Hjälp snälla! (GUPPY)
Hejsan… Jag har haft så svårt den sista tiden i mitt akvarium… Två Guppy honor dog sen började min ena hane vara mest på botten men andades bra… Sen blev han frisk men sen dagen efter så började den andra hanen. Och det blev mycket värre, Han fick nästan svarta i början sen blev hans kropp färg svartaktig. Han ligger hela tiden på botten och när han försöker simma så har han jätte svår balans, han åker bara runt! ok så har han nåt som liknar bajs i hans anal öppning det är en tjock klump som är ovanligt ljus… Jag tror jag måste avliva honom men innan jag gör det om jag gör det vill ja höra vad ni säger om det här… Om det typ är en sjukdom eller om jag måste avliva honom så skulle jag också bli glad av tips på bra avlidings metod… Jag är så orolig 😕jag ällskar min Guppy hane 😕 (jag blir glad för svar)
JAG MENAR ATT HAN HADDE NÄSTAN SVARTA (ÖGON) Jag skrev fel i täksten 😛
SNÄLLA SVARA!😕 HAN LIDER😕
Avliva fisken. Jag vet inte vad det är som påverkar det, men bäst att avliva honom i alla fall. Han är antagligen döende i vilket fall som helst.
Skickar tips via PM ang. avlivning.
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Om de är köpta i vanlig djuraffär, så hade jag avlivat.
Antagligen är de importerade och uppfödda i antibiotikabassänger som gör att de inte har något immunförsvar alls.
Själv tar jag ner handen i karet. Fångar fisken och trycker in tummen genom gälarna och krossar huvudet. Allt i ett svep, så att fisken egentligen dör i samma stund som jag fångat den i handen. Det går snabbt och minimerar risken för lidande.
#4 Man får inte skriva angående avlivningsmetoder i detta forum :)
Oj, nu kanske jag blandade ihop detta med Kanin.iFokus! My bad!
Emmetem, jodå, det uppmuntras tvärt om att rekommendera lagliga och humana metoder i forumet. Dels eftersom fiskar är lägre stående än däggdjur, och det därmed är acceptabelt att avliva, och dels för att många kokar eller spolar ner fiskarna :(
#8 Ja då så! Ja sådant är bara djurplågeri och riktigt hemskt :(
Jag är så glad för era svar! men som sagt är han död nu :'( han hette Twilight :*I
R.I.P TWILIGHT ❤️
Ja, typiskt… Han var en leopard fläckig liten kille.. Hann inte äns avla honom. synd.
köper man i affären ska man ta dom tjocka honorna och hoppas på yngel fort den avla vidare på dom och spara dom bra oxå vidare
Eh,… dom har honorna och hanarna skilda akvarium.. Men nu har jag börjat avla Svärdbärare. har redan en kull och har en på gång.
#14 honorna är alla redan parade i grossisternas akvarium innan de separeras i akvariebutiken. vet inte varför man separerar dem om nu de är seminsamlare, alltså att de har blivit parade 1 gång och kan få 10 kullar, typ. ? . kanske för att köpare ska ha lättare att se skillnad?
De beställer könen delade, då de bland annat har olika priser, och dels som du säger är det lättare för köparen att få rätt fisk :)
Jag sa väl inte att de skiljs innan könsmognad inte? :) Nejdå, de går blandat hos grossisten innan de delas. Hur lång tid det hinner gå innan de separeras vet jag inte, men uppenbarligen går det i regel inte att få tag i jungfruhonor i butik, då de alltid är "befläckade" sen tidigare.