Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 5758 ggr
[_annaH]
0

Börja med räkor

Nu är det tänkt att vi ska köpa ett Nano Akvarium 30L och ha räkor i. Har försökt leta här inne men hittar inte så mycket..

Nu till mina frågor:
Vill ha körsbärsräkor
Vad ska de ha för mat?
pH-värde?
Vilka växter är bäst? ( Vill gärna ha mossa som botten, kan man ha det?)
Vi åker bort varannan helg så klarar de 1 dag utan mat?
Hur ofta ska det städas?(På bästa sätt)
Vilken inredning ska de ha?
Om man får yngel, vad gör man?

xanna
3

De äter det mesta. Granulater tycker jag är lätta att dosera och ge.

Körsbär är inte så noggräknade med ph.

De tycker om växter. Mycket ger bättre balans i vattnet och gör att du inte behöver göra lika mycket vattenbyten. Nackdelen är väl att de små lymlarna inte syns lika mycket.

1 dag utan mat är bra. Kan till och med rekommenderas.

Ett så litet akvarium kan behöva "dammsugas" med slang en gång i veckan och sedan fyllas på med nytt vatten. Rengör gärna pumpen i det gamla akvarievattnet så behåller du den goda bakteriekulturen i pumpen.

Inredning är en smaksak, men håll dig helst till naturmaterial och undvik metall och plast.

Får du yngel så ska du skryta du här och på "räkor sverige" på facebook.

Lycka till!

Gurky
0

Svaren varierar beroende på vad du har tänkt göra med karet.

Om du har väldigt mycket växter behöver du inte mata dom speciellt ofta och då blir det rätt självgående.

Mossa på botten kommer inte att fungerar eftersom mossan behöver något att växa fast på. Däremot kan du ha växter som tex http://www.tropica.com/en/plants/plantdescription.aspx?pid=132B eftersom den bildar en "gräsmatta". Något att tänka på är att om man ska ha en tät och låg "gräsmatta" behövs det ofta mycket ljus.

[_annaH]
0

Tack för svaren!

Men hur blir de om man får en "gräsmatta" hur ska man dammsuga botten då?

Hade tänkt och ha det så naturligt som möjligt Glad

Hur gör ni när ni åker bort i typ 1 vecka? Fixar ni någon som matar eller hur gör ni Glad?

[_annaH]
1

Juste, vart kan man hitta bra & billiga Nano AkvariumGlad

abbas
0

det finns automat foder som man kan ställa på akvariumet  och programera hur mycket mat den ska ge till fiskarna om man vill vara borta ,sök på google automat foder finns båda med batterier och slad drivna . det finns även foder upp till en vecka som man kan köpa påzoobutiker som löser upp i vattnet sakta

abbas
0

samma fråga här,hur damsugar man om man har gräsmatta , kanske det behövs inte ?

xanna
1

Man dammsuger försiktigt, kanske? Flört

Sleggyman
1

Eller inte alls eftersom växerna tar hand om "dyngan" Godis för dom :) Väljer man att dammsuga om man har "gräsmatta" så är det nog för syns skull om det skulle vara mycket skräp i den.

plutopellis
0

Jag har aldrig dammsugit vårt kar, fungerar fint! En annan sak, ska du bara ha räkor behöver du absolut inte mata varje dag. Räkor mår inte bra av övermatning så runt varannan räcker så det blir ju bra. Mina äter fiskmat, räkpellets, grönsaker av alla de slag (kokta) frukt som banan var uppskattat.. Just med grönsaker låt bara ligga i nån timme och ta sen upp. Lycka till!

[_annaH]
0

Hur funkar gräsmattan då :P? Ska man ha grus/sand under? Köper man en liten bit o sedan växer den ut själv?

Hur ofta kan man ge grönsaker o så? Är det dåligt o ge varje dag eller rekomenderas typ 1/vecka?

