Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 2989 ggr
Elenih
0

Mitt räkkar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Som några av er kanske vet så har jag velat skaffa en räkvas/ett räkkar ett tag nu. Tänkte därför starta en sista tråd där jag ställer mina frågor och förhoppningsvis få ännu mer tips & råd så att mina bli vande räkor klarar sig.

Har idag varit och köpt ett begagnat nano-kar på 18,5 L, fick den, mat, innerfilter, slamsug, vattenberedare och lite annat kraffs för 500 kr :) Jag rengjorde det och fyllde på med vatten, planterade in växterna och hällde till sist in vattenberedare och växtnäring. Måste dock köpa mer grus, växterna sitter dåligt och rötterna sticker halvt upp… På bilderna är det väldigt grumligt fortfarande, det har blivit lite bättre nu!

elenihadjipetrou.blogg.se

Elenih
1

Hahaha vilken särskrivning i ts, menmen ni förstår säkert ändå :P Här kommer lite mer bilder

[dynamitella]
0

Jag tror inte att du behöver växtnäring :) Eller beredningsmedel heller i framtiden. Hoppas det går riktigt bra för dig nu efter kaoset med räkorna! (Och därför säger jag som jag gör. Prova naturligt en gång, och se om det går bättre. För mig är det det enda som går).

Vi vill se mycket uppdateringar om du orkar sen. Det är roligt :)

Elenih
0

En till…

Elenih
0

En bild på vasen jag hade räkorna i, konstigt nog dåg det inte alls trångt ut.

Elenih
0

En bild på skålen bredvid nanokaret, den ser riktigt liten ut i jämförelse…

Elenih
0

#2 Hihi tur att du inte skällde ut mig för att jag skapade en ny tråd :P Men i alla fall, tack så mycket, jag hoppas också det går bra denna gång, stackars räkor, känner mig som en massmördare (trots att det kanske inte var mitt fel då även de i butiken hade dött över natten).

Hur menar du med naturligt? För det är ju nästan det enda jag kört tidigare, har inte haft något beredningsmedel osv i karen vid vattenbyten, men funkar det verkligen att hälla i vanligt kranvatten utan att testa det om man har räkor?

[dynamitella]
0

Ingen fara :) Dels så behöver du en putt i rätt riktning och lite tips kanske, också har du en ordentlig tråd. (hade du bara frågat samma sak i fem trådar hade jag kanske skällt lite).

Jag har själv tagit död på SÅ många räkor i mina dagar. Man känner sig hemsk ett tag, men sen lär man sig. De är känsliga och svåra i jämförelse med fisk.

Om du inte har absolut löjliga vattenvärden i kranen, så ja :) Då tänker jag på väldigt mycket klor och metaller då. Vi här nere har fint vatten i kranen, så det är lugnt. 

Men (!) du behöver bakterier. Så att använda vanligt akvarievatten från ett etablerat kar, eller/och lite filtergrums går långt. Det hjälper vattnet att mogna, så att säga. Är du osäker går det bra att släppa ner någon snäcka och/eller Guppy i några dagar innan du provar med nya räkor. Det har jag märkt tar bort den värsta faran för dödsfall.

Elenih
0

#7 Jo det är ju det jag behöver, så en ordentligt tråd passar nog bra :)

Bor i Stockholm, och jag är inte helt säker men jag tror inte att vi har knasiga vattenvärden…

Etablerat kar har jag inte direkt, men jag kan ju ta lite från kampfiskens akvarium och sedan även ha i honom där i 2-3 dagar innan räkorna kommer?

[dynamitella]
0

Ja, det kan säkert hjälpa :)

Om du inte tror att det hjälper så kan du gå till din akvariebutik (om du har en nära) och be att få krama ur lite filtergrums ur ett av deras akvarium i en påse och ta med hem. Det kan hjälpa mer än man kanske tror :)

CaptainBunchie
0

Åh, ser riktigt bra ut ju! :)
Vad är måtten på karet? (Man kanske kan tycka in ett här hemma… kanske… 😇)

Angående växtnäring; Mina växter verkar växa bättre med räkbajsgödning. Haha, men vad mobbat det lät. :P
Hade fisk som körde igång karet först ju, växterna vart dryga och långsamväxande, men sen räkorna har kommit har det blivit riktigt fint. Har inte vågat slå i växtnäring så värst heller, då räkorna ska vara känsliga på sånt. 😛

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Elenih
0

#9 Åh ja! Tack för ett jättebra tips! :)

#10  Tack! :D 30*25*25 är måtten. Själva karet är väldigt fint, tycker om att framkanterna är rundade, hade två likadana fast mindre (på ca 10 L) förut, kanske hade varit roligare  med dem då jag skulle kunna ha 2 olika räksorter :P. Inredningen är jag inte så nöjd med dock, ska re-scapa innan räkorna flyttar in :)

Elenih
0

Kom på några fler frågor, dom är inte aktuella ännu men kanske lika bra o fråga när jag har det i huvet.

