Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: växter
Läst 18251 ggr
medarbetare
2

Mycket alger och inredningstips!

Hej! Jag har kollat lite på bilder på era akvarium och jag har inte sett en enda bild med alger! I mitt akvarium är det jättemycket alger och jag vet inte hur jag ska få bort det!? Jag har två inredningskrukor som är fulla av alger som jag inte heller får bort… Jag köper växter ganska ofta eftersom att de blir alger på dem och sedan dör de, så jag har dem inte så länge. Har ni några tips på hur man får bort alger? Har ni några inredningstips? Något som ni tycker är ursnyggt som man kan beställa från datorn? Vet ni någon bra sida? Och en sista fråga; ni som har typ färgstenar eller vad man kan kalla det. Sånt grövre,större grus som finns i olika färger. Hur gör ni när ni städar akvariet? Har ni kvar dom i eller tar ni ur dom? :)

MagArne
4

Vad är det för sorts alger du får?
Hur länge har du akvariebelysningen tänd?
Hur stort akvarium har du?
Hur stark belysning har du?
Vad göder du dina växter med samt hur ofta?
Hur ofta och hur stora vattenbyten gör du?
Vad har du för fiskar i akvariet?

mio_AH
0

Har du några algätare?

medarbetare
0

#1 1. Det vet jag inte… :$ Hur vet man det? 2. Ca 12 timmar/dygn 3. 60 liter 4. Om du menar watt så är det 18w.Annars vet jag inte vad du menar..? 5. Happy-life evolution, när jag gjort rent i akvariebt och bytt ca 50 % vatten. 6. Jag vet inte riktigt med hur stora mella rum men jag ser o känmer när det är dags. Då byter jag ca 50 %. 7. Just nu har jag en mal. För kanske 1 1/2-2 veckor sen hafe min doppvärmare gått sönder vilket ledde till att vattentemperaturen blev på tok för hög och mina två andra fiskar dog. #2 En mal.

[Helleborn]
0

Hur står akvariet?

Står det så att det får direkt solljus och isåfall hur många timmar får den solljus på sig?

medarbetare
0

#4 Nej, det står i hörnet på ett rum. Där är det inte solljus.

MagArne
0

Sänk belysningstiden till 7 timmar om dagen.
Sätt en reflektor på lysröret. Hellre starkt ljus en kort tid än svagt en längre tid.
Försök få ner temperaturen på vattnet om möjligt till ca 25 grader. Hög temperatur kan gynna alger.

Happy-life evolution är väl ett vattenberedningsmedel och ingen växtnäring va?

Testa med Easylife Easycarbo (kolnäring) och Easylife Profito (järnbasserad gödning).

PMDD kanske alla skriker nu men orkar man det i ett litet 60 liters sällskapsakvarium?

MrJLundin
0

Kan även vara dags att byta lysrör om det suttit där mer än 6 månader :)

medarbetare
1

#6 Tack! :) Vad är PMDD? #7 Värt att tänka på :)

[Jens]
4

Kan hålla med MagArne om PMDD. Det är inte det viktigaste nu.

Det stora problemet med alger är inte näringen utan ljustimmar, lysrör och vattenbyte samt för få med växter i akvariet och naturligtvis ska man inte ha för hög temperatur på vattnet.

Har du ingen bild på ditt akvarium för jag skulle nog ha sagt att du skulle börja om med ditt akvarium om det var allt för mycket alger.

Dag 1 Ta bort så mycket alger som möjligt. Skrapa, gör rent växter så mycket som möjligt. Vänta en dag så all bortskrapat hamnar i pumpen.

Dag 2.1  Gå till affären och köp en nytt bra lysrör. Ställ in ljustimmar i två omgångar t ex 8.30 - 10:30 och 15:30 - 20:30. Timer vore bra att ha i det här läget.

Dag 2.2 Rengör pumpen och byt 50 % av vattnet.

Dag 3 Har du någon som 'städar' i ditt akvarium som t ex Ottosar. Det är alltid bra med fisk som hjälper till med städning i akvariet. Ottosar är bra enligt mig och köp då flera stycken eftersom de gillar att vara i stim (Otocinclus Affinis eller Otocinclus Vittatus).

Glömde säga att vid matning av fisk så ska alla dina fiskar tillsammans hinna äta upp den mat de får på 1,5 minut. Det ska då inte ramla ner mat på botten om du inte har någon fisk som behöver mat och lever mest på botten. Det är lätt att övermata så gör som de flesta tror jag gör och det är att ta en knippe foder och häll i lite grann. Vänta och se om de äter upp det. Mina brukar äta det lilla knippet foder på 20 sekunder och då lägger jag i lika mycket igen och på så vis har jag kontroll på maten.