Men en sådan tablett som löses upp i vatten om man åker bort, är den bra för räkor? :)

Vart kan man köpa räkor? Finns det några uppfödare? Och skickas de över post..?

plutopellis
0

Gräs fungerar i både grus och sand och det är som du skriver man planterar ner tussar av den modell man valt, finns hur många som helst och jag är inte alls kunnig inom namn mm, sedan har man tålamod och väntar och väntar och väntar Flört Men det är som nån ovan skriver att har man mycket växter tar de hand om skräp och sånt som bildas. Har du sand kanske du ska fundera på malaysiska sandsnäckor (stavning?) för de gräver ner sig i sanden och gör den lite luckrare runt väternas rötter som annars kan bli ganska kompakt om man har fin sand. Men inget måste för vi har haft växter länge i sand utan problem.

Grönsaker bör inte ges allt för ofta just för att man kan få annan ohyr i karet på grund av övermatning. Jag har fått både tunna vita maskar (nematoder) och något liknande loppor just för att jag gav mina mat för ofta och för mycket. Så inte mer än två till tre gånger i veckan är min rekomendation men finns säkert andra som har åsikter om detta.

Weekendfoder är oftast inte ens bra för vanliga fiskar och kan inte tänka mig att de är bra för räkor då de är mer känsliga samt att de tabletterna skräpar ner otroligt. Räkor äter ju alger och annat skräp från botten. Torkade eklöv mm utifrån ex kan man doppa i kokande vatten och sen ge räkorna. Brännässlor mm sånt kan ju ligga (ett löv eller två kan man alltid ha i karet) som gör att de alltid har något att pilla med och äta istället för att ge weekend foder.

Räkor finns ju i de flesta djuraffärer men jag föreslår en privat odlare. Många här inne har som de säljer samt om du går in på redbee.se så hittar du mängder med fakta om allt du behöver veta och många som säljer. De flesta skickar sina via posten, dock är detta inte riktigt lagligt men det är en stor handel och jag köper själv mina så men det kan vara bra att veta..

Så, gå in på redbee.se är mitt tips Glad

[_annaH]
0

Tack såå mycket för svaren :D Känner mig allt klokare nu :)!

Men de malaysiska sandsnäckor kryper de inte ut ur akvariumet :P?

Nja weekendfoder misstänkte jag att de inte var så bra.. Men eklöv m.m hur länge håller de sig? Så det går bra o åka bort 1v ca om man ger lite löv m.m? Just nu kommer vi inte ha problemet då pojkvännens mamma brukar ta hand om kaninerna när vi åker bort, så mata lite kan hon göra då :) Men tänkte mer när vi flyttar (letar lägenhet nu)
Hur gör man vid flytt? Tänkte mest med vattnet =)

Men hur bra är det o köpa räkor i djuraffär? Vill helst inte göra det :)

Ska kika in på sidan!

Vi ska snart beställa ett Nano Akvarium, fast pojkvännen vill att vi ska ta akvariumet som ligger på vinden (90l) istället då han vill ha större. Men om vi tar 90l tror jag det är.. Kan man ha andra fiskar där eller låter de inte räkorna vara haha :)?

plutopellis
0

Räkor och fisk är ju så att alla fiskar äter det de får in i munnen så är det. Små fisk så som rasboror mm (vet även de som haft Kampfisk, Guppy, Platy mm) låter oftast de vuxna räkorna vara. Men de små räklingarna kommer ju bli ätna men har du mycket växter så de kan gömma sig kommer ju alltid någon ur en kull överleva. Fast jag kan säga såhär, köper ni ett nano kommer ni snabbt bli bitna och plocka ner 90 liters också så ni har två Flört jag har själv fyra igång i nuläget och ska strax gå och starta igång två till för kommer lite räkor på posten idag.

