Annorlunda mini nano med räkor
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej på er
Nu har jag gjort klart ett litet projekt jag funderat på ett tag. Jag är nämligen en coca cola nörd av stora mått. OCH en akvarienörd… Så jag gjorde två flugor på smällen och kombinerade dem. Så här blev det. Vet inte om bilden hamnar här i texten eller vid sidan om?
Vill ni se fler bilder så har ni dem här:
http://bondmoran.nu/?p=8893
Jag tänkte göra ett litet vattenbyte varje dag. Det borde funka. Gör det inte det så får det väl bli växtnano istället :-)
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
Superläckert!! :-D Jag såg en annan snubbe som gjort om en kaffebryggare och det var också urläckert.
Ja det är litet och kommer kräva en hel del pill med vattenbyten och tester men jag ville prova :-)
Kul att du gillade iden :-)
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
Väldigt snyggt :) Men jag undrar bara, hur kunde du plantera växterna i dem?
Medarbetare på Vetenskap.
Haha, ja det var sannerligen inte lätt… ett jäkla pillande!!
Jag började med att hälla i pyttelite sand med en tratt. Sedan släppte jag ner växterna och hällde på mer sand. Sen satt jag och pillade med ett grillspett tills jag fick växten där jag ville ha den.
Att få UPP något är betydligt svårare…. jag råkade tappa ner en liten bit "skräpväxt" som inte skulle vara där och jag höll på en bra stund innan jag fick upp den. Fick böja till ett räkbestick så det blev som en smal sked.
Men vad gör man inte…. ;-)
Guud vad coolt:) Hur många liter är det egentligen, började fundera på hur du lyckats få en sådan stor coca cola flaska eller är det en vanlig?,Snyggt var det i alla fall!:)
Kan inte låta bli att tycka oerhört synd om räkorna som får bo så litet :/
Det är små flaskor, jag vet inte vattenmängden men de är små.
Just nu har jag väldigt stora Körsbärsräkor i dem men jag ska ha räklingar i dem istället.
De verkar må bra och springer omkring och städar växterna och beter sig som räkor ska göra.
Om de verkar att inte trivas så kommer jag ta ut dem igen och bara ha växter i dem istället.
#2 Det är Hannes som har gjort både soda streamen och kaffebryggarn ;) Rolig idé :) men kanske är bättre med bara växter?
Inte för att vara "sån" nu men.
Det är max ½L i flaskorna.
Djuren kan inte säga något om de vantrivs.
Tycker inte detta är acceptabelt alls. Volymen och ytan är verkligen inte anpassad efter räkorna, vilket som skulle kunna klassas som djurplågeri. Speciellt som räkor vill vara i grupper om fler individer.
Skulle du själv vilja bo på en yta 2x2meter resten av ditt liv?
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
tänkte samma… iden är skit cool ja… MEN jag hade allt velat ha den väldigt mycket större och det av samma anledning som övriga sagt det är en för liten plats och ja en sån flaska brukar innehålla ½ liter vilket är väldigt litet
Jodå, man ser om de trivs eller inte. Räkor är lika lätta som fiskar att se om de mår väl eller inte.
Räkor är inte flockdjur och behöver inget sällskap av andra räkor.
Däremot håller jag med om att det egentligen är för litet. Men att det skulle gå att jämföra med 2x2 m för en människa stämmer inte. Om du jämför räkan med ytan så är dem MÅÅÅÅNGA gånger större.
Så kanske att jämföra med en sommarstuga kanske?
Men som jag sa, jag lovar att jag har koll på om de mår väl och om det inte är så så tar jag bort dem och har växter istället. Nu har jag dessutom fullvuxna räkor i och jag ska byta till räklingar som bara är en bråkdel så stora. Sedan kan de få flytta till stora karet när de blir större och så kan nya små räklingar få flytta in.
jag vet inte hur påläst du är på lagarna men det värkar inte som det…. jag skulle aldrig någonsin sätta ner ett levande djur där och ju jag tycker att det kan jämföras med 2x2 meter då det är för litet för en människa och ½ liter är för litet för alla vatten djur ja om vi inte ska räkna in artemia eller liknande…. men för en räka är det för lite!
Oj, hur får man ens upp räkorna utan att mosa dem eller hälla ut dem tillsammans med gruset? *nyfiken*
Tänkte på en annan sak, jag som inte kan räkor alls, men med så liten vattenyta som har kontakt med luften, tillsammans med den höga vattenpelaren, så måste det bli ytterst syrefattigt i flaskorna! (Jag jämför klassiska guldfiskskålar som redan de är förkastliga av den orsaken). Behöver inte räkor syre i vattnet?
All you need is love...and a dog
Kul idé!
Jag förstår lusten att prova med räkor, men hade inte snäckor passat bättre?
Rosa posthorn i ena, leopard i andra och blå i sista? Ja, eller någon annan av färgerna. ;)
#13 skrivetav Jojobella Jag har en sug som jag kan suga upp dem med om det behövs, annars blir det att vicka dem på kant så brukar de simma upp och åka med vattnet ut. Jag gör vattenbyte varje dag med osmosvatten och GH mineral+ för att hålla vattenkvaliteten på rätt nivå.
Mäter vattenvärderna med dels vanliga tester och även med DTS mätare.
#14 skrivetav xanna Jag har flera andra räkkar så jag är inte ny på räkor. Jag har Chrystal Red och Chrystal Black o Körsbärsräkor just nu. Jag har tidigare också haft Deep Blue Tiger och Gula Räkor.
Posthorn vore en kul ide men de blir nog lite för stora, jag är rädd att jag inte kan få ut dem om det behövs. Men annars hade ju några små fina snäckor funkat fint :-) Tack för tipset!!!
