Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 7219 ggr
-Cissi-
0

Överlevare

Hejsan alla =) jag undrar om nån har en Överlevare historia (angående fiskar/snäckor/räkor vad som helst)

jag börgar så kanske ni fattar vad jag menar =)

jag tog bort en kokong från mitt ena akvarium eftersom det börgar bli lite mycket bebisar =P iallafall så lämnade jag den på ett papper som råkade ligga vid akvariet ett par dagar senare när jag komm hem från jobbet så hadde den kläckts och det låg ett par torra små bebbar brev vid kokongen i vild panik (av skuld skänslor ) slängde jag i ett yngelkar (ett sådant i plast) i akvariet och ner med kokongen i den och tror ni inte att ALLA bebisar kryper fram och börgar rejsa runt i plast karet! så gick det med att försöka minska antalet bebbar :3

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

akvariet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kul idé:D

Ja du, där ser man:) andra planer för dig där ju hehe:D

Jag hade precis kommit in i akvarievärlden och hade precis varit iväg och köpt fiskar till mitt nya akvarium. 7 guppys och en ancistrusmal blev det.  Allt gick fint i början, men senare så dog en Guppy, och en till, och en till och tillslut verkade det väldigt tomt i akvariet då jag bara hade 2 guppys kvar (1 hona, 1 hane) och malen, men sedan dog även guppyhonan och då skaffade jag ett stim med kardinaltetror så blev det fullt igen:) sen dog min mal. Och om inte det var nog, när jag en morgon vaknade simmade guppyhanen (den sista av sin art i akvariet) på rygg, jag ville ge den en schans till för att krya på sig, annars skulle jag avliva honom. Gråtandes la jag mig i sängen och sov. nästa morgon kollade jag till akvariet, och vad ser jag? jo, hanen simmar lungt och harmoniskt runt i akvariet och verkar helt frisk. Sen har det gått 2 år nu sen jag skaffade akvarium och hanen lever än idag och har givit mååånga kullar med yngel (dock mest inavel:().

Min äldsta fisk alltså, 2½ år är han. börjar dock få sig en puckelrygg… ett tecken på att han börjar bli gammal.

Här en bild på honom i "lekdräckt" när han försöker inpa på en hona (obs: en gammal bild, han är mycket tjockare nu och har en puckelrygg^)

Akvariet

Aribigga
0

Jag har en svärbärarhona som är en riktig survivor. Hon är den sista av sitt slag som jag har kvar då de andra har dött bort, hon lever med mina platys. Hon har varit med om 2 läckande akvarier (ett mer dramatiskt än det andra, dock båda gångerna med följden att bo i en plastback ett bra tag.) 2 stycken flytter med åka bil och nystart av akvariet.

Dock är hennes mest briljanta överlevnadsinsats när hon hoppade ut ur akvariet och låg och sprattlade på golvet minst en kvart innan jag märkte att hon var på för tort underlag.

Jag låg och snosade på morgonen och hörde ett konstigt ljud, kunde inte förstå vad det var för något och snosade om. När jag gick upp 15-20 minuter så hörde jag det igen och kollade bort mot akvariet och insåg till min förskräckelse att det var ljudet av svärdbäraren som sprattlade mot golvet. Jag slängde snabbt som attan in henne i akvariet igen och var säker på att hon skulle gå hädan men fenorna läkte efter ett tag och hon lever än.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Dodat
0

JAg hade varit dum nog att glömma täckglaset i ett kar med svärdbärare…

När jag vaknade på morgonen så var alla stilla, helt uttorkade på golvet…

La i dom i karet, och dom började simma direkt :D

// Dodat :)

Nooon2
0

Svärdbärare verkar livskrafiga!

Hade en stor hona en gång. Hon hoppade ur en hink och sprattlade runt en stund och blev alldeles dammig. Jag lyckade hiva i henne i akvariet. Hon simmade omkring med en stor dammtuss kring kroppen i ett par veckor. Dammtussen försvann småning om och hon levde länge - konverterade sedermera till hane.

