Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 5936 ggr
wille_wille
1

Avlivningsolja

Hej!

Läste här någonstans för några månader sen någon (tror det var dynamitella) som skrev om någon sorts olja som man kunde använda för att avliva fiskar med.

Är det någon som vet vad det är för olja och/eller var den finns att köpa.

Det skulle verkligen vara bra för mig att ha sån olja för jag är lite mesig o har väldigt svårt att ha ihjäl mina fiskar även om dom mår dåligt😕

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

platy
0

Vill oxå veta, gillar inte att ta död på dom :/

[Jens]
0

Kan bara hålla med. Det är grymt att avliva fiskar så jag skulle gärna vilja veta det också. Jag får en massa yngel som jag inte vill ha. Vad gör jag med dem?

platy
0

#2 Sälja/Skänka? :) Skulle jag gjort iaf, äter inga andra fiskar ynglerna?

[dynamitella]
0

Det är Nejlikolja :) Det fungerar även som bedövning då man har tandvärk.

Tyvärr verkar det vara väldigt svårt att få tag i!

Om jag hittar någonstans, vill ni att jag ger er länken att själv beställa hem, eller ska jag beställa hem ett större parti och skicka till er efteråt? Tror nämligen att det hade varit bra att "ha hemma" och kunna skicka iväg till nybörjare i forumet som inte vill avliva fysiskt, exempelvis.

[Evisen]
0

Var det inte nejlikaolja som det pratades om?

Sök om det här:). Personligen undrar jag om det inte blir en utdragen död istället för snabbt knipsa bakom gälarna.

#2, gå till din zooaffär och prata:). Kanske du kan få fiskmat eller ngt annat kul i utbyte.

[Jens]
0

#3 För tillfället har jag inga rovfiskar men jag är precis hemkommen och ser en massa yngel så jag tror jag får raskt åka iväg imorgon efter att ha fångat in dem. Tror akvariebutiken tar emot dem. Får hoppas det i alla fall! =)

[dynamitella]
0

Det verkar som, enligt många andras erfarenhet, så att fisken helt enkelt somnar. Man kan därefter om man önskar dekapitera också.

Man använder exempelvis Nejlikolja för att söva fiskar inför operation eller om man ska klippa tänderna på kulfiskar. Det är ingen smärtsam process.

Däremot håller jag med. För oss som klarar av att halshugga fiskarna (jag gör det utan någon som helst problem), är det smidigare så.

Det är däremot bra om man har stora guldfiskar, ciklider eller malar, som kanske är svåra att avliva.

wille_wille
0

Om du hittar så får du jättegärna beställa hem så att det räcker åt mig också 😉

Som jag sa tidigare så är jag lite mesig med sånthär, klarar knappt att ha ihjäl fisken när den ligger i dubbla hundbajspåsar så att skära huvudet av den blir nog ännu jobbigare😕

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Susanna_w
0

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

[dynamitella]
0

Ja. Det är den enda butiken som verkar sälja det :)

Susanna_w
2

Hittade en kommentar "Den aktiva substansen heter Eugenol .
Vilket jag idag provat för att avliva en del fisk som visar klara tecken på att inte klara de närmaste veckorna. Och jag tycker själv att det gick betydligt bättre än förväntat. Själv använde jag mej av Eugenol dentallösning som kostade 50 kr på apoteket. Tre droppar lösning i en liter vatten som först skakas våldsamt och därefter tillför man offren som somnar in inom någon minut eller så."

Så då borde man ju kunna köpa det om man inte skulle kunna hitta nejlikeoljan..

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

[dynamitella]
0

Det har jag också läst :) Men efter att ha läst att Eugenol inte längre säljs på apoteket utan recept så släppte jag tanken. Men det kanske inte stämmer?

Oavsett vilket så är det tydligen dyrt, då jag googlade nyss.

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=30201

[Evisen]
0

#8 Du är inte mesig! Det är svårt att avliva fiskar.

Även om fiskarna somnar som bedövning, så är det juh ok, men för vara på säkra sidan avliva på tradionellt sätt.

Mosa sönder fisken då? Om den ligger i dubbla påsar och ta ett hårt föremål och däng till där fisken är. Vad tror ni om den metoden?

rudyC
0

en kanske väldigt korkad fråga varför just den oljan ? varför inte typ stoppa ner firren i  besin eller disel eller nått…om man nu inte kan slå ihäl den

MrJLundin
0

#14 Om man inte har hjärta ad dekapitera fisken, så kan nog dränka i diesel eller bensin ändå vara snäppet jobbigare kan jag tänka mig. :P

[dynamitella]
2

#14 Eftersom det du nämner är rent och skärt djurplågeri. Oljan jag nämner droppar man tre droppar av i vattnet i en skål, så somnar fisken (inte dör). Sen tillsätter man mer, så avlider den till slut.

Lilltilda
4

Skonsammast måste ju vara att raskt hugga huvudet/nacken av en fisk oavsett storlek, för hur vet man att den där oljan bedövar och inte bara förlamar och så dör fisken en långsam kvävningsdöd där den är helt medveten om vad som händer?

Tidigare har det också pratats om att släppa ner fiskar i kokande vatten för att de så snabbt dör av det. Verkar knasigt det med.

Jag tänker att döda en akvariefisk är inte värre än att nacka de fiskar jag får upp på fiske. Gäddor är svårdödade, dessa får jag klubba ihjäl, men mindre fiskar knäcker eller skär jag av nacken på. Mycket snabb och skonsam död.
Det känns viktigare än min egen "blödighet". Inget djur, stort eller litet, ska behöva lida i onödan vid avlivning, då gör jag hellre processen kort även om det känns otäckt.

~God loves you, and I´m trying! ~

[VSK]
0

Verkar vara plågeri att söva fisken med olja då den lär kvävas?

Bättre att kasta fisken hårt i toavattnet. Då är det hela över på 1/1000 del av en sekund.

Så gjorde jag när jag hittade en Guppy som höll på att dö.

Jag har en massa yngel som jag måste ta bort. Så små fiskar kan man inte kasta ihjäl då de inte väger nåt. Att mosa de snabbt i handen är inget som tilltalar mig utan jag får helt enkelt ha en mugg med kokande vatten som jag kommer ta bort de med.

Torde vara det snabbaste sättet förutom att mosa de.

[Evisen]
0

#18 Dubbelvikt blött papper funkar lika bra att avliva yngel med. Men hör med din zooaffär om de vill ha yngel. Svenskuppfödda yngel är det zooaffärer gärna tar emot.

[VSK]
0

De vill ej ha yngel, har frågat.