Ta gärna en bild på ditt akvarium! 🙂

MagArne
0

#8 Här är lite info om PMDD som är en mycket bra och billig växtnäring man blandar själv.
http://www.haack.se/pmdd/
http://www.pmdd.se/

Men det är lite krångligt och kanske värt att titta på i ett senare skede för dig. Men kul att veta vad det är iaf.

Jag hade också mycket alger förr men det löste sig delvis med Ancistrus, skäggmunsmal. Nu är inte hemligheten att de bara äter upp alger utan att de även rör om lite i akvariet i hörn och kanter så inte vattnet och smuts blir stillastående och alger får fäste.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315&SOK=1

[Jens]
0

Jag valde att inte skriva Ancistrus med tanke på akvariestorleken som han har på sitt akvarium. Tycker den är för tok för liten för en Ancistrus. 🙂

MagArne
1

#11 Håller med, akvariet är för litet för Ancistrus.
Ville mest bara informera om mina iakttagelser när jag jagade alger 🙂

[Jens]
0

Aha… 🙂

[Rödfena]
0

Skulle inte rekommendera Otocinclus då dessa är känsliga och dör lätt :)

oh-la
0

först och främst skulle jag säga att det kan vara bra om man kan få artbestämma algerna. olika typer av alger tyder på olika problem med akvariet, och vssa alger får man nästan oavsett hur mycket/lite växter man har, exempelvis prickalger som gärna dyker upp på rutorna. du har möjligen ingen bild på akvariet? det är nästan lättast att börja i den änden om du vill bli av med algerna :)

[fredric-e]
0

Varför inte mörkläggning det i ca 3dagar. Och köpa in fler algätare. De är nattaktiva.

MrJLundin
0

#16 Mörklägger man så släppen man de ämnena fria som bundits upp utav algerna. Det kan funka om man styr upp sina vattenvärden, i så fall mörkläggning med några vattenbyten.

Och "algätare" äter inte alla typer av alger, så då bör man veta vad det är för typ av alger :)

oh-la
0

#16, det är effektivt om man har ett angrepp av cyano, som inte är en alg. eftersom cyano är ganska vanligt, och ofta förväxlas med en alg tycker jag att det skulle vara bra att kunna artbestämma. cyano får man lättast bort genom mörkläggning och filtrering, vissa alger kommer till följd av övergödning, andra på grund av felaktigt ljus. det är därför viktigt att man kan fastställa typ av angrepp innan man ger råd. nya lysrör eller växtgödning hjälper exempelvis föga om det gäller cyano.

MrJLundin
0

#18 Det stämmer inte helt. Mörkläggning hjälper att bli av med cyano, men för att det inte ska komma tillbaka så måste man få ordning på vattenvärdena och ev. belysningen. Cyano eller alger uppstår ofta när det antingen blir för mycket av något näringsämne i vattnet som växterna inte kan ta upp. Eller när belysningen gynnar klorofyll c och d snarare än a och b, vilket gör att växter inte kan ta till sig de näringsämnena som finns i vattnet pga belysning i fel våglängd. Vilket i sin tur ger cyao eller alger fri tillgång till all näring.

Det är även detta som händer när man har för lång belysningstid. Växterna kan bara ta till sig näring under en viss tid varje dag, övrig belysningstid matar bara alger. :)

Hoppas det går läsa den texten :P

medarbetare
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en kruka…

[Jens]
0

#20 Då fick du en bra utförlig beskrivning utav mig tidigare. Det som kan tilläggas är att göra rent inredningsprylar också som t ex krukan. Se inlägg #9.

[Helleborn]
0

Det skrivs endel om lysrören, om han har tänt 7 timmar med 9månader gamla lysrör eller 7 timmar med helt nya, kan någon förklara vad det har med algerna att göra?

En annan fråga, vad skulle ni rekommendera för algätare till mitt 240l Rio?

Vovisch nr2
0

#22 Ancistrus skulle kanske passa?? (Själv så gillar jag Albino mest)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

MrJLundin
0

#22 Man kan säga som så här, man brukar räkna på hur många watt ett lysrör har för att det ska räcka till för växterna i akvariet..

Men det är inte helt sanningen, utan det som är det viktiga är på vilka våglängder som den effekten ligger.

