Kampfiskar som mat
Hej! Jag har 4 st hungriga påfågelciklider av lagom storlek (slukar lätt en hel köttbulle) och 3 Jack Dempseys som också behöver levande föda. Den lokala djurbutiken har kampfiskar till billigt pris just nu så jag undrar det om man kan ge Kampfisk som föda lite då och då? Är dom snabba på att simma så att det blir lite utmaning för dom andra fiskarna?
Mvh
Självklart kan man det. Men många ser det som djurplågeri :) (jag skulle inte välja just kampfiskar som foder).
Du kanske kan köpa ett gäng mollysar och odla hemma? Eller/och andra lättodlade levandefödare. De är lätta att avliva och utfodra med sen.
Mollysar har jag redan men dom är lite få i antalet atm, varför är kampfiskar mindre bra som mat?
Som #1 sa, skaffa levandefödare! (Helst hane, hona, hona) Du kan ju också köpa en gravid hona! Hoppas detta hjälpte :)
- Emil
Jag har inget belägg för kampfisken :) Det verkar vara mycket fena och lite kött bara. Också är de väldigt sällskapliga. Som guldfiskar.
Guppys och mollys och sånt binder jag mig inte vid och kan lätt mata med om jag nu har något som äter fisk.
Sen kanske man inte bör mata med levande öht.
Oscarna har ätit Guldfisk med och det uppskattades! 🙂
Men är kampfiskar snabba? Det var nämligen inte guldfiskarna.
Mvh
Men visst är det väl ändå så att man egentligen inte får mata med levande ryggradsdjur? Alltså levande fisk? Jag bryr mig inte egentligen så men känner att om detta är olagligt kanske det inte ska pratas så öppet?
Så som jag uppfattar det är det inte straffbart eller olagligt så länge fisken dör snabbt. Du får i stort sätt lov att äta din gibbiceps till middag om du bara ger den ett slag i huvudet först.
Lagen nämner inte fisk. Men självklart har du rätt i att fisk är ett ryggradsdjur och därmed räknas in. http://www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c80006315/Levande+F%C3%B6da+31-6812-10.pdf
Nä de e ju faktist olagligt med mata med levande ryggradsdjur. Så även om de abses vara naturens gång så finns de känsliga här som kan ta ill upp och de kan bli hetsiga debatter.
Kram /Tess
Och vi undviker det genom att låsa tråden kvickt som attan :)