Hur ska jag formulera mig?
Tänkte göra en liten affisch i photoshop om varför man inte ska ha guldfiskar i skålar.
Nu är frågan: hur ska jag förklara detta så personer som kan inget om vatten kemi och kan verkligen inget om akvarium förstår?
Jag behöver även foton till denna affisch som jag får använda.
Foton jag skulle vilja ha för denna affisch: en bild på en hund/katt i en typisk guldfiskkupol, en bild på en Guldfisk i ett akvarium.

Googla "royalty free images" så får du fram massa sidor där du kan få gratis bilder att använda.
Skriv någonting i stil med att de förgiftas av sitt eget bajs. Det låter hemskt!
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Titel: Ha inte Guldfiskar i skålar!
Undertitel: Detta är varför:
- Guldfiskar kan faktiskt bli över 30 cm långa, men aldrig i en skål. För att dem ska bli så stora och växa normalt så behöver dem mycket utrymme att simma omkring i.
- Alla fiskar behöver syre precis som oss, men i en skål så är det praktiskt taget omöjligt för dem att få tillräckligt mycket med syre och lider av syrebrist som dem även kan dö av.
- Guldfiskar har inte 3 sekunder av minne, dem är väldigt intelligenta djur. Dem kan känna smärta, rädsla och alla olika känslor som vi också kan ha.
- Fiskar producerar ämnen som är giftiga som i en skål byggs upp så snabbt att en Guldfisk kan vara död efter att ha vart i en skål i några dagar.
- Precis som det finns lagar om hur man ska ta hand om katter och hundar så finns det lagar om hur man ska ta hand om akvariefiskar. Det är olagligt att ha guldfiskar i skålar, och att ha dem i små akvarium.
--
Hjälp mig att formulera denna text på bästa sätt? Och #1 , jag hittar inga bra sidor där jag inte behöver betala och där det finns en passande bild :/ tror du det gör mycket om jag bara tar en bild från google?

http://www.freedigitalphotos.net/images/search.php?search=goldfish&cat=
Guldfisken hör inte hemma i en skål
Du behöver inte ha underrubriken, det räcker att lista anledningar.
Guldfiskar blir mer än 30 cm långa, men det går så klart inte i en skål. Om den tvingas bo i en skål blir det inte så att den anpassar sig. Istället växer den på onaturliga vis och musklerna förtvinar. Det är djurplågeri.
Guldfiskars minne varar mycket längre än 3 sekunder. De kan lära sig saker, minnas tider, känna igen människor. De må vara oförmögna att uppleva de avancerade känslor som stammar från vår socialitet och självmedvetenhet, men de känner rädsla och smärta som vilken levande varelse som helst.
Vattnet i en skål har en väldigt liten yta i förhållande till sin volym. Eftersom vattenytan är det enda stället där syre kan tillföras från luften kommer en liten yta leda till syrefattigt vatten. Om vattnet blir för syrefattigt kan fisken kvävas.
I en skål finns det inget som kan bryta ner fiskens avföring. Istället ansamlas stora mängder giftiga ämnen vilka inom kort leder till guldfiskens död. Det kan ta så kort tid som x dagar.
Precis som det finns lagar för hur man ska ta hand om katter och hundar finns det lagar som behandlar hållandet av sällskapsfisk. Lagen säger bland annat att det är förbjudet att hålla fisk i skålar och små akvarier.
Jag tycker att det vore bra om du formulerade någon form av slutsats som sammanfattar allt och har en slutkläm!👍
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Om man ska vara riktigt kritisk och noggrann så är det lite tokigt med de/dem i vissa av dina meningar. Men annars ser det väl bra ut?
Ändrade lite så du ser. Det som är ändrat är i fet stil:
- Guldfiskar kan faktiskt bli över 30 cm långa, men aldrig i en skål. För att de ska bli så stora och växa normalt så behöver de mycket utrymme att simma omkring i.
- Alla fiskar behöver syre precis som oss, men i en skål så är det praktiskt taget omöjligt för dem att få tillräckligt mycket med syre, vilket leder till syrebrist som de även kan dö av.
- Guldfiskar är väldigt intelligenta djur. De kan känna smärta, rädsla och andra känslor som vi också har.
- Fiskar producerar ämnen som är giftiga som i en skål byggs upp så snabbt att en Guldfisk kan vara död efter att ha varit i en skål i några dagar.
- Precis som det finns lagar om hur man ska ta hand om katter och hundar så finns det även lagar om hur man ska ta hand om akvariefiskar. Det är olagligt att ha guldfiskar i skålar och små akvarium.
// Sofia
Ja Lajvkrattan hann före mig, lite mer detaljerat dessutom. Mycket bra!
// Sofia
Tack så mycket lajvkrattan! :D
Jag glömde en grej också, vill självklart också nämna något om att guldfiskar kan inte bli gamla i skålar. För dem kan ju bli över.. vad ska man säga.. 15 år med bra skötsel och tillräckligt mycket utrymme?
..
Guldfiskar kan bli över 15 år gamla, men aldrig i skålar. I skålar så dör dem oftast inom ett till fem år, vilket vissa kan se som 'länge för en fisk', men för en Guldfisk är det mindre än hälften av deras potentiella livslängd.