På gamla lysrör så förskjuts effekten från "rätt" våglängder till andra våglängder där effekten inte gör någon nytta för växterna längre. Och då blir belysningen för svag trots att det är samma antal watt som innan. Detta gynnar alger pga att dom kan dra nytta av en svagare belysning eller för att dom använder klorofyll c, d, karoten osv som ligger på andra våglängder än a och b. Det varierar.

Kontentan är väl egentligen att växterna inte kan använda näringen i vattnet vid fel belysning, och då gör algerna det istället :)

Hoppas detta besvarade din fråga :)

[fredric-e]
0

ett bra ställe att kolla på efter vilken fisk som är bra till vad 
http://www.zoopet.com/fiskar/index.php

Detta är en väldigt bra algätare
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270&SOK=1
Har 8st 
2st i Diskus karet 
6st i 455liters malawi karet

aldrig problem med alger och då har jag även co2.
i båda karen

OBS 
den blandas ofta ihop med 
Flyingfox
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=274&SOK=1
Siamesisk algätare
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270&SOK=1
Den sista ska det va

[Helleborn]
0

#24 Tack för ett väldigt utförligt svar som det inte går att önska bättre. Nu förstår jag hur viktigt det är med fräscha lysrör.

#25 Jag hade 3 Siamesiska algätare i mitt gamla akvarie. När jag sedan tog och förde över dem till mitt nya och större så först försvann en, fråga mig inte hur men han är helt borta. Numer två dog samma dag jag flyttat över honom /kan tänka mig att han blev för rädd eller stressad tyvärr). Nummer 3 dog efter två veckor.

Jag tror inte det är något fel på vattnet för mina 2 år gamla neontetror, Svärdbärare samt guppys lever fortfarande och mår bra.

Vet inte om jag vågar köpa dem igen? Eller vet någon vad det kan vara för fel?

[fredric-e]
0

neontetran är odlad för att klara större påfrestning.

Vad har du för fisk i det större?

När du flyttade över fisken hur gjorde du då? tog du de i håven direkt och bara flyttade du i?
Köp nya och du kommer att bli glad att du köpte de.

[Helleborn]
0

Asså, ja det är därför de aldrig dör.

Det enda akvariet jag har igång är de på 240l och där har jag neontetrorna, Svärdbärare samt guppys.

Jag köpte ett nytt till idag där jag bland annat fick med en digital Ph mätare, om den stämmer har jag ett ph på 8,80. Kanske är därför algätarna dog?

Hur sänker jag mitt Ph?

[Helleborn]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var en sån här jag fick med, vet inte hur den fungerar men.

[fredric-e]
0

testa köra torv i pumpen. eller lägga i rötter.

MrJLundin
0

Finns även ph buffer att köpa :)

[Helleborn]
0

Hur fungerar det med torv? Sänker det ph:t hela tiden eller stoppar det att sänkas vid någon speciell siffra? Typ att torven inte understiger t.e.x. 5? Om ni förstår hur jag menar.

[Helleborn]
0
[Helleborn]
0

Tack. Den får det bli att köpa plus nya lysrör

[fredric-e]
0

Vad har du för lysrör?

Kör mer med osram 840 rör blir ett mjukt men ändå klart sken.
Har haft det i ca 3mån nu och inte nå alger.

philips funkar bra den med

http://www.jula.se/lysror-super-80-g13-15w-1000lm-421308

prisvärd å

[Helleborn]
0

Jag har Juwel Day-Lite och Colour-Lite 1047mm T8 lysrör. Har ingen aning om hur gamla de är eftersom jag köpte Riot begagnat för 3-4 veckor sedan.

Fick med Buffer 7.2 med det senaste akvariet och hällde i det. Visade sig att pH-computern visade samma hela tiden. alltså runt 8.0-9.5 hela tiden, jag testade att göra ett pH test manuellt och då visade den 7.2.

[Helleborn]
0

Igår kväll köpte jag tre stycken Ancistrus och tre stycken Crossocheilus oblongus. Köpte även Happy Life- Flytande Filtermedia. Jag ser redan skillnad på mitt algbestånd efter bara 15 timmar.  

Det står även på Happy Life- Flytande Filtermedia att:

Efter att Happy Life tillsätts blir vattnet grumligt beroende på hur förorenat vattnet är kommer grumligheten vara kvar ca 3-20 timmar i sötvattensakvarium.

Vattnet är fortfarande grumligt efter 16timmar i mitt stora akvarium.

Är det så att alger förökas av förorenat vatten? De nya lysrören har inte kommit ännu heller.

[fredric-e]
0

Haft grumligt i nästan 30 timmar sedan vart det bra.