Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 7748 ggr
Mona22
0

Gurami med guppy?

Går det ha något sorts Gurami med Guppy eller funkar de inte tillsammans? Har Guppy och neontetror.

alfred.
0

Ja det ska gå beroende på vilken sorts Gurami det är du tänker på och hur stort ditt akvarium är;)

LajvKrattan
0

Beror på vilken Gurami det är. Mosaikgurami går nog, Dvärggurami funkar kanske beroende på akvariets storlek och Blå gurami samt dess avelsformer går nog inte eftersom de kan äta Guppy och neontetror.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Mona22
0

100liters. Funkar det då?

[Jens]
0

Man får inte glömma att Guramis är väldigt känsliga och vill ha lugn miljö, dvs en MASSA växter ska finnas i akvariet. Inte några få för då trivs de inte alls. Det ska nästan vara så mycket växter, rötter att ljuset från rören avtar. Det går bra med mosaik men ska du ha dem så köp en hane och minst två honor. Dvärggurami går också bra men icke Blå gurami om det nu inte är så att LajvKrattan tänkte på blå Dvärggurami?. Om du köper mosaik så låt dem vara det enda sorten av Gurami i akvariet och de funkar bra med dina övriga fiskar som neon och guppys.

LajvKrattan
0

#4 Jag skrev ju att Blå gurami inte borde gå.🤔

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Jens]
0

Hehe, om du fortsätter och läser så visste jag inte om du syftade på en vanlig Blå gurami eller blå Dvärggurami. Det finns två varianter varav den sistnämnda går bra att ha i akvariet. 🙂

Vovisch nr2
0

Jag hade förut Dvärggurami tillsammans med b.l.a Guppy i mitt 60liters förut och det gick hur fint som helst! Tror inte att ska vara några problem men det kanske beror på individen och vilken sorts Gurami man har….

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

LajvKrattan
1

#7 Guramier är verkligen individer. Vissa är hur snälla som helst medan andra kan få för sig att döda allt…

[Jens]
0

#8 Absolut, jag har upplevt både och men jag blev aldrig riktigt vän med guramis. Joo, de första paret jag hade var fantastiska men det var för 20-25 år sen. Men efter det har jag haft otur, tyvärr.

Mona22
0

Går det ha olika Gurami tillsammans med Guppy eller måste jag välja tex Dvärggurami eller Mosaikgurami eller går det ha båda? tycker de är så vackra båda två så det är svårt att välja😛

[Jens]
0

Ditt akvarium är nog för litet att blanda dvärgurami med mosaik. Däremot så skulle det nog gå bra med två olika sorter av Dvärggurami.

Mona22
0

Har bara sett blå och röd. Finns det fler?

Mona22
0

Tack för att ni är så snälla mot en som inte vet =). Ska kolla upp dessa lite mer för de är så vackra. Är det någon speciell växter de gillar mer eller som rekommenderas till dessa ?

[Jens]
0

Akvariet skall vara tätt planterat med växter men ha ett fritt simutrymme och många flytväxter. Guramier trivs bäst i ett lågt akvarium där det finns gömställen bland stenar och rötter. Lycka till! :)