Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 5556 ggr
Ellenfyrkant
0

Odling av akvariefisk?

Vet att det finns lite olika "uppfödare"/ odlare av akvariefisk på denna sida. Så, vad föder ni upp? Hur går ni till väga? Och varför föder ni upp? Vad har fått er att fastna för den/ de arter ni inriktar er på?

Vore intressant med svar! :)

Mvh Ellenfyrkant

**Malin**
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi började föda upp malawi (innan ) nu bara snäckor =)) på grund av att det är så rogivande intressant vi gjorde rkmix o hjälpe till att tömma malawin =))) jaa det är heelt otroligt roligt o dessutom är det ju vackra djur =)))

Men man får räkna på att det blir ett o annat kar extra hit o dit ,så man får planera stoort rum!!!!

Mvh Malin

Snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

Ellenfyrkant
0

#1 Kul! Hur storskalig odling av Malawi hade du? :)

En tilläggsfråga: Är arterna ni håller er till lätta eller svårodlade?

Mvh Ellenfyrkant

**Malin**
0

Hej haloj =)) jo då vi är rena rama fiskenördar o snäcknördar här hemma ;)Vi föder inte upp malawi jusst nu men vi gjorde hadde ca 45 st kar i källaren i ett speciellt rum =))) Nu har jag bara en massa vackra äpple o posthornssnäckor som hittils är roså vita lila blå gula leopard posthorn o high oranga posthorn =))) men min man har malawis i ett ca 860 l akvari men du ska se att har man väl börjat så är det som e drog !!!! vi var tvungna att bryta upp något år för vi fick en dotter =)) men nu börjas det igen =)))o ja de är ganska lätta i o me att de tuggar ,så var det super kul o intressant!!!!!

Mvh Malin

Snäckor snäckor snäckor www.familjensnygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

Stoodyear
0

Föder upp honungsguramis och fjärilsciklider och har en "kull" av varje just nu.

Honungsguramisen blev av pga att jag tänkte odla skumbobyggare men inte orkade krångla med alla burkar som man ska ha till Kampfisk så guramis verkade helt enkelt lättare! Fick först i efterhand reda på att dem växer långsamt, men har förhoppningar att om en månad kunna börja sälja några iaf!

Honungsguramis räknas som ganska enkla att odla, svårare än Dvärggurami dock.

Fjärilarna blev av en slump, de lekte men trodde inte dem skulle lyckas alls men de drog upp ca 50 yngel till frisimmande helt själva och då hade jag inte mage att avliva alla yngel så nu finns här ungefär 30 fjärilsbebisar med.

Fjärilar räknas som mycket svåra att dra upp yngel på naturlig väg, men lätta att leka.

Soda2
0

Äppelsnäckor odlar jag för att jag älskar de vackra färgerna o deras roliga upptåg. Färgavlar dock inte då jag bara har 1 akvarie. Har rosa, vita, guldrandiga o blå.

Guppys för att jag älskar all den variation som finns med färger, teckningar o fenformer. Har både med blond underfärg o grå underfärg. har en plan på att försöka f fram lila hos de grå o blonda med blå överfärg hos de blå.

Om allt går som jag tänkt kommer även Körsbärsräkor o odlas här hemma.

[dynamitella]
0

Jag odlar för tillfället inget som jag säljer, utan bara för hemmabruk.

Pågående projekt: Vildguppys, rundstjärtguppys, svarta svärdbärare, orange/gröna svärdbärare, tibees (korsningar mellan crystal och tigerräkor), crystal red, crystal black, blonda tigerräkor, röda posthornsnäckor, rainbowräkor och Körsbärsräkor.

Kommande projekt: Metallpansarmalar, drottningrasboror, galaxyrasboror, glödbandstetror och kuhliiålar.

Mysisa
0

Jag föder upp kampfiskar, är inne på min andra kull nu. Vill dock inte gå så långt som att kalla mig kampfiskodlare.

Har mycket kvar att lära. Kampfisken har odlingsvalör silver, vilket betyder att det är medium svår att odla.

Att jag började föda upp var för att jag hade en fisk med en fenform och en fisk med en annan fenform och den fenformen jag vill ha är en "blandning" av de fenformer som jag hade. Just den fensormen jag vill ha går i princip inte att få tag på i sverige och jag var inte sugen på att importera så jag tänkte försöka tillverka min egen drömfisk. Det gick mindre bra när jag insåg att jag gjort fel redan i steg ett och det krävs många generationer för att lyckas.

Men jag fick smak för det och har fastnat i "kampfisk-sjukan" så jag valde att ta upp en till kull, den här gången med samma fenform. Har även planer på två kullar till av de fiskar som jag har just nu. Misstänker att det inte blir dom två sista.

Kan berätta väldigt kortfattat hur jag går tillväga.

Steg 1 är att mata upp honan och hanen, honan måste vara rommstinn och hanen ska klara sig flera dagar utan mat. Sätter sedan ihop dom i ett förberett lekkar. När fiskarna har lekt så tar jag undan honan och låter hanen vakta äggen. Efter några dagar när ynglena är frisimmande så får även hanen flytta hem till sitt eget kar igen. Det är där jag tar över. Mitt jobb är att se till att småttingarna har bra vattenkvalite och mycket näringsrik mat. Vattenbyten dagligen och matning flera ggr om dagen i flera månader så att dom växer till sig ordentligt. Efter några månader måste honor och hanar separeras. Hanarna behöver ett varsitt eget kar där dom får bo tills fenorna och kroppen växt till sig och dom är redo att säljas. Honorna kan gå tillsammans hela tiden.

minavitas.wix.com/kennel

Nwmo
0

Har odlat/odlar: Endlers Ancistrus Pygmée Gurami Scalarer Svärdbärare Slöjguppys (går ej i samma akvarium som mina Endlers) Äppelsnäckor Sandsnäckor (Lär sälja snart)

- Emil

-Cissi-
1

Jag odlar väll på allt jag har i mina kar :P

Endlers/guppy, välldigt lätta och man får fram fina färger på hanarna.

Sandsnäckor: förökar sej av sej själva, behöver inte göra nått.

Posthorn: rosa, förökar sej oxå utan särskild ansträngning.

Äpplen: har vita och rosa men inte tillräckligt stora för att föröka sej än.

Ancistrus: har en kull på ca 100 yngel (bruna) som jag håller på att sälja. När jag fått igång mitt nya kar på 200l så ska jag köpa ett gäng L144 och odla.

Crystal red/snowwhite: Dom är fortfarande inte könsmogna så har inte kommit så långt än, planerar att köpa in några Crystal black oxå och målet är att försöka få fram Blue bolts. Men får se hur det lyckats :)

Crystals kan vara rätt svåra att ha (beror på hur högt graderade dom är)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Ellenfyrkant
0

Är det nödvändigt att "krångla" med yngelkassar för att odla levandefödare?

Mvh Ellenfyrkant

-Cissi-
0

#10 Nej det tycker jag inte iaf, jag brukar låta mina yngla i en kasse om jag ser att dom är på g annars får dom yngla "fritt". Har slängt några nyfödda i mitt kar med malar och där brukar dom växa rätt snabbt.

Min erfarenhet av yngelfödande fisk är att om man har yngel i flera storlekar så brukar dom bry sej mindre om dom nyfödda.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .