Guppy hane stressar honan
några månader sen köpte jag 5 Guppy, 2 hanar och 3 honor men nu är det bara 2 kvar, 1 vs 1 typ :P och jag märker att hanen stressar honan nu, så hur skulle jag kunna hjälpa honan?
ska jag separera dom genom att flytta en till en sån yngel kasse? eller låta dom vara?
Köp en eller två honor till så får han fler att sätta på. ;)
hehe det har jag tänkt på men dom fiskar som finns i Spiggens här i Landskrona är oftast sjuka eller simmar med andra sjuka guppys.
Jag skulle skaffa fler växter gärna något som är i ytan där honan kan gömma sig.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Som #3 säger så är flytväxter suveräna! Frogbite är superbra med rötter som hänger ner där honan kan gömma sig. Snyggt är det också 😉
Ett tips är att kolla efter fiskar på Blocket från hobbyuppfödare, de brukar både vara friskare och billigare än djuraffärsfiskar.
Asplunds Fisk vet jag kan skicka fiskar via paket, kolla upp det vettja!
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#5 Hur stort är ditt akvarium? Slöjstjärtar blir ganska stora, de behöver minst 120 liter :)
#7 Låter tyvärr för trångt tycker jag redan innan man räknar med slöjstjärten…
#7 60 liter är alldeles för litet för en Slöjstjärt. Jag råder dig att lämna tillbaks den lilla fisken :)
#7 Den vill bo minst dubbelt så stort, gärna med en kompis. Så du bör hitta ett nytt hem till den. Försök att läsa på om fiskarter innan du köper dom :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Och om jag ser rätt nu så har du en doppvärmare i akvariet, det ska man INTE ha när man har slöjstjärtar - dom vill ha kallt vatten.
Ja, det fick jag lära mig här. Jag gjorde nämligen samma misstag att köpa slöjstjärt till mitt akvaruim och det visade sig att de behöver mycket mycket större, för de är väldigt små i djuraffären men de blir väldigt stora. Och då får de inte den plats de behöver, plus att de förmodligen kommer äta upp alla dina andra fiskar.
Böttre att du säljer tillbaka den till djuraffären eller hittar någon annan som kan ta den =) .
Kanske någon du känner så du kan titta till den ibland?, jag har en av mina hos mamma =)
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
faaaan
13# Ja, det är jätte tråkigt! Och ännu tråkigare är att de inte säger något i affären =/
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
butiken har stängt nu + jag tror inte att dom kommer att ta tillbaka den… magkänsla typ.
Någon i LA som vill köpa den? :P
15# Men du kan ju ringa imorgon och fråga, jag tror att man har fjorton dagars ångerrrätt på allt man köper, vet dock inte om det gäller fiskar.
De flesta butiker tar emot fiskar, men ring för säkerhets skull innan och kolla..
#15 Även en seriös akvariehandlare i LA borde ta tillbaka den. Det var ju DOM som gjorde felet att inte fråga om din tankstorlek från början och ge goda råd vid fiskvalet
#16 Det är distansavtalslagen, vilket hade gällt om den vart köpt via postorder eller dyl. Men många butiker har öppet köp, men det är upp till varje enskild butik. Och det brukar inte zoo-affärer ha på levande djur.
Men vissa butiker byter in fiskar mot "tillgodo-kvitto" i butiken, medan vissa bara tar emot dom och säljer dom igen.
Jag frågar alltid före köp men, kanske fel frågor denna gång, jag sa ju till henne att jag har 60l akvarium med flera Guppy o Platy så om det skulle gå bra med en sån fisk med….
hon nämnde att det fanns risk att den skulle vara aggressiv mot guppys men jag skulle kunna prova med bara en slöjstjärt…jag ville köpa 2 först.
borde ha hållit mig till planen och köpt bara 2 Guppy o gått hem -.-
Slöjstjärtar är nog den minst aggressiva fisken du kan hitta 😃 Men den kräver ett stort(!) akvarium! Den skitar ner som f*n ju större den blir och i ett 60-liters kommer vattnet lätt bli dåligt med all den avföringen. Slöjstjärtar kräver faktiskt speciell skötsel, och jag tycker det är så himla tråkigt när zooaffärer säljer dom till personer med små akvarium och som inte vet hur man sköter om en slöjstjärt.