Det här med att åka bort en vecka är jag osäker på och känner mig lite ute på hal is men bör fungera om man slänger ner blad (sånna håller i nån månad) samt nån algtablett till bottenlevande fisk för då har de att mumsa på och just när man åker bort kan man ju kanske slänga i nån extra så den ligger kvar. Men jag vet i alla fall att med fiskar är det många som säger att det är bättre de svälter en vecka än att man ger weekend foder men just mer räkor vet jag inte men det bör du få hjälp med inne på redbee Glad

Jag köper alla mina räkor via privatpersoner, både billigare och bättre kvalite.

Sandsnäckor kryper sällan ur karet. De är i sanden och gräver under dagarna, gräver ner sig helt, sen kommer de fram på nätterna och äter alger på rutan.

Jag är ganska nybörjare på räkor, den man ska fråga är dynamitella här inne hon är otroligt kunnig!

[_annaH]
0

Hehe ja så var de för mina föräldrar med, Började med ett mindre o nu har det ett 110l o funderar på ett större haha!

Jag vill helst ha ett nano då jag tycker att det är så sjukt fina! Men ett 90l kar är inte fel de heller :) Bättre att båda är överrens, så sparar vi lite pengar också om vi tar det som ligger uppe på vind!

Ska se om jag kan hitta på redbee ifall de har något bra svar :D  Men äter räkorna av växterna med?

Men kan man förhindrra på något sätt att de inte kryper ur karet?

Vilka räkor har du? :)

Vilka är lätta nybörjarräkor :)? Tycker crystal red är såå fina :)

Hur länge ska karet stå innan man sätter in några räkor?

oh-la
0

jag har bara crystal i mina burkar. mitt hjärta klappar lite extra för dessa små polkagrisar :)

personligen tycke jag inte att dom är jättesvåra. visst, dom har lite krav, men väljer man att börja med S- räkor brukar dom klara rätt mycket. räkorna man hittar i affären är offta av lite sämre grad, och har inte riktigt liga klara färger som räko av graden S och uppåt.

är man inte jätterädd om sina räklingar kan man ha räkor med mindre fiskar, typ små rasboror. jag har haft det tidigare, men då överlevde inte en enda räkling.

crystal vill ha surt vatten, gärna pH runt 6-6,5, men dom klara pH ner till 4. dom vill heller inte ha för varmt vatten. bäst mår dem med en akvarietemp på mellan 20-22 grader. över 25 grader slutar dom föröka sig, och 27-28 grader börja dom dö. dom är känsliga för nitrit och metaller och är ganska försynta, utan att vara skygga. jag har testat att ha dem med körsbär, och det går inget vidare eftersom körsbären konkurerar ut dem.

har du i mycket växterär det inga problem att ha i räkor när karet har stått i något dygn och temperatuen stabiliserat sig.

i övigt, en mycket trevlig och fin liten räka :)

plutopellis
0

Om du menar räkor så kryper de inte ur karet.. Rainbow, körsbär i olika färger, som ovan säger är cr och cb inte jättesvåra. Själv har jag rainbow och det kommer dyka upp några kasst färgade körsbär samt blue och white pearl på posten imorgon eller onsdag :) Och nej de äter inte levande växter :)

Sleggyman
0

Jag har just nu crystal red med rasbora moskito tror jag de heter. 30-40st utan problem jag startade med 9st räkor sist jag räknade hade jag över 40st de simmar omkring fram framför fiskarna som totalt struntar i dem. Räklingarna går omkring öppet när de är kring 1.5mm.

+ En massa andra dvärg fiskar som jag inte kan namnet på just nu :)

Allt simmar omkring i 250L

**Malin**
0

Hej haloj =))) har lite tips o så på min hemsida =))) kika järna in ;)

Mvh malin bakgrunder räkor snäckor www.familjensnygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

[_annaH]
0

Tror jag skippar "gräsmatta" :) Det var ett 80l kar som vi hade på vinden som vi alldelles strax ska plocka ner. Tror dessvärre att vi inte har någon doppvärmare/pump/belysning till den :/

Tror även att jag tar Körsbärsräkor =) Kardinalräkan är underbart fin!

