Orange i munnen på guppys
Har märkt att mina Guppy hanar (självodlade) har något orange/gult i munnen. Detta har inte hänt med någon av mina andra fiskar, och två hanar har inte det (2 av 4). Dem som har det är två av mina tre självodlade hanar som också är rätt missbildade, starka färger och långa fenor, men en aning böjda ryggar.
Jag googlade, och hittade en bakterie som heter Colomnaris (på engelska). Jag läste att denna bakterie ska vara vit, men mina två Guppy hanar är oranga - inte alls vitt. Alla mina fiskars fenor är väldigt fina, inte alls ruttnande, dem är även livliga. Mitt vatten är glasklart, och alla värden på topp.
Vad kan detta vara? Är det något någon annan här har märkt? Har det med inavel att göra (hans föräldrar är köpta från samma affär samtidigt, troligen syskon)? Är det ett mönster?
//Kan tyvärr inte filma eller ta kort, på grund av att dem simmar för snabbt, och har bara min iphone 4 kamera. När jag filmar så är det inte skarpt nog för att man ska se det orangea i hans mun.
Det är inte bara färgpigment då? Prova att rita i paint var färgen sitter och i vilken nyans fisken, respektive färgen i/på munnen är.
Det är svårt att tänka sig utifrån den korta beskrivningen bara, och utan bild blir det än svårare.
Här är en bild på honom, den bästa jag kunde ta :/ Har ingen bra kamera alls. Den Guppy hanen som har mest orange i munnen. Dem har små orange aktiga skal på ryggen, men det är absolut ingen sjukdom, det är deras färger. Kan vara ett färgpigment, men jag vill vara säker på att det ej är en sjukdom.
Bilden ger mig tyvärr inget som jag hjälpa dig. Vid bestämning av sjukdom eller att kunna förneka det måste man ha en riktigt skarp bild.
Tills/om du får tag i en kamera så kan jag tyvärr inte hjälpa. Det enda jag kan säga är att jag inte känner till någon sjukdom som visar sig på detta sättet.
Någon som vet en sjukdom som visar sig som orange i munnen? Tills vidare, så avvaktar jag och låter firren simma fritt bland dem andra.
KiwieMie, =)
Jag vet att mobiltelefoner inte kan ta jättelyckade bilder men bättre än så som du visar borde kunna gå för du behöver inte zooma så hårt.
Jag måste fråga om fisken simmar som vanligt och äter som vanligt? Beter den sig som alla andra fiskar men har dock det orange i munnen?
Du skriver om misstankar om inavel? Varför sätter du inte stopp på det? Du skrev någonstans att du verkligen försöker att göra det genom att köpa fisk från olika affärer m.m. Det bästa är också att göra dig av med ynglen så att det inte fortskrider och blir inavel.
Jag har själv några Guppy och jag kollar noga vilka som är andra generationen och ser till att de inte fortskrider genom att lämna "unga" Guppy till butiken. Jag har bra kontakt och brukar få en annan hane eller hona när jag lämnar ynglen. Ring runt och kolla om det är någon som gör det i din närhet.
Såja, då var det skrivet =) Nu till din misstanke om sjukdom. Jag kan tänka mig att det skulle kunna vara svamp som din Guppy har fått. Nu säger jag bara kanske eftersom jag inte kan se bilden tydligt! Svamp på fiskar är väldigt ovanligt och drabbar oftast mindre svaga fiskar och det kan vara de som är hårt avlade eller inavel. Svamp kan också uppstå vid lite hög värme som kan ske under sommaren och i samma veva med dålig skötsel med vattenvärdet.
Du skriver att du har fina värden på vattnet idag men har du skött det under hela sommaren? Själv åkte jag på semester i 3 veckor och då kunde ingen hjälpa mig med vattendelsbyte under dessa veckor och det var bara ett exempel men de klarade sig bra. =)
Oftast så kan svampinfektioner lösa sig genom isolera fisken och göra en saltvattenbehandling. Sedan häll gärna i lite salt i ditt akvarium för det är väldigt bra med lite salt i förebyggande syfte.
#5 Jag var borta i två veckor under sommaren, och hade då en granne som tog hand om dem. Dem kunde inget om fiskar, men jag skrev på en lapp ändå en väldigt klar instruktion över vad dem skulle göra - dock när jag kom hem märkte jag på en gång att dem måste ha slarvat bort lappen eller inte läst igenom den noga, mycket vatten hade dunstat bort, hon hade inte vädrat heller.
Alla mina fiskar äter normalt och simmar normalt, här är en video på dem; http://www.youtube.com/watch?v=snj8EcksNIo vid 0:25 så är den guppyn som har mest orange i munnen.
Har inte hittat någon som kan ta emot nya yngel, än. Får fråga den djuraffär där jag normalt sätt handlar, har redan frågat en djuraffär och dem sa nej. Jag försöker köpa in nytt blod då och då, nya hanar från min djuraffär, jag inser att jag inte blir av med några fiskar på det sättet, men just nu så gör jag inget för att hålla yngel levande, men vissa klarar sig ändå :P
Jag ser inget vidare problem. Att köpa guppys från butik från att stärka sin stam är dock att kasta sten i glashus. Dessa slöjguppys från grossist är inte det bästa man kan få tag i.. :)
Med det sagt har jag sett värre. Oj så mycket värre.. Så du kan vara lugn. På sin höjd är din mest orangea hane lite krokryggad. Han ser förutom det helt frisk och kry ut, och verkar inte bära på någon sjukdom.
Så vill du sen förbättra stammen vill jag rekommendera vildguppys eller liknande. Visserligen "förstör" dem slöj-stammen, men de är friska och tåligare än djuraffärsfiskar i regel. Likväl går det mycket enkelt att skänka bort fisk. Exempelvis får du gärna lägga ut en annons här i forumet för att se om någon i närheten är intresserad.
Lycka till :)
#7 Den senaste hanen jag köpte hade extremt krokad rygg, men var en av dem mest energiska i karet och med dem vackraste färgerna jag någonsin sett på en guppy; blå & rosa. Har har fått yngel nu, och alla förutom två av hans yngel har helt raka ryggrader. Modern hade en helt rak ryggrad. Dessa två yngel (inte hanen på videon) har mycket värre rygg än hanen på videon, från sin far. Jag tycker dem ser lite äckliga ut, deras far ser fin ut pga hans långa fena & färger, men dessa är orangea för det mesta och har inte särskilt långa fenor än.
Hur blir jag av med dessa yngel? Dem har inte blivit missbildade på grund av inavel, deras mor och far var inte alls syskon - dem fick det från sin far, och deras syskon har ej det. Kommer någon verkligen ta emot dessa yngel? :/ Väldigt krya och friska, ända problemet är deras utseende egentligen.
Efter att ha sett videon så tycker jag inte heller kunna så något ovanligt och det är ju glädjande. Kan ej säga om det är någon sjukdom men ha gärna i lite salt för förebyggande syfte.
Om man använder sej av krokiga exemplar i avel så kanske den första kullen är rakryggade och fina men deras barn kan få dåliga ryggar.
Jag tror det bara rör sej om färgpigment men kan inte säga det på rak arm utan en hyfsad bild.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#10 Jag kommer avvakta tills jag märker något udda beteende, och ha i lite salt (inte mycket pga min ancistrus).