OT, men jag trodde seriöst att du bodde i Los Angeles. 😛
Men annars:
Ta ur doppvärmaren!
Du kan kräva att få lämna tillbaka guldfirren, de kan/blir uppåt ca 20cm. :(
Lita aldrig på djur/zooaffärer, trots att de sägs ha "kunnig personal" har de nästan alltid mer eller mindre fel.
Mer växter! När det gäller akvarium ska man tänka skog! (Förutom om man har t.ex. malawi, då växter kan vara lite problematiskt).
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
hihi Los Angeles :P jag önskar
jag ska ta fisken till dom imorgon o om dom inte emot den så gör jag sushi av den…. nej men jag tänker inte ta ett nej som svar stakars fisken ska inte lida för detta. plus den jäveln äter alla mina växter det är typ som hulk i mitt akvarium just nu!
Haha, japp, slöjstjärtar älskar att äta växter! Det är godis för dom :)
Nu har jag lämnat tillbaka fisken… känner mig lite deprimerad för jag fick höra att dom skulle spola ner fisken…?
jag kan förstå att man inte vill lägga den in igen med sina vänner då den kan ha fått sjukdom från mitt akvarium men spola den?
jag borde kanske ha kastat pengarna på dom o tagit tillbaka fisken… men jag gjorde inget och gick hem… nu känns det dåligt ;(
Dåligt slut på veckan.
Gud vilken dålig zooaffär, du borde verkligen inte handla där nå mer! Att spola ner en fisk i toan är det värsta sättet att avliva en fisk på :( Vad arg jag blir!

#26 "Avliva" Det är snarare att låta den sakta dö av alla hemskheter i avloppsvattnet… 😢
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Dålig akvarieaffär. 😡 Vanligen har dom en egen tank för återkommande fiskar dom får in att lägga i. Handla aldrig mer där.
Men du fick pengarna tillbaka, sa dom inget om att det var ett dålig råd dom gav dig?
Kan man inte anmäla affären?
Att spola ner fisk är väl olagligt. :c
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Är det här butiken du menar?
#28 dom påstod att det var mitt fel, jag fick prata med ägaren, som påpekade flera gånger att tjejen sa till mig att slöjstjärt KAN VARA aggressiva mot mina fiskar.
Hon sa inte att slöjstjärt SKA INTE ( det finns skillnad ) vara tillsammans med Neontetra eller i ett 60 l akvarium ( som hon visste om mitt akvarium )… och hon sa flera gånger till mig "du kan ju prova med en slöjstjärt och se", så ni säg mig om jag fick bra råd?
ägaren t.o.m visade mig deras " Information " pärm, utskrivna sidor från zoopet.com och använde det som grund till hans argument. vatten temp, akvrie strl…
ja det är dom. #30
Så det var ägaren som sa att han skulle ha ner guldfisken i toan. Så ser man hur låg den butiken är," sådan husse sådan hund" kan man säga.
Det är lätt att visa en pärm med info men sen om dom tagit åt sig det som står är en annan sak.

#31 Skurkar! 😡
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Som jag skrev tidigare, slöjstjärtar är en av de fredligaste fiskarna.. dom verkar inte ha någon kunskap alls på det där stället.
Gud vad trist! Förstår inte heller varför man som affärsägare försöker ge sina kunder dåligt samvete.
Jag har sett en del akvariebutiker som har tillstånd från zoopet att använda deras info, sätter upp bilder o information om fisken från zoopet. Så man kan göra en egen uppfattning om fisken.
Resa är livet! Glad
Jag har en kanon bra affär hemma på min gata i stan (Göteborg)
Jag köpte en Ancistrus som bli stor och jag får byta till en mindre när den blir för stor för mitt 54 liters. Det är service!
What the fuck?! En affär som spolar ner fiskar i toan?! Det är ju djurplågeri. Sånt måste man ju kunna anmäla som någon annan sa. Iallafall så länsstyrelsen kan hålla ett extra öga på dom!
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!