Blir det inte väldigt "tomt" i ett 80l kar med bara räkor :P? Hur många ska man ha till att börja med?

-Cissi-
0

Personligen tycker jag man kan börja med 10- 15 räkor vid rätt förhållanden så brukar dom föröka sej snabbt men man får ju välja det själv men under 10 skulle inte jag börja med :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

plutopellis
1

Som #20 säger, runt 10-15 st. Jag har bara räkor just nu i 70 liters och när de väl förökat sig är det inte så tomt men 10 räkor i 80 liters är tomt till en början men de ynglar snabbt av sig. Du kan ju ha i nån Ancistrus och nån liten rasbora också Glad

[_annaH]
0

Okej! Pojkvännens pappa har massor av Ancistrus yngel :P

Men blir det inte inavel bland räkorna?

Idag ska vi ta ner karet och prova pumpen, skulle tydligen fattas en del saker till karet och pumpen skulle tydligen låta väldigt mycket :/ Är det så att den låter för mycket och fattas en hel del saker så beställer vi ett Nano Akvarium 30l istället =)

-Cissi-
0

#22 Lite inavel blir det ju men ibland så kan man köpa in lite nya räkor så man får lite nytt blod :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[_annaH]
0

Okej =)

Hur många räkor kan man ha i ett 30l?

[dynamitella]
0

Inavel är inte att oroa sig över på många generationer. Det finns folk som har samma räkor sen 10 år tillbaka som inte tillfört några nya gener :) Dessa stammar "går ner sig" färgmässigt då och då, men kommer ofta tillbaka till ursprungsfärgen.

Med det sagt är det hälsosamt att tillföra nya räkor efter några generationer, för bästa möjliga genpool.

I 30 liter blir 10-15 räkor en bra början. Men nitrit kommer ganska lätt i små kar, så mer än, låt oss säga, 25 vuxna räkor, rekommenderar jag inte. Man kan säkert ha 50 räkor däri, missförstå mig inte, men det rekommenderas inte. :)

-Cissi-
0

Hur många räkor vet jag inte riktigt :p men man ser ju se när det börgar bli lite trångt och kan då sälja lite yngel :)

[_annaH]
0

Okej! Då behöver jag inte oroa mig för inavel =)

Ska åka iväg idag och handla, tänkte passa på o dra till djuraffären o kolla lite, är det något jag ska köpa? Typ grus o tänkte typ nåra vatten tester? pH-test o nitrit? Har rätt långt till djuraffären så vill gärna köpa de mesta medans jag är där =)

Har ni nå tips på vad jag ska köpa? (står helt still i huvudet just nu Skäms)

[_annaH]
0

Vilket underlag vill Körsbärsräkor helst ha?

Kickan90
0

Mata dom max fem dagar i veckan med lite allt möjligt:
* Eklöv - koka så de lägger sig på bottnen eller låt de flyta i karet i ca 1vecka innan de sjunker.
* Räkfoder
* Algtabletter
* Spirulinapellets
* Skalad artemia
* Ekologiska grönsaker som spenat, morot, gurka, zucchini - inte allt på en gång, utan lite olika var dag.

Det är bra att hoppa över fodringen någon dag och låta de fasta. mata ej för mkt utan ta hellre för lite så du ser att de äter upp allt ganska fort max en timme.

vill du se deras färger bäst så är blandat grus bra eller mörkare grus. då syns färgerna bäst.

ett tips är att gå med i gruppen räkor i sverige, där finns bra tips o även köpare/ säljare utav foder m.m. har beställt ett vegetabiliskt räkfoder där. ett tips är också att ha bra med växter som gärna förökar sig snabbt o fint samt något dom kan gömma sig i mer än växterna. själv har jag en ihålig kokosnöt :)

