Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 1834 ggr
Toxics
3

Räka med udda beteende.

Ja, jag har några crystal red räkor. 
Och den ena är väldigt konstig, jag har ibland sett den liggandes på rygg i sanden, och då tror jag att den är död så jag lyfter upp den med håven och då simmar den iväg, fast den simmar som i en loop ibland. och ibland simmar den uppochner, men oftast ligger den bara på ett och samma ställe. 
Är den sjuk eller har den skadat sig? Vad ska jag göra?

tacksam för svar =)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[dynamitella]
0

Hur länge har den gjort detta?

Har du testat för nitrit? :)

Det kan vara öms på gång annars. Eller syrebrist. Samma symptom, olika anledningar.

Toxics
0

nitrit, hur testar man det ? 

syrebrist, hur får man bort det, jag har massor med växter i akvaruimet och pumpen skvalpar på ytan men det kanske inte räcker?

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[dynamitella]
1

Det viktigaste är. Hur länge har räkan hållt på så här?

Du går till djuraffären och säger "Hej, jag vill ha ett dropptest för nitrit :)". Sen när du kommer hem tar du 5 ml akvarievatten i provröret som medföljer, droppar 5 droppar av flaska 1 och 5 droppar av flaska 2.

Blir det gult är det bra, orange dåligt och rött panik-vattenbyte på en gång. Allt förklaras på förpackningen.

Det borde räcka, men alla kan få nitrit ändå :) Speciellt i nyuppstartade akvarium.

Toxics
0

3# Okej, det ska jag göra! =) . 
Blir nog dock inte förän imorgon. Men det är väll okej? 

Hur blir det så att man får för mycket eller för lite nitrit? 
Ska jag skaffa en syresten för att vara på den säkra sidan. 

Jaden räkan och två andra kom med posten från en tjej som hae annons ute på blocket om räkor. Så de färdades i en påse ganska länge =/

[dynamitella]
0

Men, för bövelen. HUR LÄNGE HAR RÄKAN GJORT SÅ? :D Haha, behöver dra det ur dig! Det är det som spelar roll.

Det är okej imorgon :) Du kan aldrig få för lite nitrit. Bäst är 0ppm. Man får för mycket för att de bajsar och växterna inte hinner ta hand om avfallet, mer eller mindre.

Okej, ja, det är en bra förklaring. Hur skickade hon dem? Räkor skall skickas i en frigolitlåda i en breathingbag. Inget annat.

Taggeman
0

När starta du upp akvariet, hur stort, hur många invånare är det?

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Toxics
0

Hej igen! Den har varit så i några dagar, jag vet inte om den var så från början eftersom den har gömt sig bra. 

men hur som helst var det inget fel på nitrit värdet =) 

Är det syrebrist då? Ska jag skaffa en syresten?

[dynamitella]
0

Okej! Aja, men då är det fel på själva räkan. Hur skickade försäljaren räkorna? Om hon skickat undermåligt så skall hon ersätta sjuka och döda räkor som farit illa under leveransen.

Syrebrist och nitrit är "samma sak" i precis detta syftet :) Nitrit hindrar blodet från att ta upp syre, så dör djuret av syrebrist.

Även efter detta har uppstått (även "vanlig" syrebrist) så kan räkan och fisken få bestående men. De kan vara så att räkan har en hjärnskada efter dålig packetering och postning.

Likväl kan det helt enkelt vara så att den ska ömsa :) Räkorna kan bli konstiga i några dagar innan öms, och sen ligger de på botten i några minuter, för att sen "explodera" ur sitt skal och sen fara iväg :) Därför är det viktigt att jag visste hur länge det pågått.

Taggeman
0

Varför jag undra hur länge akvariet har varit igång (nyuppstartat) beror på att efter en 8-10 dar får man en kraftig ammoniak spik som är väldigt giftigt för djuren i akvariet. Då behövs ett vatten byte på ca 50%. Och har man många djur i akvariet så blir den kraftigare.

[dynamitella]
0

Borde inte nitrittestet ta det också? Jag är inte så inne på hur pass det fungerar. Jag menar, eftersom där var 0ppm nitrit i karet.

Taggeman
0

Tror inte det ammoniak kommer först sen nitrit, en enkel beskrivning på den här länken. Toxics bor i närheten av Hallsberg där har dom högt Ph värde i sitt vatten o då är risken för att få ammoniak i vattnet större.  http://www.akvariehobby.se/document/bakteriekultur.pdf

Taggeman
0

Toxics
0

Tack för alla svar! Jag har ett 6 liters akvarium med fem räkor och fyra guppyn i, ungefär. =) 

Tack för era svar!!

Räkan har tyvärr dött nu såg jag idag när jag gjorde rent i akvariet. Tråkigt =/ 
men det är väll sådant som händer.

[dynamitella]
0

Jag hoppas verkligen att där ska stå 60 och inte 6 :)

Toxics
0

14# OJ hahahaha, Ja de ska stå 60 =) , haha va dumt ;)