Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: berättelser-bilder-bildtrådar
Läst 3232 ggr
Emel
2

Gnäll om djuraffärers kompetens

Hallå!

Hej medpersoner, upplever ni också extremt låg kompetens hos personalen i många djuraffärer? Det finns såklart bra folk på dåliga ställen och bra ställen med kunnig personal. Men faktum är att det börjar gå över styr. Har mängder med exempel där personalen gett fel info, sålt fiskar som INTE passar där de ska. Drar mina erfarenheter när jag gnällt klart. 

Jag vet ungefär varför de är så dåliga, har gått naturbruk djurhållning/hund och de som gick där var inte de vassaste knivarna i lådan… Och informationen som gavs ut var ofta lite ..felaktig/på gränsen. Dessutom var det väldigt basic om de olika djuren och deras behov. Om man hade djurintresse var det man fick lära sig gammal skåpmat. Barnsligt enkelt enligt mig. Vi var 3 av 25 som hade genuint intresse i klassen. En del fick knappt godkänt i ämnen som sällskapsdjur. Även djurhållningen på de anläggningarna vi besökte hade dålig djurhållning, vissa ställen bröt tom mot djurskyddslagen genom fixering av grisar som ett exempel. Detta var vad framtidens djurhållare/affärspersonal fick lära sig…

1.Sist jag var i djuraffären skulle min kille köpa pansarmalar. Sa lite i förbifarten "köp 2, de gillar inte att vara ensamma". Jag gick runt å kikade på annat. Så han köpte fisk, han frågade om man kan ha en eller om den mår dåligt av det. Absolut inte, det är en mal. Han gick till kassan och ropade på mig. Såg den ensamma fisken och sa att dte är en stimfisk!… Sen åkte vi och köpte 2 till på ett annat ställe.

2. Min kille är som ovan skrivit inte så erfaren och litar ju på vad de i affären säger. Jag var inte med denna gång men han hade frågat om man kan ha silverhaj i 54l akvarium, och visst inga problem men inte mer än 5 st, så han köpte 4…

3. Samma sak som ovan fast denna gång nån slags (gul) malawiciklid. köpte 2 (av okänt kön enligt han i affären). När han kom hem med dem sa jag typ …vadfan… dom kommer göra kaos i vårt fina (54l) akvarium. Morgonen efter var det ommöblerat och (den uppenbara) honan var död(ad av hanen).

Nu vet han bättre men för en nybörjare utan djur/fiskintresse sen tidigare är det fan skam att det är så dålig info.

4. Min syster köpte nån glasvas av sylindermodell (ca 10-17l kanske). Så skulle hon ha fisk där i och åkte till djuraffären. Tydligen kunde man ha några fiskar där i som Guppy men guldfiskar kan man ha, de behövde inte pump eller sånt bara man bytte nåt glas vatten varannan vecka. Så hon köpte 3 slöjstjärtar och en vanlig dammguldfisk(!)… Detta är väl det mest klassiska men ändå trist.

Som tur är så är jag så snäll att silverhajarna och cikliden fick flytta hem till mig i ett 150l kar (som jag använde till min hobbyuppfödning av Guppy :( ) De stackars guldfiskarna bodde hos min syster ett tag och de enda de gjorde var att "blubba" vid ytan och den udda guldfisken simmade typ in i glaset. Tyckte fan synd om djuren så jag omhändertog dem tre som va kvar ^^ Och fick offra mitt andra guppykar på 120 l åt dem… Nu bor de dock i en 130l samlalåda från ikea och satan vilken skillnad på fiskarna, simmade runt och betedde sig helnöjt. Dammfisken smög jag och mormor ner i dammen på hennes gård, och den lever och växer. Dubblat storlek sen början av sommaren :D

Det är kul när det blir hyfsat lyckliga slut men det är inte alla som har mig eller någon annan snäll som fixar allt. Never ending story… 

Vad säger ni? Blir det inte bättre än såhär? Djurindustrin sviker djuren och folket. Gäller alla djur, inte minst uppfödning av industridjur och vissa hundraser.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Chinesecrestedlover
0

Hej!

