Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1491 ggr
[amysmatte]
0

Mata fiskarna

Alltså hur matar man sina fiskar? Hur vet man att alla fiskar fått mat och att ingen äter för mycket? Vad ska man mata med? Sån mat på burk?

Jag kan absolut ingenting om detta med att ha fisk 🤪

MagArne
0

Kör du med torrfoder så strö lite över ytan. Om fiskarna inte hinner äta upp och det sjunker ner till botten och blir liggandes har du matat för mycket. (lite mat på botten gör inget men inte hälften) Gör inget om inte alla får i sig mat, är en dag imorgon också och de klarar sig utan mat några dagar. Speciellt nu när du har ett nystartat akvarium ska du vara sparsam med matningen så inget blir kvar och förstör vattenkvalitén innan filtret är inkört.

Själv matar jag en gång per dag förutom ynglen i yngelakvariet som jag matar 2-3 ggr/dag.

Vad har du för fisk?
Torrfoder är bra som basfoder. Fråga i en akvarieaffär vad de har till dina fiskar. Sen kan du köpa t.ex. fryst räkmix i akvarieaffären och mata med ibland. En del fiskar äter lätt kokta grönsaker.

[amysmatte]
0

Okejokej tack för tipsen.🙂

Jag har inga fiskar ännu, men de första fiskarna inhandlas nog imorgon :)

MagArne
0

Va kul, vad kan det tänkas bli för fiskar?
Det var ett 120 liters du har va?

[amysmatte]
0

Yes :) Jag har iiiiiingen aning faktiskt. Så det blir att kolla runt lite imorgon. Någon mal blir det iaf, fast det ska man väl ha?

Annars vet jag inte. Jag vill ha en vacker Kampfisk :)

MagArne
1

Malar är inget krav alls och ibland även olämpligt beroende på vad mer man har i akvariet.

Själv är jag svag för ciklider av alla de slag och förstår inte alls varför alla vill ha Kampfisk, Gurami, Platy och Guppy 😉

Kiyona
0

haha. MagArne kunde ju inget annat än att känna mig träffad :D Aldrig gillat ciklider så älskar Gurami, macropoder, platys,guppys, corrys och snäckor Samt diverse sugmunnar (malar) :P Min syrra hade röda wagtail platys när jag var riktigt liten har aldrig kunnat släppa hur underbart vackra jag tyckte dem var så älskar dem fortfarande :P Dock är väl macropoder och corrys mina största favoriter :P

Du kan ju kolla på zoopet innan du åker till butiken för att köpa fisk för att ha lite koill på vad du egetligen vill ha. Och finns dem inte i butik just då brukar man alltid kunna beställa ett gäng utan extra kostnader beroende på hur lätt det är att få tag på.

Zoopet.com heter sidan :) Du kan även kolla växter där :)

Lycka till!

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

[amysmatte]
0

Tack så mycket! :)

Kiyona
0

Sen om du vill mata med räkmix eller annat fryst foder så kan du köpa billigt av mig då jag beställer från gibbon och en vän hade en akvarium butik förut och jag har hela frysen full med frysfoder. Vilket är ett himla bra foder att fodra med. Räkmixen ger fina färger på fisken också! Har någon tropical mix vet inte riktigt vad den innehåller. Men om du är intresserad av billigt frysfoder är det bara att höra av dig :) Kan ju kolla vad jag har. Trodde ju först att jag skulle lyckas slösa upp det med bara gått åt 3-5 påsar och dr ligger minst 50st till xD

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

[amysmatte]
0

Hahah jag kan ju höra av mig om vi skulle vilja köpa :)

Kiyona
0

Ja gör det :) Men nr värmen kommer så går det ju tyvärr inte att skicka då det riskerar att bli dåligt.

**Mvh//Andrea **

alfred.
0

#10 vart bor du kan ev vara intresserad. Ts Sorry för att jag kapade din tråd

[amysmatte]
0

#11 Det är lugnt 🙂

Kiyona
0

Alfred:

Jag bor i Varberg, Halland. Värmen har ju inte slått till än å kanske går att frakta ett tag till. :) Skicka ett pm så kan vi prata där :)

**Mvh//Andrea **

IdaStranne
0

Kiyona 
Det är inte så att du har artemia, mygglarver?

MVH en djur o kramgalen Ida Galen
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv

Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua

Kiyona
0

IdaStranne

Vet att det fanns lite mygglarver om jag inte använt upp dem men i tropical mix kan det nog finnas diverse mygglarver, aremia tror jag ganska säkert att där finns :) Ska kolla! Vet att jag har en hel del räkmix och tropical mix.

**Mvh//Andrea **

Sweetbebban
0

Nu blev jag med intreserad av ditt frysfoder:D Hur mycket kostar det, och har du hunnit kolla upp vad dom innehöll än?:)

MagArne
0

#5 Hehe, det är väl tur att vi alla har olika tycke och smak annars hade det blivit väl enformigt här. Jag hoppas ingen tog illa vid av min ironi och självklart välja den fisk ni tycker är fin och intressant.

#4 Men som nybörjare tycker jag dock att man inte ska stirra sig blind på vad som kan tänkas klassas som nybörjarfiskar. Offrar man lite tid att läsa på om fiskarna man vill ha och anpassar akvariet efter dess behov så fixar man att sköta i stort sett alla fiskar. Det man kan behöva ändra lite på är höja eller sänka pH, varmare eller kallare vatten samt ibland förse akvariet med växter eller speciella grottor. Val av foder kan man behöva kolla upp också. Men dessa åtgärder är ju en baggis att åtgärda.

Mitt tips inför fiskköp är att besöka akvariebutikerna och fotografera fisk samt namnskylten på intressanta fiskar och läsa på om dessa hemma i lugn och ro. Uppstår några frågor så ställ dem här så kan säkert någon svara på dessa.

Kiyona
0

Haha nej det tror jag inte :P Det ska ju finnas lats för alla och alla tycker ju olika annars hade ju livet varit tråkigt, itan den naturliga mångfalden :P

Ni som är intresserade av frysfoder får höra av er via pm så vi inte förstör tråden :P Ska kolla vad jag har och skriva upp en lista på hur mycket jag har av varje och ska ta en närmare titt på den tropiska mixen vad den kan innehålla. För er som har monsterfiskar kanske ni vill ha musslor fick med det när jag erbjöd mig att ta hem all fiskmat dem hade i butiken när den stängdes ner ^^

**Mvh//Andrea **

Mackan29@gmail.com
0

Cebraciklider är en rolig nybörjar fisk ynglar av sig direkt jag köpte ett par Zebraciklider (1 hona & 1 hanne)för en månad sedan och dem har nu en massa yngel i mitt 520 liters kar =)

MagArne
0

#19 Dock är ju TS 120 liters för litet för Zebraciklider.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=212&SOK=1

Mackan29@gmail.com
0

#20 aa det stämmer det tänkte inte innan jag skrev :P men annars väldigt fina =)..