite så passa på att plantera mera.
Har du tänkt på vilken sorts biotop fiskar du ska ha. Vet du vilka vattenvärden du har från vattenledningen Ph, hårt eller mjukt vatten o ha fiskar efter det eller så får man hålla på med lite akvariekemi för att få rätt värden.
Be dom göra en test på ammoniak o nitrit (dropptest)
Lite underligt att fiskarna dör så här på en gång om du nu bytte ut en del vatten innan du satte i dom nya fiskarna.
Kan det finnas kvar rester av tvättmedel eller något annat medel?
Något annat som förgiftar fiskarna som finns i akvariet ex sand, stenar, m.m.!
Passa på att klura lite på det här i en vecka nu innan du har i mer fiskar o läs mycket om att starta akvarium finns massor av bra länkar eller låna böcker från biblioteket. http://www.hornbach.se/cms/sv/se/projekt/tradgard/produktspecial_tradgard/zoo_1/vart_att_veta_om_zoo/akvarier/vart_att_veta_om_akvariefiskar.html
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Jag vet inte exakt vad som är i nitrivec, men om du har något ämne från reningsverket (klor?) i det vatten du får ur kranen så kanske det behövs vattenberedningsmedel t ex Tetra AquaSafe. Särskilt med fjärilsciklider, som är så känsliga.
Just nu verkar det vara läge att byta vatten, men byt inte allt. Håll dig till 30-50%. Se till att vattnet tas från ledningen, dvs är kallt, och inte stått i en varmvattenberedare. Annars kan det finnas ämnen i vattnet, men det är inte helt säkert.
När du sen har fyllt det i hinkar, låt det värmas upp av doppvärmare eller rummet, så inte dina påverkade fiskar får en chock av kallvattnet.
Sen är det tester och vattenbyte som gäller, varje dag, för att rädda de fiskar du har kvar. Själv hade jag en nitritspik och bytte vatten varje dag i tre fyra dagar, med mätningar kontinuerligt. Sen klarade det sig, utan fiskar som dog. Så det finns hopp!
Att jag skrev om att byta all vatten är bara för att jag trodde TS inte hade några fiskar kvar alls. Då är det lika bra att börja från grunden och gå varsamt fram som alla har rekommenderat inklusive mig själv.
#3 vad är det som säger att man ska vänta i en vecka innan man sätter i fiskarna? detta är en helt ologisk myt antagligen från personer som startas upp sina akvarier med lättflyktiga ämnen som klor eller järn och alla eller några av fiskarna har dött. när man ska sätta i fiskarna är när man har bra värden i akvariet och är nöjd med inredningen och inget annat.
#13 Självklart, men att få bra värden på en-två dagar är helt omöjligt. Beroende på vad för fisk man skaffar så kan man vänta olika länge, men längre är alltid bättre när det gäller detta.
Nu så i detta fall dog hennes fiskar för att hon tillade för många på en gång och vande inte bakterierna i filtret med mängden ammoniak som fiskarna producerade. Vem vet hur saker och ting hade varit om hon hade väntat i åtminstone en vecka :/
Att få igång det bakteriella cykeln i akvariet så behöver man inte vänta. Det viktigaste är att ha kontroll på utvecklingen och skynda långsamt så att det inte blir ammoniak-spik och även nitrit/nitrat-spikar. För att underlätta processen (lite grann) så kan man använda sig av någon bakteriekultur men det betyder inte att allt är frid och fröjd. Glöm inte akvarieväxter i processen.
#14 klart det inte är omöjligt att få bra vattenvärden på två dagar. om du menar att nitrifikationen fungerar efter en vecka så är det inte rätt häller. det krävs PROTEINER för att nitrifikationen ska fungera det bildas ingenting bra på en vecka i akvarier det är också en myt. sen är anledningen till att vissa brukar rekommendera att vänta någon månad med känsligare fiskar är för att det kan bli små förhöjningar av nitrit eller ammoniak (beroende på ph värdet såklart) i vattnet under inkörningen.
#16 Ja, jag brukar säga att en 'bra' inkörd akvarium blir efter ca 3 månader om man har skött det bra så att säga. De första två månaderna är en mycket 'orolig' period och man måste kolla dess värden då och då.
#17 det har du rätt i men akvariet har då iallafall fått tillräckligt med nitrobacter bakterier för att oxidera nitrit till nitrat. men som du säger det kan ge svängningar att det kan bli nitrit förgiftning. fast nitrit förgiftning får man inte häller om man gör allting rätt därför brukar jag skriva att nitrit tester är i princip värdelösa.
Ja, 🙂 Men man ska nog inte förutsätta att alla är duktiga med att starta upp akvarium och det har vi ju märkt väldigt ofta att det ligger okunskap i att starta upp ett akvarium.
De förlitar sig alltför ofta på expediterna i butiken eller så är de för ivriga och slänger i en sabla massa fiskar och matar dem kopiöst och då är det kört … Därför är det bra att ta upp allt som kan hända vid start av akvarium och jag har sett att du kommenterar en massa och det är jag tacksam för. 😉
Håller på att knåpa ihop en beskrivning på vad man bör tänka på när man startar upp ett akvarium som jag tänker lägga upp här i forumet. Det är mycket att tänka på och jag ska se om jag hinner bli färdig till helgen men är dock osäker.