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

[_annaH]
0

http://www.akvarieshopen.se/akvarium-shrimp-set-30---25x25x30cm

hittade denna sida med nano kar, vad tror ni om den? Börjar fundera lite på måtten är precis likadana som på 20l :/

Vart kan man få tag på eklöv under vintern? =)

Vet inte hur jag ska göra, om vi ska ta 80l som står på vind eller om vi ska beställa ett nano… Men tar vi 80l så vill jag gärna ha guppysar då det  en fisk jag alltid velat ha… Men samtidigt så vill jag ha räkor.. Pojkvännen o jag är inte sams då han vill ha 80l istället :/ Tar vi den så kommer jag skaffa massa guppysar istället.. Och vill inte chansa o ha räkot+guppysar. ååh vet inte hur jag ska göra :P

Nu har även pojkvännen fått för sig att han vill ha krabbor, men det har jag sagt tvär nej till :P Sen sa han att vi kan ha dom med räkorna men då blir dom nog klippta av krabborna! Han får ta 80l o ha sina krabbor där o jag mitt nano med räkor Flört

xanna
0

Haha! du har redan blivit akvariebiten. ;)

Här sitter jag 4 akvarium senare och tänker.. Vildguppy. Det är ju attans fina djur det med.. ;D

-Cissi-
0

#30 jag har ett sånt akvarium 30l måtten på mitt är 30x30x25 så det är ett 20l du har länkat till

Eklöv kan du ju plocka ute nu när det inte är nån snö på backen "här iaf" om du har tillgång till det, och sen är det bara att förvara under vintern och koka ett par när du behöver fylla på :) annars finns det att köpa mandelblad på Ebishop.se dom funkar lika bra som eklöv

Du kan ju försöka kompromissa men din kille :) han kan ha 80l karet och ha vad han vill i och du kan ha ett nanokar :P

[_annaH]
0

Ja fast det finns 3 nanokar o ett är 10, 20 och 30 med olika priser, på 20l med måtten 25x25x30 står det set20 och den andra står det set30 med samma mått och det set30 är även dyrast. Kan de ha skrivit fel?..

Okej men då får jag plocka innan snön kommer!

Hehe ja problemet är bara att vi inte har plats :P Antingen får de bli 80l eller 30l så får han skaffa sina krabbor när vi flyttar Flört

-Cissi-
0

det är mycket möjligt att dom skrivigt fel, du kan ju mejla och fråga så man vet säkert innan man köper nått :)

Hehe :p du får vara extra snäll så kanske du får som du vill ;)

Sleggyman
0

Krabbor är bara att glömma. De flesta behöver en landdel för att överleva, och de kommer att döda allt annat liv i karet.

[_annaH]
0

Har mailat nu och frågat, mailade även djurmagazinet o de hade 54l för 399kr.. Synd bara att vi har så långt dit! Va endast 3 kvar också :/..

Kan man ha större räkor med guppys? Eller är det dumt att chansa?

Jag har verkligen beslutsångest kan jag säga!

-Cissi-
0

Jag har hafft guppys med crystal reed utan större broblem men då hadde jag mycket växter i karet men fick inte så många bebbar då dom troligtvis bev uppätna men några fick jag :)

jag tycker inte att guppys är så svåra att ha med räkor och tror att det inte skulle vara nått problem men det finns ju en chans att det äts lite räk bebbar efter dom har gått med rom

[_annaH]
0

#37 Okej, men då kan jag ha räkorna först ett bra tag tills de får yngel (o att ynglena är stora nog) så kan jag skaffa guppysar då jag inte vill ha allt för många yngel :) Eftersom jag kommer ha ett större kar så får de yngla av sig så de fyller karet haha :D

Eftersom karet inte är vårat så väntar vi på att hans föräldrar ska komma hem så vi kan kolla om vi kan ha karet! Det används inte och kommer troligtvis inte användas heller så planen blir då att köpa det av dom :) (de köpte ett 200+l så detta lilla fick slängas upp på vind). Så ikväll får vi troligtvis ner karet!

