Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 2155 ggr
grottLisa
0

corydoras, röd gäle, simmar konstigt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är en av våra corydoras, jag vet inte om det syns så tydligt på bilden men hans gälar har en röd nyans som vi inte har sett innan, han har även problem att hålla balansen och simmar runt, det går att jämföra med när andra fiskar har problem med simblåsan. Ibland när han simmar runt hamnar han upp och ned, han försöker att vända sig rätt men tillslut verkar de som att han ger upp…

Finns det något vi kan göra för stackaren?

LajvKrattan
0

Tydligen är röda gälar ett symtom på ammoniakförgiftning. Har du dropptester för ammoniak? Annars kan du prova att göra större vattenbyten för säkerhets skull.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

grottLisa
0

gjorde ett byte igår på 1/6 och idag gjorde vi ett på ca 2/5. Hoppas att de går åt rätt håll, det är bara en av fiskarna som har reagerat iaf…

grottLisa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ligger han såhär:

Sen så simmar han runt en bit och lägger sig vanligt, vilket gör att det är svårt att veta vad man ska ta sig till, det gör ont i mitt hjärta och jag vill inte att han ska lida.

[dynamitella]
0

Jag hade avlivat lillen.

Och sen gjort ett ordentligt 40-50% vattenbyte. De små ni gjort ändrar inget om det är ammoniak eller nitrit i akvariet :)

grottLisa
0

Hur är enklaste sättet att avliva en pansarmal?

Vattenbytet vi gjorde idag va ju på 2/5, vilket är 40%. Borde vi göra mer än de?

grottLisa
0

Det ser ut som att han hyperventilerar, eller i alla fall andas snabbt och med väldigt stora rörelser. Om det nu hjälper.

[dynamitella]
0

Förlåt, jag missuppfattar i farten! 1/5 tänkte jag av någon anledning. nej, 40% ska räcka. Har ni ett nitrittest hemma? (dropptest). Om inte, så är det något som jag rekommenderar att ni inskaffar. "Tetras" dropptester är väldigt bra. 

Känsliga bör inte läsa följande:

Jag avlivar antingen genom att ta upp fisken i en liten skål med vatten och klippa huvudet av den rakt i skålen. Man måste klippa mellan gälarna och ögonen. Det är jätteviktigt, så att man får hjärnan. Så att man inte klipper bakom gälarna, så att hjärnan fortsätter fungera ett tag.

Om du är lite småkänslig eller helt enkelt vill använda en annan metod kan du lägga fisken i dubbla plastpåsar och snabbt svinga påsen i diskbänken eller golvet ett par gånger. Fisken måste dö vid första slaget, så slå hårt.

Oliviahack
0

VARNING FÖR KÄNSLIGA LÄSARE

Jag brukar lägga den i en påse och slå den hårt mot en bänk ungefär och sen skära huvudet på den för att försäkra mig om att den är död.

grottLisa
0

Ja, vi har både nitrit och nitrat, skulle kanske testat de innan vi gjorde vattenbytet, tror du det är någon idé att göra det nu?

grottLisa
0

Nu är det nog sera test vi har, hoppas de är okej de med?

[dynamitella]
0

Ja, det är en bra idé att testa :) Nitriten är det som är farligt, så testa det du. Sera är också ett bra märke. (dropptest, inte stickor).

grottLisa
0

ja det är dropptest som vi har, då gör vi ett nu efter ändå, för att se hur de ser ut :)

Förresten så va de vi som hade den blinda corydoras, men dess öga ser normalt ut igen, måste varit något annat?

[dynamitella]
0

Ja, det kan bero på att du har något skumt i vattnet. Parasiter, svamp, sjukdom som jag inte riktigt kan sätta fingret på. 

Tyvärr är detta inte riktigt min starka sida, då jag själv haft otur med sjukdomar genom åren, och mer eller mindre bara löst problemen genom att avliva de sjuka fiskarna och saltbada. Men det är ju ingen bra lösning på alla problem :(

grottLisa
0

Ja vi får se, ska göra nitrit test varannan dag nu för att se hur det utvecklas, för att se om det är de som är problemet, man kan ju hoppas på de, för isf är det ju lätt att fixa :)

grottLisa
0

Kan det har att göra med om det är mycket snäckor i karet?

grottLisa
0

Nu gjorde i i alla fall ett nitrittest, det visade 0,0 mg/l. Passade även på att göra ett nitrattest, det visade mellan 0-10 mg/l. 

Båda är ju precis efter vattenbyte.