Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: akvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 904 ggr
sauk1
1

Nystartat kar på dag 33

Hej,

Jag tänkte ta den samlade kompetensen på den här sajten till hjälp. Jag har nu i 33 dagars tid terroriserat alla med mitt nystartade 180 liters kar. Det har gått både bra och dåligt. Hoppas ni har tålamod med en bakgrund:

Dag 5 fick jag en nitritspik, bytte 25% vatten. Dag 6 20% och dag 7 50%. Sen dess har nitriten varit noll.

Jag har adderat fisk i två omgångar, den andra omgången var 5 dagar efter nitrikspiken, dvs dag 10.

Nu på dag 33 har jag "noll" i nitrit, nitrat, ammonium/ammoniak och har bra nivåer på totalhårdhet och pH enligt dropptester. Vattenbyte 25% varje vecka. Bakteriekultur användes sedan starten. En omgång rom från fjärilsciklider blev ett antal yngel som överlevde tills honan tröttnade och åt upp dem 😮. Det borde väl visa att vattnet är någorlunda ok, eller kanske inte… :-)

Så till mina frågor:

1. Kan jag se inkörningscykeln som i princip klar nu, eller gör de stora vattenbytena att allt startade om? På dag 8? Jag mäter nitrit var och varannan dag och skulle vilja kunna lugna ner mig lite.

2. "Noll" nitrat samtidigt som jag har en del (men ganska lite) alger, mest det svarta som täcker växter. Vissa växter verkar vissna, blir lite bruna, men ljuset borde vara bra (2x45 w T5 m reflektorer). Varför alger, är det de som "äter" nitrat ner till nollvärde? Kan och ska jag börja gödsla nu, det har jag inte gjort tidigare?

Jag har läst att för lite fosfor kan ge gröna algprickar på rutan, vilket jag har. Kan det lösas med gödsling? Vad händer när jag adderar ännu fler växter om någon vecka, behövs gödsling eller kan det snarare ta bort algerna om jag låter bli att göda?

3. Kan jag addera mer fisk i detta läge?

Många frågor, jag vet! ☺️

emmej62
0

Hej! det är extremt konstigt att du fick nitrit i akvariet redan dag 5 förde du över något gammalt filter material till akvariet? inkörningen är klar så du kan börja utöka ditt fiskbestånd(: sen behöver du inte alls mätta nitrit, ammoniak, eller ammonium nu utan det enda du behöver göra är att mäta nitrat värdet och ph värdet och kh värdet. göd alltid växterna! det bästa att göda med är pmdd hälften så billigt som andra gödning produkter och mycket bättre . dock så måste du blanda i ordning det men det är inte svårt enklaste sidan att beställa det på (av  vad jag vet) är på hacks pmdd finns även bra förklaringar där . men viktigaste av allt är att även använda en kolkälla!

sauk1
0

Ok. Jättetack för din input!

Jag har PMDD och EasyCarbo hemma.

Ja, jag vet inte varför det blev så allvarligt dag 5, det ska vara första dagen då det KAN märkas lite nitrit, enligt ett cyklingsschema jag sett. Därav att jag mätte. Det blev totalrött både då och dagen efter.