Tror doppvärmare fattades till det karet, men har läst att räkor (körsbär) inte behöver doppvärmare, hur blir det då om jag ska ha guppys sen ?

[_annaH]
0

Är gul räka lika lätt o hålla som körsbärsräkan? Tycker de gula är så otroligt snygga!!

**Malin**
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haloj =))) japp de är lika smidiga ;))) o så snygga ;)))

mvh malin bakgrunder räkor snäckor www.familjensnygg.se

[_annaH]
0

Är med där! :) Dom är riktigt fina!

**Malin**
0

#41 aha =)) ja mån då har du väll sett vår bakgrun till räkkar =))?

mvh malin bakgrunder räkor snäckor www.familjensnygg.se

[_annaH]
0

Nu har vi fått godkännande om att vi får ta akvariumet, dock så fattades kåpan till lysrören men de skulle han fixa!

Tyvär så åker vi bort imorgon o kommer hem söndag kväll så vi får börja med allt på måndag! :)

[_annaH]
1

Räkor är nu beställda och kommer på onsdag! Beställde även vegetabiliskt räkfoder!

Karet sätts igång på måndag! Gud vad spännande detta ska bli!! :D

[_annaH]
0

Kan jag ta vatten från sambons pappas kar o lägga i det nya? Typ blanda vattnet, kan jag även lägga in 2 ancitrus malar ? Asså innan räkorna kommer..

-Cissi-
0

Tycker det låter bra om du tar vatten från ett annat kar när du fyller upp det så får du lite bra värden men hur mycket vatten du ska ta vet jag inte.

Visst kan du lägga i malarna, se bara till att dom får mat för det lär ju inte finnas så mycket alger eller liknande

se gärna till att skaffa växter innan räkorna kommer hällst på måndag redan  :) hoppas det kommer gå bra med dom små räklingarna

xanna
1

Ja. Du kan ta vatten från ditt gamla akvarium. Ju mer desto bättre. Ta gärna lite inredning också. Det finns "mat" på stenar och rötter som är väldigt bra för både malar och räkor.

Helst ska ett akvarium vara igång 2 veckor innan du sätter ner malarna, så att det hunnit bildas mat och goda bakterier, men stjäl så mycket du kan från det ingångna akvariet och mata malarna med grönsaker så ska det nog gå bra.

Det är alltid det bästa att låta ett akvarium ta tid. Gör man inte det så får man plocka och pussla med väldigt mycket omkring.

Men lycka till och hoppas det går bra nu. Skrattande

[_annaH]
0

Allt kommer vara igång på måndag, dvs alla växter åker i på måndagen :D!

Det med malarna, jag tar så mycket vatten så möjligt och sen lite nytt så det borde väll bli som ett vanligt vattenbyte för dom? Ska jag även ta lite grus o lägga i?

Hoppas allt kommer o gå bra nu då! Hade gärna velat sätta igång det till helgen men ska som sagt åka till min familj som jag inte träffat på en månad. På måndag är jag även hemma tidigt så kommer greja en hel del ;)

Juste, vi har inte lyse just nu, kan man ta en vanlig lampa o ha över så länge?… Har sett andra ha det. Sen kryper väll inte räkorna ut ur karen va :o?

Ni får förberedda er på en bildbomb nästa vecka Flört

[_annaH]
0

Hur gör jag med pumpen? Tänkte ifall de sugs in dit… :o

-Cissi-
0

när jag startar ett kar lägger jag grus eller annat bottenmatrial i först fyller sedan på med vatten när det är klart så planterar jag växterna. Sedan åker pumpen i och en eventuell doppvärmare, om vattnet är grumligt kan du vänta i en två tillmar innan malarna åker i.