Friska guldfiskar är långlivade. I ett bra hem kan de bli mer än 15 år gamla. I små skålar kan de inte växa ordentligt och då dör de i förtid. I många fall kan det bli så lite som ett år, om ens det.
Tack igen lajvkrattan!
Har haft idén att göra denna affisch sedan min lärare hade en skål med vatten där hon tänkte stoppa ner en Guldfisk i, blev så upprörd och chockerad över det.
Vill gärna att föräldrar specifikt och alla generellt ska veta att det är fel. Därför så kommer jag dela ut denna affisch, sätta upp den och lägga den i brevlådor :) hoppas att andra också kommer skriva ut den och göra samma sak!
Skriv att det bryter mot lagen precis som tortyr och mord.
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
#8 Tänk framförallt digitalt också. Sprid info lika mycket i föräldraforum på nätet och mejla föräldratidningarnas webbar. Det ger nog bra spridning.
#8 Kolla med några djuraffärer om du får sätta upp den vid deras fiskavdelning :)
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
När du skriver sådant här till icke-akvarister, är det viktigt att det inte uppfattas som en protest mot akvariehobbyn som helhet. Akvariehobbyn hotas från tillräckligt många håll ändå. Ta gärna med att ett riktigt akvarium med lämpliga fiskar kan vara något helt underbart!
Olle
Samt när du är klar med den se till att vi andra som kan tänkas sprida den också kan göra det då det är viktigt att info kan nå ut och inte bara genom en ensam person utan genom många =) bra jobb btw !
Man kanske borde referera till någon av lagarna? Men bra idé det här! Jag hade velat ha texten att dela på facebook ;)
#13 Här är den! http://i.imgur.com/Kq9q8v3.jpg Pm mig om man vill skriva ut den så att jag kan skicka den via mail, för denna är en förminskad version av den originella som är A4 storlek :) Om man vill sprida den via internet så kan man dra den till skrivbordet från länken.
Snyggt!! :D men du har glömt ett S i "fiskens avföring" :O men man förstår ju ordet ändå ;)
#16 Opps, ändrar det på en gång! O.o
Här kommer den uppdaterade ^^ fortfarande förminskad version av den originella. http://i.imgur.com/B3O3QSL.jpg
Gör det enkelt och gör det med kraft :)
Ta e bild på en Guldfisk i skål, bredvid har du en bild med ett barn i trångt utrymme… Under skriver du!
"De båda bor likadant, skulle du vilja bo så?"
Din bild nu är fin, men det är för mycket text enligt mig. Vill man få fram ett budskap så ska det vara kortfattat och "skarpt". Den bilden hade du tex kunnat haft på en sida man kom till om man visar mer intresse för guldfisken.
#19 Då tar man ju bara fram det moraliska problemet och förklarar inte riktigt varför det är fel (förutom den moraliska biten) :/ för många förstår ju verkligen inte hur det kan vara fel.
Det är väl inte förbjudet att ha fisk i skålar och små akvarium?
Där det står: Eftersom vattenytan är det ända… Ända borde nog stavas enda.
Tycker att utropstecknet i rubriken får det att kännas lite väl aggressivt.
#21 Jo, det är förbjudet men det är så få som vet att det faktiskt finns lagar mot det att man sällan blir anmäld.
Ah, det ska vara enda ^^ ändrar det nu.
Uppdaterad: http://i.imgur.com/NMLbdKh.jpg Fortfarande en förminskad version av originalet :) ej A4 storlek.

👍
Sidan 32 3§ och 5§ http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/1242046835238/DFS_2005-08.pdf Väldigt viktigt att det står riktigt rätt på en sån här affisch.
Kanske skulle på något sätt ist stå om kallade guldfiskkupor och absolut inte något för guldfiskar/slöjstjärtar i? Folk kanske inte tänker på slöjstjärtar som guldfiskar förresten?
Det om utropstecknet tänkte jag lite på samma som OlleA var inne på.