Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 22179 ggr
Mandysan
2/3/08, 7:26 PM

Kampfisk hane+ andra fiskar?

Halloj! =)

jag funderar på att ta upp mitt gamla akvarium och då vill jag gärna ha en Kampfisk hane. Men vilka andra fiskar trivs dem med? Hur stor yta behöver dem ha?

Jag har hört att de är väldigt aggressiva men det måste väl finnas någon annan de kan trivas med?

/Amanda

Annons:
KerstinL
2/3/08, 7:49 PM
#1

Dom är inte speciellt aggressiva, man kan ha Kampfisk med t.ex tetror. Det man ska tänka på är att kampfisken blir lätt avundsjuk så man ska inte ha fisk med långa fenor för då äter kampfisken upp dom.. Man kan oxå ha flera kampfiskar i samma akvarium om det är tillräckligt stort, dom är måna om sitt revir!

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Mandysan
2/3/08, 7:59 PM
#2

Okej. Så då borde dom funka ganska bra :) Men funderar på att köpa nytt akvarium ist, mitt gamla är så skrutigt^^

Hur mkt kostar ett akvarium på ca 40-60 l? Finns det ngn internetbutik?

HeidiK
2/4/08, 12:58 PM
#3

Min ene kampfiskhanne som ble 5,5 år gammel - han drepte 6 tetraer på en natt den - så man bør nok se ann lite grann hvordan fisken takler selskap.

LinaN
2/4/08, 11:21 PM
#4

Jag hade mina kampfiskar (hade i många omgångar) tillsammans med en vanlig Guldfisk, utan slöja, neontetror och två trekantsfiskar….. minns inte vad de heter….

o det gick bra ,men de hanarna jag haft har alltid vart väldigt jobbiga mot honorna, även om jag har haft över 4 honor åt honom…

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Millaaann
2/21/08, 12:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har en kamphane tillsammans med 13 andra fiskar 10 utav dem är slöjstjärtar och guldfiskar (sen har jag en stor mal, en botio och silverhaj, men min kamphane är väldigt snäll och ingen av fiskarna har rört varandra :)

KerstinL
2/21/08, 12:15 AM
#6

Ibland har man tur.. ; ) Jag skulle dock inte råda nån att ha en kampfiskhane tillsammans med slöjfenade fiskar, det blir lätt avundsjuka.. Men Platy, Molly och Svärdbärare brukar funka bra med Kampfisk. Sen spelar så klart utrymmet roll oxå, är det lagom stort så brukar det inte bli revirslagsmål..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Annons:
eppelviken
2/21/08, 11:09 PM
#7

Jag har i ca 6månader haft en kampfiskhane tillsammans med fyra slöjstjärtar utan några problem, har aldrig sett honom jaga en fisk. Håller nu på att starta upp ett större akvarium till slöjstjärtarna.

Köpte igår 5st Platy som ersättare till slöjstjärtarna. Nu är alla fiskarna tillsammans. Kampfisken jagar platysarna men inte slöjstjärna. Jag tror det är individuellt från individ till individ.

Stormviskaren
2/22/08, 12:41 AM
#8

kan någon skicka bilder på nånna tetror?

Wassago
2/22/08, 7:17 AM
#9

Ni skriver aatt maan kan ha flerra kamphanar tillsammans om akvariet är tillräckligt stort… Hur stort per Kampfisk? Kan jag ha en på typ per 50 liter, således två i ett hundraliters å tre i ett 150l??

KerstinL
2/22/08, 11:31 AM
#10

Det är svårt att säga exakt hur stort det behöver vara, dom är ganska individuella små djur.. men en kompis som oxå är akvarist (och kampfiskuppfödare) har 3 st i sitt 150 l och det funkar. Hon har en hane och två honor..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

AlbaStiffler
2/26/08, 9:49 AM
#11

Jag har en Kampfisk i ett litet väggakvarie. Han bodde med 5 tetror och 2 slammisar. Han har inte skadat nån där heller trots att akvaret är så litet. Men de befinner sig oftast på olika nivårer i akvaret och verkar inte störa varann.