Vår tjusiga ancitrushane hamnade en gång i badkaret där det rann väldigt varmt vatten. Trodde att han var i akvariet men han var inne i en träbit som skulle tvättas. Det var inte lätt att fånga den rosenrasande firren. Viss panik utbröt då han höll på att slinka ner i avloppet. Underligt nog överlevde han både luftvistelsen,det varma vattnet och infångandet.

Hade en gång två kuhlii. De försvann och jag trodde i flera månader att de var döda. Det blev dags för omstart av akvariet och jag satte fiskar i en hink och tog ut och skrubbade allt jättenoga och sköljde gruset i hett och kallt vatten. När jag satt ihop akvariet igen - vilka kommer då simmandes/kravlandes över gruset? Jo, Helan och Halvan Kuhlii.

-Cissi-
0

#1 ja det kan man säga Glad

en gong för längesen när jag hadde neontetror så städade jag runt akvariet och så hittar man en torr och dammig liten tetra på golvet och jag testar att slänga i den i akvariet den rörde sig inte så jag petade på den så simmade den iväg Förvånad

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Ratata
0

Hade kampfiskar för några år sedan och en kväll efter att ha matat fiskarna upptäckte jag att en kamphona saknas. Jag började med att stirra på avkariet ett bra tag, tänkte att hon kankske dyker upp. När hon inte gjorde det började jag leta igenom akvariet, plockade ut rötter, växter och allt annat som var i vägen. Hon var inte i akvariet, så jag började bli riktigt konfunderad över vad som kunde ha hänt henne, när jag plötsligt såg att hon hade hamnat i eluttaget i en förlängningssladd! Jag plockade upp henne och antog att hon var död, det hade ju trotts allt gått ganska lång tid från det att jag upptäckte att hon var försvunnen till att jag hittade henne. När jag tog upp henne i handen så började hon sprattla! Helt torr och pälsig av damm var hon och jag kastade fort ner henne i akvariet. Visst klarade hon sig, riktigt envisa de små liven, tur att de kan andas luft! ;)

-Cissi-
0

Putt Putt

seglivade firrisarFlört

fiskargrabben
0

jag har en liten zebraciklid som överleft ett flertal attacker från mina andra ciklider…

en gång "åt" en av de andra cikliderna upp honom medans jag såg på men lyckades inte svälja honom så den spottade ut honom igen.

jag plockade genast upp honom och såg att han hade tandmärken längst kroppen på båda sidorna och halft avbiten stjärtfena men överlevde endå trots sina skador och lever än idag men han började växa mycket långsammare sedan dess och har inte växt en enda centimeter på flera månader och är nu ca 3-5 cm och värkar inte bli längre :( fisken som försökte äta honom var min älskade eldbuksciklids hanne =)

[TheoA]
0

Jag flyttade alla mina räkor från mitt stora kar till mitt lilla (trodde jag iaf)

Idag så hittade jag 4 st räkyngel i karet, men inga vuxna räkor. och jag flyttade räkorna för kanske en månad sen. Obestämd

[Tassy]
0

min zoohandlare berättade om en otocinklus som mystiskt hade försvunnit ur ett av karen. Denna hade sugit sig fast i en håv som sedan legat på hyllan länge och väl, varit ner i x antal andra akvarier inklusive saltvattensakvarium och sen upp på hyllan igen. Den överlevde också Tungan ute

Jag har också en "otto" som mysiskt försvann och var borta i ett dygn, hittade den senare på en elsladd till en av pumparna, den klarade sig också.

