Skadad Dvärggurami
Tja, undrar om ni återigen kan vara till hjälp. Har en Dvärggurami, som åkt på stryk av sin "hona" (stark misstanke om att hon är en han) . Han är rejält biten i fenorna, vad ska jag göra med han?
Nu simmar han runt i ett kar alldeles själv utan pump, för pumpen var på tok för stark. Visst är han medtagen, men förvånansvärt livskraftig liten sak det där.
Har läst om fiskar som blir bra, kommer fenorna att växa ut igen eller kommer de bara läka.
Hjälp!
Fenorna växer ut igen på nästan alla fiskar tror jag? Så länge den kan simma och äta borde den klara sig fint!
Tråkigt :/ fenor brukar växa ut och läka men dom blir inte alltid lika fina som innan
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Härligt att höra, då får han en chans att återhämta sig. Så investerar jag i en mindre pump så länge :)
Finns det någon på detta forum som har koll på dvärgguramis, jag har typ tusen frågor och funderingar på vad som krävs för att de ska få det så bra som möjligt.
Har ju läst arbetsbeskrivningar, men skulle vara roligt o veta till exempel om de har någon speciell favoritmat? Grus/sand, någon särskild växt som är bättre än någon annan osv.
Jag har ganska bra koll på guramis😉
Dina frågor du skrev i #4 har jag dessvärre inte så bra koll på.
Favoritmat: Ingen aning, jag matar mina med flingor och det går bra.
Grus/sand: Tror inte det spelar någon roll.
Växt: Dom gillar flytväxter och finbladiga växter men storbladiga fungerar också bra.
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Tror att sand skulle funka bättre om man vill ha lek på dom, är lättare för hanen att plocka upp eventuella ägg som tappas. Annars spelar det nog ingen roll :P
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#1: Det är jätteJÄTTElätt att se skillnad på hona och hane. Hanen är mycket större, och orange/röd/blå. Honan är mindre och mest bara grå, inte ett dugg rött eller orange på henne.
Bild på hona och hane: http://migrated.ifokus.se/uploads/606/606d3cd8afab3b16e2d0383ca790286d/fiskvastkustenmm-631.jpg
Härligt med så bra svar, gett mig en hint på vägen. Har en till fråga, hur ser en glad Dvärggurami ut? Simmar den runt mycket, är den nyfiken osv..
Hur föredrar de att leva, ett par med andra stimfiskar eller ett ensamt par?
#7 jag har blåa Dvärggurami, den andra sorten såg så luggsliten ut i affären så blev två neon, eller vad de nu kallar dem. Den ena är lite större och den andra mindre, det är den stora som åkt på stryk. Hon som sålde fiskarna åt mig sa samma sak som du, "Det är enkelt, hanen har lite rött på fenorna och honan inget alls", Tror jag fick en liten hane som inte växt klart helt.
#8: Guramihannar kan bråka med varandra, så har man inte ett rätt stort kar är det enklast att bara ha ett par, eller en hane med flera honor. I djuraffären sa de till mig att de gärna vill vara två (ett par) för annars blir de ensamma, men fler än så behöver de inte.
Dock är Dvärggurami en av de mesigaste guramisorterna, så det är större chans att det funkar med flera hannar av Dvärggurami än andra sorters Gurami.
Det är bara så synd när man tror sig ha ett par med sig hem från butiken och så är det inte så. Så vi var iväg och köpte ett till akvarium i helgen där den skadade guramin nu bor själv, vilket är lite synd för jag hade velat ha det karet som yngelkar till andra fiskar.
Funderar lite hur jag ska göra, tillsvidare får han bo där. Men sen lär det ju omplacering på någon av de två, antagligen den lilla eftersom ingen vill ha en skada fisk.
Dessutom fick jag för mig att sätta namn på den stora, innan jag såg att något var fel… Då är man helt plötsligt lite mer fäst vi dem :)
Den lilla elaka snygga guramin, får vara utan namn så att det inte ska vara några bekymmer att ge bort den ;)
Nu är det så här att den där dvärgguramin bara mår bättre och bättre, han är klarare i färgen och simmar runt där i sitt lilla kar. Det är ett kar på 54liter minus grus och sten, alltså minimum 40 liter. Han har fått lite växter och massa flytväxter i ena hörnet. Vill gärna ha tips på hur jag gör nu.
En hona åt han, en städpatrull av ottosar eller någon snäcka? Eller borde jag skänka bort en av hanarna så det lever ett par i 90 litarn istället, men då tillsammans med lite andra firrar?
Skulle bli glad om någon kom med idéer och hjälpte mig lite på traven :)
Dvärgguramis är ju väldigt fina så jag skulle ha kvar dom. En eller 2 honor till honom också så han inte blir så ensam. Vet inte hur ottosar funkar med Dvärggurami men posthornssnäckor funkar bra iallafall.
Det lutar nog lite åt det, blir nog ett fint kar. Med blåa fiskar och rosa posthorn. Men jag är bara så nervös för att riskera att komma hem med en till hane.
I affären fick jag intrycket av att honorna till blå neon Gurami också är blåa, är det något de har fel om?
Hur gör jag isåfall för att vara säker på att jag har två honor med mig hem?
Honorna är kortare och har lite lite mindre fenor så det är nog ändå lätt att se skillnad.
Sökte lite och fick fram någon som skrev att vad den visste så har alltid honor mindre färg. Så den här gången ska jag inte lite på butikspersonalen så mycket, vilket jag gjorde sist. Till och med fråga henne om hon var säker eftersom jag tyckte att det inte var någon större skillnad på de jag köpte.
Ska köpa de som är kortare, utan färg och fenor :P Hehe, lät ju inte så snyggt.
… Det kommer bli fiskbebisar i det där karet, ser optimalt ut för det med tanke på vad jag läst.
Tack för hjälpen :)
Fint! Nu vet jag vad jag ska titta efter :) Tycker honorna är riktig fina dessutom, det liksom glänser och skiner om de med.
Den ena hanen fick sig en hona idag, men han var inte snäll. Så andra hanen fick träffa samma hona istället, han var snäll ett tag. . .
Så om någon är sugen har jag tre Dvärggurami jag för tillfället tycker är en väldig elak, otacksam, kvinnomisshandlande osv sorts fisk som gärna vill flytta. Kan leverera till Falun, sandviken och gävle när jag råkar åka förbi där.
Stimfisk är bra fiskar!
Bjuder på en bild som tack för hjälpen! Hans fenor har växt ut mer och mer, han är nyfiken och vill vara med! Synd bara att han var så elak mot honan.
Allt har resulterat i att jag inte har plats för ett yngelkar än, för han bor i det! Men eftersom jag ändå ansträngt mig för hans skull får han vara kvar, dessutom är han ganska stor och det syns att han varit skadad är det nog ingen idé att försöka göra sig av med han.
Vi alla har våra skavanker 😉 och det är inte säkert att alla letar efter en "perfekt" fisk. Han var ju himla charmig och kan säkert finna ett bra hem hos någon som ser bortom hans skador, ifall du funderar på att sälja/omplacera honom 🙂
Man tycker ju att det borde vara så, själv är jag inte så kräsen på hur firrarna ser ut. Så länge de ser friska ut vill säga. Men det brukar vara ganska svårt så det räcker att sälja/skänka friska fina fiskar.
Men men, vem vet en dag kanske det står ett större kar på samma plats med mer möjligheter än nu :)