FINE
3/31/08, 9:07 PM
#12

Bästa tipsen för att få en kamp hane att trivas??

Hur länge lever dom? I en affär sa dom att dom bara levde några månader….det tycker jag låter lite.

Faxlin
3/31/08, 9:39 PM
#13

Kompisen fick rådet att ha black mollysar med sin Kampfisk. Kanske kan vara något.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Annons:
KerstinL
3/31/08, 11:07 PM
#14

Kamphanar trivs i varmt vatten, helst runt 28 grader, och är egentligen ensamvargar. Enda gången dom vill ha sällskap är när dom vill leka (para sig), man märker att dom är sugna när dom bygger skumbon..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Ove-D
5/3/08, 1:43 PM
#15

#12 Bästa tipsen för att få en kamp hane att trivas?? Hur länge lever dom? I en affär sa dom att dom bara levde några månader….det tycker jag låter lite.

Nä det stämmer verkligen inte. Min hane har jag haft i över tre år!!

Varmt vatten 25-30 grader. Inte skalarer eller andra som gärna äter fenor. Tänk också på att de gärna äter animalisk föda så som yngel, mygglarver, vattenloppor, räkor osv.

AlbaStiffler
5/4/08, 6:55 PM
#16

Som sagt, min kampfirre blev deppig av att vara ensam. Nu mår han bättre än på flera månader med lite nytt sällskap i akvariet… Men man vet ju inte, min firre kan ju vara lite udda…hehehe…

Min har iaf levt ett år nu. Verkar vara en riktig överlevare då han överlevt några kriser i mitt något ostabila akvarie som dödat de andra småfiskarna.

Trollhund
2/23/14, 4:48 PM
#17

Startar upp denna gamla tråden istället för att göra en ny.

Jag har bestämt mig för att skaffa ett akvarium på runt 50-60 liter och utgår först och främst från en ensam Kampfisk hane, ett par räkor eller snäckor och en till fisksort. Absolut inte fler. Älskar guppys men har förstått att de fungerar dåligt med kampfiskar pga slöjstjärten, finns det någon annan vacker fisk som man skulle kunna ha en liten grupp av tillsammans med en kampfiskhane? Och då inte sådana som redan är föreslagna i tråden :)

Malin688
2/23/14, 7:46 PM
#18

Vi har 5 honor och 1 hane i 54L. Går kalas! :D 1 hane i 240L tillsammans med en ordentlig blandning av olika fisk. Går super! :D Våra hanar är löjligt snälla dock :)

Blandad kompott är en bra kompott :)

Luis_felipe
2/24/14, 2:41 PM
#19

Vill också veta  svar till denna fråga :p Slängde i en Kampfisk i mitt 100L som är väldigt växttätt och med ca 30-40 fiskar i (mollys, platys och guppys…) Han gick berserk på mina guppys och jag vart tvungen att flytta över honom i ett 56L och vill veta vad jag kan ha med honom :p Tetror är så standard…

Ove-D
2/27/14, 9:24 PM
#20

Jag har haft ungfödande tandkarpar med Kampfisk utan problem. Men frågan kan ju vara om kampfisken får tillräckligt med animalisk föda så som mygglarver, vattenloppor osv.

Annons:
emmej62
2/27/14, 10:35 PM
#21

Jag tror att dom flesta glömmer att detta rör sig om proportionaliteter och inte någon fast utgångsregel.

Trollhund
2/27/14, 10:41 PM
#22

#21 Vad menar du?

emmej62
2/28/14, 9:47 AM
#23

#22 Jag menar att: lägger man i  (i detta fall) 1 kampfiskhane i ett 500 liters akvarium med ganska lite växter ihop med 5 kampfiskhonor så är NTE det som att lägga i 1 kampfiskhane i ett 50 litersakvarium med lite växter tillsammans med 5 honor. det vill säga så är det proportionaliteter.

Ove-D
2/28/14, 9:56 AM
#24

50-60 liter är ett ganska litet akvarium.

Upp till toppen
Annons: