Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1214 ggr
[VSK]
0

Hej, ny här på sajten.

Fick ett 54L akvarie av en kompis komplett med allt förutom bänken.

Jag har inte så mkt fiskar då jag kör på på de som jag fick. Det är nån form av Guppy och de har ynglat av sig rejält 🙂

Jag har inte funderat på nya arter då jag inte vet vilka som passar ihop. 

trots att jag bara haft akvariet ett par dagar så börjar jag oroa mig för "överbefolkning" om det skall hålla på så här he he.

Finns det nån i krokarna runt Västerås som är intresserad av lite yngel av Guppy så hojta till. Skulle kunna byta lite Guppies mot nån liten mal eller så. Hur ofta ynglar Guppies av sig?

Jag skulle uppskatta lite tips på billiga sajter på nätet som säljer tillbehör. 

Är det nåt särskilt man behöver tänka på som nybörjare av akvarie?

Tacksam för tips och hjälp.

[Geekinblack]
1

Hej! Välkommen till forumet :)  om du är osäker och vill veta vilken sorts Guppy det är så kan du ju ta en bild och lägga upp här. Då får du garanterat svar på frågan ;) kanske är kul att veta om det är tex endlers eller vildguppy osv…

Guppys är som andra levandefödare, dom är alltid gravida! (om dom inte parar sig så sparar dom ändå sperma och befruktar sig själva) Så om du har många honor så kan du förvänta dig en hel del kommande yngel ;) har du tur så äter dom upp varandras yngel… 

Jag brukar handla från tex http://www.guldfisken.se/beta/catalog/index.php men det finns många sidor på nätet att välja på!

Är du helt nybliven akvarist så föreslår jag att du googlar runt på så mycket som möjligt om att ha akvarium :) har du några specifika frågor så är det lättare att ge nybörjartips :)

Kan iallafall säga att du bör göra vattenbyte 30% av vattnet en gång i veckan, men om du nyss startat upp akvariumet så behöver det komma igång lite (goda bakterier och sånt som behöver frodas) och då ska man inte göra så mycket vattenbyten den första tiden.

Har du mycket växter? Annars kan det vara bra att veta att ju mer växter du klämmer ner desto bättre ;) vattnet blir bättre då!

Om akvariumet är nystartat så bör du mata sparsamt den första tiden, och aldrig så att maten faller ner på botten! Ta små nypor åt gången och se till så att alla får i sig mat och att maten äts upp innan det hamnar på botten. Du kanske redan kan detta men som sagt, fråga på om det är något speciellt du vill veta! :) Än en gång, välkommen till akvariefisk iFokus!

[Evisen]
1

Hej VSK:).

Kul att se dig även här.

Mitt stående tips på billiga tillbehör är www.pwss.se

Guppys kallas juh "milijonfisk" och det är för de föder yngel konstant. Sen håller jag med i allt #1 har skrivit, då det är bra tips hon har gett:).

[VSK]
0

Hej och tack för tips och välkomnande 🙂

Har nyss köpt ny pump då den gamla ej gav ifrån sig luftbubblor. Jag köpte mig en billig variant som jag tror funkar bra för mitt.

Sitter och kollar på pwss nu 😛

Jag vet ej om nå yngel blivit uppätna då de är så svåra att hålla kolla på, men tids nog så märker jag väl det.

[Evisen]
0

Funkade inte den gamla pumpen och gav cirkulation på ytan? Personligen vet jag inte vad luftbubblorna är bra för, utan jag har alltid prioriterat hur mycket och snabbt vattnet kom ut ur pumpens munstycke. Och hur bra cirkulation det var på den.

Har du växter som når upp till ytan så gömmer säkert ynglen där. Om inte skaffa billiga växter som hornsäv el. vattenpest som tål att flyta runt i karet.

[Jens]
0

Lite nyfiken fråga. Pumpen ska köra runt vattnet för att filtrera, inte avge 'bubblor'. Har du köpt en riktig akvariepump eller en luftpump?