Det fungerar bra med en vanlig lampa. Räkorna borde inte krypa ur :)

har du föresten ett täck glas? det är ju alltid bra att ha på :)

[_annaH]
0

Okej, precis så jag hade tänkt mig :) Ska jag tvätta de nyköpta gruset? Har för mig att vi gjorde det innan vi satte i de i karet..

Tror allt att vi har täckglas, annars sätter jag för något annat sålänge :) Vill inte att mina räkor ska krypa ut haha :P

-Cissi-
0

Jag skulle nog tvätta gruset, häll det i en hink ställ den i badkaret eller durschen och spola vatten över gruset och blanda gruset lite så allt blir av spolat.

Man kan sätta en avklippt nylonstrumpa över pumpens insug ifall man är rädd att dom åker in och fassnar :) även bra när nan får yngel :)

[_annaH]
0

Okej, men då sätter jag över en nylonstrumpa, vill inte att de sugs in :D

Men kanjag lägga in malarna samma dag eller ska jag ta o lägga in dom på tisdagen?

-Cissi-
0

Du kan lägga in malarna samma dag :)

[_annaH]
0

Va bra!

Kanske sätter igång karet redan på söndag, beror på vilken tid vi kommer hem.

Men hur länge klarar sig växter? Tänkte ifall jag köper när jag är där nere klarar de sig 4h i bilen? Och ifall vi inte skulle hinna sätta igång på söndagen kan man lägga växterna i vatten sålänge?

-Cissi-
0

Växterna borde klara bil resan bra :) om du är orolig så kan du be dom i affären lägga lite vatten i påsen :)

dom klarar sej bara fint i vatten över natten och tills du planterar ner dom :)

-Cissi-
0

Jo kanske ska säga att om du sätter en nylonstrumpa över insuget så fäst fast det men en gunisnodd :p

[_annaH]
0

Idag startar vi akvariumet, det mesta är inköpt.

Tyvär så har sambon fått för sig att vi ska ha vitt grus istället för svart… Så nu hoppas jag att de inte har vitt grus här uppe utan svart haha ;)

Var bland annat på djurmagazinet och där hade de Körsbärsräkor och det fick mig att längta tills mina älsklingar kommer =) Priset på dom låg på 30:- och på arken zoo hade de en ensamräka i ett nano o den kostade 45:- , köpte mina för 15:-/st :)

Märks att jag längtar efter räkorna då jag drömde om dom inatt haha :P

Jag är ärligt talat rädd att räkorna inte kommer klara sig när jag sätter i dom =( Kommer troligen imorgon, men ska försöka få sambons pappa att ge oss vatten från de karet men vet inte hur mycket det behövs att ta för att få en bra bakteriekultur oså? Karet är på ca 80l..

Hur ska jag göra när jag sätter i dom? Ska man göra som på fiskar att man har de i påsen o häller i lite vatten från karet i påsen då o då och sen håva ner dom i karet?

[dynamitella]
1

Jag säger som jag brukar. Varför stressa fram ett kar? Räkor är känsliga djur och klarar kanske inte att hoppa i ett så nystartat kar.

Man ska inte beställa inte djur förens akvariet står färdigt.

Placera räkorna i en skål när de kommer. Koppa sen i dem under en timmes tid eller mer. En matsked från akvariet ner i skålen var 5-10 minut, typ. Kommer djuren från en privatperson kan du ta vattnet rakt ner i akvariet sen (man gör det dock inte om man har andra djur i akvariet redan eller om vattnet kommer från djuraffären).

Ta så mycket använt vatten eller/och filtergrums du kan idag från det etablerade akvariet. Minst 10 liter, i alla fall. Men bakterierna kommer antagligen bara dö av ändå på denna korta tiden, så det är i stort sätt meningslöst.

Vi får helt enkelt hoppas på att räkorna överlever.

(Använd vattenberedningsmedel när du fyller upp akvariet. Räkor är känsliga för metaller och klor).

Mantissa
0

#15 verkligen? pH 4? Det finns hopp😂