Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 2581 ggr
LajvKrattan
0

Hornsäv mot alger?

Jag har just startat upp mitt första akvarium. Jag har finbladiga växter som jag fruktar hotas av alger. Jag har massa hornsäv som bara legat i en burk i flera veckor. Kan jag lägga i lite av den (på ytan) för att ta upp näring så att risken för alger minskar? Jag skulle inte ha i så mycket att de andra växterna skuggas, och de får sin näring från tabs i sanden. Tack för tips!

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

emmej62
0

Vad har du för andra växter? det går ej att ersätta ljuset från lysrören i någon annan form av näring . vad använder du för växtnäring för övrigt? och vad använder du för kolkälla?

LajvKrattan
0

Jag har ingen särskild kolkälla växterna är eleocharis acucularis och hemiantus callitrichoides. Den enda näringen jag tillfört är tabletter som man trycker ner i sanden. Snabbväxande växter kan ju ta upp näring och hindra alger. Mina andra växter har inte etablerat sig än så jag tänkte att hornsäven skulle kunna ligga på ytan och "suga upp" näring.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!