[VSK]
0

Pumpens cirkulation funkade men pumpen var lite trasig. Dock så funkade den om den bara stod i fred, men ville man ta upp den för att göra rent mm så föll den i bitar.

Jag hade växter som nådde ytan men jag klippte av de då akvariet är så litet. Så jag har lika mkt växter nu, men ser bättre ut enligt mig med kortare väster.

Det är en akvariepump med inbyggt luftpump. Exakt en sån här köpte jag http://www.pwss.se/product.php?productid=579&cat=142&page=1

[Jens]
0

Ahh, man kan justera den för att få luftbubblor. Hade något liknande men jag körde enbart utblås med vatten för att få det bästa effekten för rening av vattnet. Glöm inte tipset som Geekinblack gav dig att byta delvatten varje vecka. Det är bra för hela miljön i akvariet, för allt! :)) En sak till. Odla inte för mycket av guppys.alltså från samma kull för risken är att de blir missbildade i längden och då är det bra som du eftersträvar genom att sälja yngel. Har du tänkt att ha andra fiskar i akvariet? Kanske någon rovfisk som ser till att det inte blir så många yngel kvar i akvariet?

[Evisen]
0

#6 Jag hade en liknande till mitt 54 l kar, och jag upptäckte att pumpen på något otäckt sätt sög in guppys och de stackarna kom ut i strimlat skick😡. Så hoppas att din pump inte har samma olater som min pump hade!

[Jens]
0

#8 Kanske man kan justera effekten? Annars kan man sätta på en nätstrumpa ;)

[Evisen]
0

#9 Jag tyckte jag fifflade med pumpen rätt ofta. Tack och lov så var det inte ofta detta skedde, men surt när den sög in en fisk:(. Bara hoppas att VSK har fått en bättre pump än vad jag hade:).

[VSK]
0

har du nåt förslag på rovfisk som inte äter de "stora" guppysarna?

jag får hålla ögonen öppna efter strimlat då.

[Jens]
0

Fjärilsciklider - http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194 Köp gärna väldigt unga och 3-4 st, minska gömställen för yngel om du inte vill ha dem.

[VSK]
1

Okej tack för tips.. 

Blir det för många yngel och ingen vill köpa/få så får jag nog kanske byta fisksort.

[VSK]
0

Endlers guppy är det jag har 🙂

Fjärilsciklid är bara att glömma för mig om jag inte skall byta ut en del i akvariet.

[Evisen]
1

Fjärilsciklider är en rätt skör fisk. Så de dör efter ett par månader, och vi ska väl inte döda VSK's nyväckta intresse för akvarium😉.

Kolla in zoopet och deras artregister, där ser du storleken på akvarium, hur svåra/lätta fiskarna är mm.

[VSK]
1

jag läste på zoopet om fjärlislcikliden och den Guppy jag har.

-jag får hoppas nån vill ha lite guppys, än hellre köpa/byta. 🙂

[Evisen]
0

#15 Annars kan du alltid gå med i en akvarieförening/klubb som kanske finns i Västerås. Akvarieföreningar brukar ha storauktioner två ggr om året. Reglerna är olika från förening till förening. Värt att kolla upp det tycker jag. Man får kontakt med liksinnande, och kan ibland köpa billiga fiskar/tillbehör på mötena man har någon gång i månaden:).

[VSK]
0

Tack för tips 🙂

OlleA
0

Visst finns det en akvarieförening i Västerås! En som lär vara mycket bra dessutom: http://www.vaaf.se/

Olle

[VSK]
0

Tack för tips 🙂

[Evisen]
0

Hahaha jag gick in på vaaf.se och upptäckte att jag kände igen en av männen. Och hittade även en av mina bekanta på en av Bollmora auktionsbilderna*s*. Fiskvärlden är liten ibland🙂.

[VSK]
0

😃