Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 6644 ggr
denaesboz
1

Kampfisk med svullen mage

hej!

Har en Kampfisk som är svullen om magen men pigg som vanligt. Han får bara vanligt fling foder så det kan inte vara att han har fått för mycket levande föda. 

Vet ni vad det kan va? ^.^

[raichu]
0

Hej! :)

Kan du lägga upp en bild, en bild säger ju mer än tusen ord. ;)

Det kan vara av tusen olika anledningar.

Ungefär hur mycket matar du? Och hur ofta matar du?

Hur stort är akvariet? Har du andra fiskar ihop med honom?

Om ja, vad har du då för fiskar (malar är också fiskar, inte alla som ser det så)?

MVH//Patrik

denaesboz
0

Har just nu ingen möjlighet att ladda upp en bild men kan försöka senare när det går.

jag har han i ett 64 liters akvarium tillsammans med en dvärg Gurami och en Ancistrus mal. Jag brukar mata dem 1-2 gånger om dagen, dock så brukar jag ge dem mer mat än vad man ska p.g.a att min Gurami inte är så snäll mot kampfisken och jagar bort honom så fort han kommer i närheten av maten, vilket gör att han inte får så mycket mat.

[ErikP]1
1

Är det en lång eller kort fenad Kampfisk?

denaesboz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Han är lång fenad vt

blåsippa
0

bukvattensot?

[raichu]
0

En sak som jag kom att tänka på.

Hände det här med magen helt plötsligt eller blev den större och större?

MVH//Patrik

MrJLundin
0

Svårt att se på bilden, men verkar fjällen stå utåt?

denaesboz
0

#6 Den har varit svullen för med sedan så har det gått ner efter en eller två dagar. Han har bara blivit större och större han var inte så svullen igår som på bilden.

denaesboz
0

#7 Ja dem står ut lite men tror det är för att hans mage är så stor.

Amoz
0

Ge honom kokta skalade ärtor som du mosar. Flingfoder är inte speciellt bra för dom. 

Min förra Kampfisk blev sjuk efter att han stoppade i sig fodret till bottenfiskarna, vilket gjorde att han fick förstoppning. Det är viktigt att man får ner magen innan det leder till fler sjukdommar.

-Cissi-
0

Det är inte så att det är en hona då?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[dynamitella]
0

#11 Fenorna är alldeles för långa för att jag skulle säga hona :)

Bukvattensot ser det tyvärr ut som. Har du tur är det förstoppning. Du kan prova att mata med vegetabilier ett tag. Skippa allt som heter mygglarver och oxhjärta och flingor. Insidan på en mosad ärta och små "blommor" broccoli kan hjälpa.

-Cissi-
0

#12 okii :P är inte så påläst om just kampisar

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

denaesboz
0

#12 Oki, ska prova det så får vi se hur det blir.  

Tack så mycket för hjälpen! Säger till om han blir bättre eller sämre ^.^

denaesboz
0

Jag har provat att mata han med brokolli nu men ingen av mina fiskar äter det, Jag provade också ha i vitlök tillsammans med brokollin men dem vägrade igen. Båda tog i mun och spottade ut….

mejamylove
0

#15 vitlök?! 

Hejsan förresten! :P

[dynamitella]
0

Vitlök sägs vara bra för fiskar. Hurvida om det stämmer eller inte kan jag inte intyga :)

Taggeman
0

Är det bukvattensot o fisken börjar att svälla upp då har sjukdomen gått för långt. Jag skulle börja med att ta ur fisken o stoppa ner den i ett annat akvarium/hink med någon växt, ta vatten från det akvariet den går i så blir det ingen skillnad i temp o vttenvärden.
Här lite om sjukdomar att läsa om.   http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=242

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

denaesboz
0

#15 Hejsan!! XD 

#16 ja, vitlök är aptit retande för fiskar enligt men pappa som har hållit på med fiskar i ca 3 år.

#18 Har läst om bukvattensot men han äter vanligt fling foder om man ge det till honom och det står att det är första stadiet, och han är pigg som vanligt. Han ligger inte på botten utan är uppe vid ytan och simmar.

denaesboz
0

Har Bestämt tsm med pappa att det är bättre om vi tar bort honom istället för att ha kvar honom och låta han gå genom onödigt lidande då det liknar bukvattensot.