Jo tack… upplevt diverse konstiga saker i olika djuraffärer. Mitt exempel nedan gäller inte fisk i och för sig men… jag praktiserade i en djuraffär för några år sedan och de satte en Grön Leguan (= regnskogslevande ödla som vill ha väldigt hög luftfuktighet) i ett torrt terrarium med sandbotten… suck! Naturligtvis försökte jag påpeka när jag såg detta och även andra felaktigheter, men jag var ju "bara praktikant"… 

Mvh/Chinesecrestedlover (Utbildad djurvårdare med ett genuint djurintresse…)

Emel
0

Har med praktiserat i 3 olika djuraffärer och fy…! De som jobbade där visste allt och jag inget, när det i princip var tvärt om. Detta gällde inte heller fiskar så mycket då jag är hyfsat ny på stort fiskintresse och skötte annat. Bara en affär var ganska bra, de andra var tragiska.

Påpekade en gång att de bara hade 1 laglig bur till burfåglarna de sålde i butiken. De hade tom en kampanj med 1 undulat med bur och tillbehör, buren var inte ens hälften av vad 1(!) undulat kräver. De flesta burarna var på tok för små (det var bara dessa mindre som såldes i princip). Ganska sura miner efter det tyvärr. 

Sa även till (inte alls överlägset eller så) att kampfisken nog inte skulle vara i guppykaret. Svaret var "jaha, vi får väl se." med uppenbart överlägsenhet i rösten.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Emel
0

Jag kan inte sova så här får ni njuta av bilderna på akvariet med hajarna och cikliderna. Andra är på lådan med slöjstjärtarna, det är två lådor i varandra för att göra det mer stabilt. Inte ultimata lösningar men fiskarna ser så mycket nöjdare och piggare ut.

http://i.imgur.com/vIa6UrW.jpg

http://i.imgur.com/mU5uwJQ.jpg

[Proppan91]
0

#3 Fint det ser ut:) skulle dock fylla på mer vatten hos slöjisarna om jag var du

[Eheim]
3

Emel,hänvisande till ditt första inlägg,visst är det dåligt med att det inte är större kunskap hos vissa akvariebutiker men man måste som djurägare ha det största ansvaret själv genom att skaffa sig kunskap.

Om man inte har tillräcklig kunskap för att hålla fisk i akvarium så får man läsa på innan man köper.Idag med internet finns all kunskap att hämta om varje art och vilka betingelser som erfodras.

Jessicahagstrom94
0

På zoo har jag bland annat sett:

Kaniner och marsvin i samma bur (vilket inte rekommenderas)
Degusar i en bur utan klättermöjligheter.
En gigantisk regnbågsfisk i ett akvarie där den inte kunde simma
Ett väldigt stort stim med kardinaltetror/neontetror i ett akvarie som knappast är stort nog.
Gigantiska malar i akvarier som varit för små
Guldfiskar/slöjstjärtat i för små akvarier
Kampfisk-hanar ihop med många olämpliga fiskar
Många kampfisk-honor ihop varav de flestas fenor var sönder
En halvdöd fisk som vi sa att den borde avlivas för att den mår dåligt, personalen tog oss inte på allvar.
Mamma var ute efter en liten algätare till sitt akvarie, då försökte en i personalen på ett zoo få henne att köpa en stor Ancistrus och sa "blir han för stor så kom tillbaka med honom".
Krokiga guppys
Smala fiskar

Nog känns det som att dom borde vara mer utbildad i djurhantering/skötsel.

[raichu]
0

Dåliga djuraffärer har även jag stora erfarenheter tyvärr.

Bristande information är något som tyvärr är alltför vanligt förekommande, sen att informationen inte alltid är sanningsenlig är ju till det mycket sämre tyvärr.

Tycker att djuraffärerna ska ta ett större ansvar för att fisken hamna i rätt händer och om alla samarbetar för det så kan ingen skylla på att kunde går till nästa och får det den pekar på som ursäkt för att inte göra rätt.

Väldigt många djuraffärer som jag varit inne i har dessutom haft problem med undernäring i akvarierna och jag har sett både den ena och andra undernärda firren.
I vissa fall har det varit så illa som att upp till hälften eller mer av alla fiskar har varit undernärda och det är illa.