1. Hur slamsuger man bottnen om man har räkor? Riskerar dom inte o åka med?

2. Om jag får för mig att re-scapa, måste jag ta ut alla räkor då? (förhoppningsvis kommer detta inte behövas då jag ska fixa karet så jag är nöjd INNAN räkorna kommet men någon växt vill/behöver man säkert byta ut ibland)

3. Finns det något fiffigt verktyg som man kan använda för att plocka upp döda blad/överbliven mat från bottnen? Tänkte mig typ någon akvarie-pincett (haha?) så att man inte behöver gräva med slamsugen hela tiden eller behöva vänta tills nästa akvarie-rengöring och riskera att höja nitrithalten…

CaptainBunchie
0

1. Jag slamsuger det västa med en liten slamsugare, är försiktig bara.
Råkade faktiskt igår suga upp en (som tur var) vuxen räka, stackarn, men drog snabbt upp slamsugen så den åkte tillbaka. De kanske lär sig att inte hoppa mitt framför den nästa gång, annars brukar de gå undan.😞

2. Det borde du inte behöva. Om du flyttar på tyngre saker, typ rötter så måste du vara försiktig, såklart. Men växter borde gå att flytta runt lite hur som. Jag rekommenderar att ha en planteringstång till det, usch så smidigt. ❤️

3. Haha, nu hade jag ju redan nämnt det. Mycket riktigt finns det som en stor pincett, jag älskar min! *bifogar* Det är huvudsaklingen en planteringstång, väl lämpad för t.ex. aquascaping. :3

_

Elenih
0

#13 Vilken tur med räkan! Får nog skaffa en mindre slamsug jag med då min är väldigt stor :/

Men gud vad bra! Har inte sett någon sådan förut! Ska absolut köpa en :) Men dom borde göra en med med en kupa längst ner så att man kan plocka upp annat kraffs också :P

Återigen, tack för dina svar! :D

Elenih
0

Liten uppdatering, såhär såg det ut i förrigår

Elenih
0

Såhär ser det ut idag. Grumligheten har inte lagt sig helt ännu trots att den borde gjort det för länge sen (har även gjort dagliga vattenbyten på 1 l per gång). Men växterna har vuxit och verkar trivas :)

Elenih
0

Har dock fått sånt där slemmet överallt i detta kar med :( Har ju lagt in roten från räkvasen i denna så det kan ju följt med på det sättet. Slemmet finns på både växterna, roten och gruset :( Hoppas att det försvinner snart…

Elenih
0

Och så sista bilden för idag, köpte ännu en wabi kusa skål :D Tror den är på ca 3 L, imorgon ska jag åka till bromma zoo och köpa mer grus, lite tillbehör (planteringstång och kanske ngt mer) och ev. någon växt till :)

Elenih
2

Min Kampfisk fick även flytta dit idag, han verkar trivas jättebra än så länge :) Har tänkt att han ska stanna där i 2 veckor innan jag köper räkor!

Elenih
1

Lite uppdatering, det är ju ganska mycket växter i redan och jag vill ha i lite mer så räkorna lär väl trivas… Är dock fortfarande inte nöjd med placeringen på allt trots att jag re-scapade för några dagar sedan. Har även haft i mer grus men växterna sitter ändå inte bra, rötterna sticker upp o det ser fult ut, behövs det ännu mer grus? Blir tokig…

CaptainBunchie
0

Åh vad fint!
Jag har alltid överdrivet med sand/grus i mina kar. :$
I det stora har jag drygt 6cm och de små 2,5-5cm.

_

Elenih
0

Tror jag kommer börja gråta, har bara vart problem med det här projektet känns det som, någon som vet vad detta är? Kan det vara trådalger? Hoppas bara att det inte är cyano :'(

Elenih
0

Inte bra… de förra algerna visade sig vara trådalger, men detta är nog cyano, vad ska jag göra?! :(

CaptainBunchie
0

Mörklägga eller behandla med bakteriedödande skulle jag tro.

_

Elenih
0

#24 Tack för svar, får testa att mörklägga i 3 dagar och hoppas på det bästa!

pluntan
0

Hej! Tänkte på en grej, appropå det där med rötter. Det går att klippa av en del av rötterna  ifall de är långa. Vet du att växten trivs och snabbt kommer att återhämta sig så behöver man inte alls vara rädd för det.

Du kan jämföra med hur lite rötter det är på en växt när man köper den och sen efter att den varit i karet ett tag. Är stor skillnad.

Hoppas att det löser sig med det andra nu då, inge roligt med en massa alger i karet.

CaptainBunchie
0

#25 Täck över med något så verkligen inget ljus kommer in. :)

_

Elenih
0

#26 Jag gjorde faktiskt det häromdan, klippte av lite rötter som stack ut och några som växt ut längre upp på växterna. Har inte märkt någon skillnad, det växer o frodas i karet som vanligt! :)

#27 Jag tog en filt över, det borde nog funka? :)

pluntan
0

Härligt, då slipper de sticka upp och ut alltför mycket :) Jag har alltid varit för rädd för att jobba för mycket med växterna, men har insett nu att de inte precis bits heller :P

Ser att du också har den där växten som slänger ut rötter både här och där, den kommer växa fort och kommer förhoppningsvis bli en fin skog.

Du har gjort ett fint akvarium :)

Elenih
0

Ok. Nu har det gått 3 dagar utan ljus i karet. I förrigår tände jag lampan och såg några bananflugor vid karrt. Tyckte det var konstigt men jag har massa växter i rummetplus att det blivit varmare ute så jag antog att dom kläckts. Idag tittar jag in och ser tusentals! små vita prickar (infusioner?) , små vita maskar och vita loppor. Alltså vafan?!