Kram
Är det bara mina posthorn som inte blir gigantiska?! 🤔
(Jag är också räkberoende.)
Lite olika sandsnäckor då? De blir långa, men får inte omfånget på samma vis. Och de finns även de i riktigt fina variationer.
sedan är ju frågan är inte ett kar för litet eller i dålig balans om man måste byta vatten varje dag för att få det rätt? redan där känner jag att det borde sätta stop… och om du har haft räkor länge så tycker jag att du borde veta bättre rolig ide men gör den större isf…
Jag tror inte det blir dålig balans på 1 dag i flaskorna därimot att göra det för säkerhets skull är vell bara bra? På bilderna ser jag 1-2 räkor per flaska+ hon sa i inlägg 11 att hon ska flytta de vuxna när äggen kläcks så hon bara har räklingar i flaskorna.
ja och redan 1-2 räkor är för mycket i nått sånt… det är ca ½ liter fortfarande och det är för lite…
1-2 räkor i den volymen ser inte jag som för mycket om det bara är provisoriskt. Häftiga flaskor, var har du fått tag i dom? :) första verkar ju vara den vanliga glasflaskan, men de andra två?
Snyggt och häftigt projekt men hade nog själv bara haft räkor under fotograferingen och sedan nöjt mig med enbart växter.
Jag har sett stora cola plast flaskor på In och Finn kanske på 5-10l tror det var nån sorts spargris, tycker att det skulle vara lite lämpligare.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Sandsnäckor var en bra ide! Det skulle jag kunna ha i dem. Ska kolla upp dem lite mer.
Jag har bytt ut de vuxna räkorna nu och har bara små räklingar i. De är ju pyttesmå så det är inte för lite vatten för dem. Jag har 1 i varje nu men jag skulle nog kunna ha 2 i varje om jag har småttingar.
Flaskorna kom jag över för många år sedan men har sparat dem då jag tyckte de var fina. Det var någon kampanj de hade där man kunde få "gamla" flaskor om man köpte en viss mängd stora flaskor. De gick inte att köpa utan bara att få på kampanjen.
Vattenvärdena håller sig bra än så länge coh räklingarna vimsar runt precis som de ska göra :-)
Sandsnäckor: http://zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=38 (De behöver minst 5liter. :P)
- Emil
Jo.. Det är väl vad de har använt som måttstock för att räkna ut hur stor yta som ska behövas för att snäckan ska kunna få i sig tillräckligt mycket mat.
Matas de lagom, samtidigt som vattenbytena sköts- Så ser jag inget problem.
Men herregud, att folk ens rekomenderar djur att hållas däri. Att ha något djur över huvud taget i en HALV liter vatten är enligt mig ren djurplågari! (Om det inte är någon slags mikroorganism och liknande)
Tack för länken :-)
Jag har ett akvarium på 250 liter till mina malawi. Om man jämför storleken på en Malawi och den vattenmängden och mina små räklingar (INTE de som är på bilden, det är vuxna räkor och går inte kvar i flaskorna) som är i flaskorna nu så har de lika mycket utrymme.
Dessutom är det bara 1 liten räkling i flaskan medan det i malawikaret går 15 fiskar.
Men som jag sagt innan. Om de inte trivs så tar jag bort dem och flyttar dem till det andra räkkaret bums.
Ni behöver inte vara oroliga, jag är mån om mina små räkor!
Om du var mån om dina räkor skulle du aldrig utsätta dem för något och stoppa ner dem i flaskorna. Eller?
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
ja det kanske går 15 malawis i ditt kar MEN det karet är oxå 150 gånger större och mer än så… tänk dig själv och bo i en flaska? hade det vart kul tycker du?

Akta dig Torreador! Communityn här på Akvariefisk iFokus är inte att leka med när det gäller djurplågeri. Jag skulle släppa ut räkorna och gömma mig under en sten om jag vore som du :S Intressant sångval förresten. Jag tror inte att räkorna tycker att havet är så djupt längre…
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Väldigt djupt, men inte så brett ;) Vad är vitsen med att jämföra räkor med människor? De har ett lite annorlunda sätt att tänka och leva på (om ni fattar vad jag menar). Så länge man håller vattnet fräscht så är det väl inte så hemskt att ha räklingar däri?
#31 jo jag tycker man kan jämföra och med det som du just skrev jämför jag med: ja men håll bara luften fräsch och ge människan mat i det lilla utrymmet så ska den nog överleva…
Ska man jämföra fiskar med människor så ska man nog inte ens ha akvarium. Människor har ju rätt att röra sig på obegränsat område, varför gäller inte det dina fiskar? ;) Okej, lite barnsligt var det där. Men jag hoppas du förstår vad jag menar. Fiskar och människor fungerar inte på samma sätt och ska därför inte jämföras.
#30 Ne, kasta skit på andra är det många som är bra på… Och djurplågeri är ett ord som används lite för frekvent. Det är skillnad på djurplågeri och att ett djur inte har ultimata förhållanden.
Men som TS har sagt så är det räklingar som går i dessa flaskor, och det skulle jag säga är ganska bra förhållanden om TS gör de vattenbyten hon säger att hon gör (vilket jag litar på att hon gör :))
#2 I know ;) Gillar annorlunda projekt, och hannes gillar annorlunda projekt
#33 jag menade mer i minimum mått ex typ att sätta en fisk i 1 dl vatten (ja väldigt grovt) men att jämnföra det med en människa så dom faktiskt förstår hur lite plats dom ger sina djur att jämföra det med en människa får folk lixom att fatta bättre än om man säger det ska inte va 20 liter det ska vara 40 då blir dom lite "ja men den får ju plats" jag fick in en kund idag som hade två slöj i 54 liter och då jämför man det med dom själva så fattar dom mer exakt hur illa det är…