MVH//Patrik

[tlundegard]
4

Det är ju självklart trist när djuren missköts i djuraffärerna, där håller jag med. Men håller även med #5. Jag tycker inte man ska köpa ett djur utan att ha egen kunskap om det. Jag har nog aldrig hört om någon som köper hund eller katt utan att veta hur man sköter djuret, ska man inte tänka på samma sätt kring smådjur?

[Eheim]
0

Emel, när man läser ditt första inlägg får man nästan uppfattningen ett du driver med oss,är det så ?

[dynamitella]
0

Jag trodde det också av rubriken. Men nej, inlägget och trådskaparen verkar genuin :)

Emel
0

Självklart har ägaren största ansvaret att ta reda på innan men många är ganska naiva och tror på den utbildade personalen. De går och kikar på fiskarna, frågar om fakta och litar på det. Och det är trist för i slutändan är det djuren som lider.

#4 Är rädd att lådorna inte håller, kändes inte säkert när det var mer vatten. Men de flyttar till ett annat akvarium om nån vecka :)

RadioMG
3

Ni får tänka på att ett Zoo affär är precis som det låter, en affär. Det ska in och snabbt ut. 

Personalen som jobbar i en zoobutik är oftast ung personal och har man tur kan man träffa på någon som är riktigt kunnig. Men oftast är de bäst på hund och katt. Fiskar i en zoobutik är oftast bara en locke vara för att få in andra kunder i butiken som annars inte skulle besöka en zoo-affär. Därför ser man oftast akvarium längst in i en hörna eller längst med en vägg undangömt.

Jag jobbar inte i en zoo-butik men jag stödjer personalen fullt ut. De vill sälja och de ska sälja. Varan ska inte vara hyllvärmare, oavsett om det är på en hylla eller i ett akvarium. 

Jag skulle vilja påstå att det är köparen som själv får skylla sig. I dagens tekniska samhälle kan man få info inom nga sekunder genom bärbara dator, surfplatta eller mobil. 

Jag har själv blivit "lurad" 2 ggr, men har aldrig haft problem att lämna tillbaka eller byta fisken då jag påpekat felet. Att de inte passar ihop m.m. Numera gör jag aldrig ögonköp utan kollar alltid upp innan..

Emelie
1

#12 Jag håller med dig i ditt inlägg, dock bör det aldrig ljugas för att få sålt! 
Om jag frågar personal i butiken t.ex. om en slöjsjärt kan bo i ett 54liters kar och får svaret ja, skulle jag bli tokig! 

Det är aldrig okej att ljuga för att få sålt, vare sig i djurbranchen eller någon annan branch.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[tlundegard]
1

Jag gjorde själv felet att jag köpte 4 zebraciklider och 8 tigerbarber till mitt 100L akvarium förra vintern. Då från en akvarieaffär som ändå har fått väldigt mycket beröm för kunnig personal. När jag kom hem kollade jag upp mer info om fiskarna och insåg att det inte skulle funka.
Tyvärr så var personen som sålt fiskarna till mig (och lovat att jag skulle få lämna tillbaka dem om det inte funkade) för stolt för att inse sitt misstag och låta mig lämna tillbaka fiskarna. Som tur var så löste det sig på annat sätt..

Där kan man tala om dålig personal, men så länge man får lämna tillbaka fiskarna så tycker jag att det är upp till en själv att inse att det inte funkar. Eller ännu bättre - läsa på innan man går till affären!

Jag frågade affären enbart för att jag hade hört väldigt gott om den, gör aldrig om det misstaget.

Emelie
0

#14 Vill du dela med dig om vart detta var någonstans?

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[tlundegard]
0

#15 Nej, en annan personal där erbjöd mig nya fiskar så jag vill inte hänga ut hela butiken på ett forum.
Var dock ganska långt för mig att åka dit så jag valde att lösa det på annat sätt.
Kan skicka PM om vart det var :)

exitingsvillemo
0

#13 zoobutikspersonal får aldrig ljuga, det håller jag med om, men däremot är det inte en ren lögn att en slöjstjärt inte kan bo i ett mindre kar om dom är unga och fortfarande små ;) Det är en sanning som får tolkas hur som helst. Oftast är slöjisar inte större än 2-3 cm när dom kommer till butik och då funkar det med ett mindre kar. Sen att inte personalen informerar om att fisken växer, är ju en annan sak.

Myrrami
0

Låter som jag har tur. 

Där jag köper mina fiskar och andra djurtillbehör får jag alltid väldigt bra svar och är det något de inte är säkra på kollar de upp det på zoopet. Deras personal har olika specialitéer och tar hela tiden hjälp av varandra för att kunden skall få rätt svar.

När jag startade upp mitt första akvarium så fick jag väldigt bra råd och de höll mig tillbaka när jag ville köpa massor på en gång och gav mig rådet att ta det sakta och se till att alla nivåer var rätt.

Roxie
1

Jag tror inte att de flesta fall handlar om lögn från personalen utan snarare om okunskap. Med tanke på att nästan vem som helst kan öppna en djuraffär idag, så säger det sig självt att kunskapsnivån inte behöver vara särskilt hög. 
Det är dock skrämmande och sjukt irriterande när de vägrar ta emot info och kunskap, endast på grund av stolthet. Har mött mycket personal med den attityden under mina år som guldhamsteruppfödare.

// Sofia

[raichu]
0

Vilken affär är det som är så bra? :P

Nu är jag nyfiken. :)

Myrrami
0

#20 Det är Zoomarket i Visby. De är verkligen super.

Emel
1

Akvarietjänst i Malmö handlar jag mina fiskar. Jättekunnig personal och många ovanliga och roliga fiskar.

Alla dåliga upplevelser jag varit med om är i affärskedjor. Likt Arken zoo. Dock finns det såklart undantag för jag vet ett arken zoo som är bra. kunniga, ambitiösa och bryr sig om djuren.

Tror det handlar om en skön blandning mellan okunskap och rent ljug (tjänar ju pengar). Tyvärr verkar det inte gå runt riktigt för entusiastaffärerna… Mitt stöd har de i alla fall :P

Ansvaret ligger hos både köparen och säljaren men det är levande varelser det handlar om. Man går ju till läkaren ,och litar på denne, om man har någon åkomma trots att det går att finna info på nätet (..lite dåligt exempel men hoppas ni fattar :P)

(Nu har btw slöjstjärtarna flyttat till ett riktigt akvarium :)

Hell
0

Det är definitivt en delad problematik. 

Som konsument är det ju viktigt att veta vad man är ute efter, och att söka på sina tilltänkta husdjur tycker jag är väldigt viktigt. Vilka behov har djuret, vilka av dom kan jag fylla osv.

Sen har ju givetvis djuraffärerna ett ansvar också, de ska inte ljuga för att få sålt på någonting och vet de inte något ska de säga det. Alternativt kan de ha informationen nedskriven någonstans om de vanligaste fiskarna de har inne så att de lätt kan dubbelkolla infon.

#22 Lite skillnad är det allt med att gå till läkare. ;) Jag förstår vad du menar, men när jag går och handlar i ex. en livsmedelsbutik förväntar jag mig ju inte att de som jobbar där ska kunna allt om varje enskild vara. Det vore dock bra om folk inom service vågade säga "Du, det vet jag faktiskt inte!" på ett vänligt sätt, gärna följt av "Men jag kan kolla upp det!".

Visst, affärerna vill bara sälja, men att avråda en kund från att köpa något som inte passar dem leder ju inte automatiskt till att de inte köper något alls. De kanske bara hittar något som passar bättre, och kommer tillbaka för att köpa mer istället för att aldrig mer vilja sätta foten i butiken. ;)

ETA: Och nu kanske det lät som att allt var enbart riktat till TS, det var det så klart inte! ;) Skönt att guldfiskarna fått ett nytt hem också! :)

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Emel
3

#23 Haha ja läkaren var dåligt exempel som sagt, komma på exempel är jag fan sämst på så jag hoppas alltid någon i alla fall fattar :P Och som du säger, att avråda och ge andra förslag inger dessutom förtroende för säljaren, gör att den verkar kunnig. Tycker jag!

Skulle köpa svärdbärare för många år sen och sa till snubben att jag ville ha 2 hanar och 5 honor. "Vänta lite så ska jag hämta någon som kan se skillnad". Skrattade lite inombords över hans okunskap men att han var ärlig gav honom pluspoäng :)