Otario
0

Min pojkvän startade upp sitt akvarium igen för några veckor sedan efter att det bara hade stått och grott igen med massa alger och överbevuxna växter i tron om att alla fiskar var borta - men icke! En liten silvrig slags tetra tror vi (?) hade mirakulöst överlevt utan mat och vattenbyten i flera veckor! Den bor nu kvar i karet tillsammans med de nya fiskarna :)

/ Emma

-Cissi-
0

Putt putt

Tänkte putta upp tråden igen för jag tycker det är roligt med historierna Flört

[Geekinblack]
0

Kul tråd! :D

Jag har några platy i 375L som går med bland annat svärdbärare, molly och skalarer, alltså räknar jag aldrig med att få några överlevande yngel om jag inte flyttar en hona till eget litet kar. Händer dock ibland att man ser några yngel, men dom slutar alltid som mat för skalarerna är glupska!

För ett par månader sen såg jag och en kompis ett pyttelitet blått platy yngel och vi tänkte "Å nej vad fin! Den kommer aldrig att överleva!" men jag höll koll på den dag ut och dag in, och nu några månader senare simmar den med resten av gruppen och har blivit en av de andra vuxna :)

-Cissi-
0

#13 Tack :D

Det var ett speciellt yngel :)

[Geekinblack]
0

Javisst! Och hon heter Chempa eftersom hon kämpade bland buskar och rötter för att inte bli sedd när skalarerna susade förbi, å hon fick nog kämpa en hel del för att få tag i mat utan att bli sedd ;P haha

-Cissi-
0

Starkt av henne ^^

plutopellis
0

Så spännande tråd!! :)

godisgrisen
4

En gång när jag köpte växter fick jag med en fripassagerare. Av någon anledning planterade jag inte växterna när jag kom hem utan det blev först dagen efter. När jag tog i en av krukorna som legat i en plastpåse utan vatten i nästan ett dygn så vibrerade hela krukan. Måste erkänna att jag först blev jätterädd och kastade den ifrån mig men insåg snabbt att det måste vara en fisk. En väldigt bucklig och eländig kopparbarb var det. Jag slängde snabbt ner honom i ett akvarium och faktiskt även om han så väldigt eländig ut den första tiden så klarade han sig och levde där i flera år!Glad

-Cissi-
0

Putt :3

Mysisa
0

Startade upp en Kampfisk kull i somras, ynglena blev bara färre o färre o efter en vecka ca så såg jag inte ett enda yngel.
Gav upp projekt odla Kampfisk men lät odlingskaret stå som det var för att låta växterna där i "ta över" för att fylla på i övriga kar om nåt skulle hända.
Gick några månader o jag tänkte inte så mycket på det tomma karet tills jag en dag såg nåt liiitet svischa förbi, undersökte saken o upptäckte ett gäng överlevare.
Idag har jag plockat ur de första hanarna från kullen och övriga bor numera i mitt 200 liters akvarium för snabbare tillväxt.
Var från början 7 överlevare, men en stackare var så missbildad av de dåliga förhållandena den växt upp i så hon är numera död

minavitas.wix.com/kennel

-Cissi-
0

Hehe :) ibland har man tur, undrar hur dom kunnat överleva och växa utan mat..

Mysisa
0

Växte gjorde ju inte mina småttingar men överlevde gjorde dom, det förmodligen tack vare att det var gott om växter och då bildades mycket naturliga infusioner.

minavitas.wix.com/kennel

Mysisa
0

Just ja, så har jag droppat ner en massa sandsnäckor o största karet om och om igen men aldrig sett skymten av några sandsnäckor. Gav i våras upp o tänkte att dom trivs väl inte där av nån anledning, gissade på fel sand…
Så flyttade jag på mina skalarer här om dagen så dom fick ett eget kar då plötsligt dök det upp hur många sandsnäckor som helst :D

minavitas.wix.com/kennel

CaptainBunchie
0

#23 - Haha, ja snäckor har en tendes att gömma sig rysligt bra om dom inte tycker om invånarna i karet. När jag hade mina äpplen samtidigt som guldbarberna var dom nästan aldrig framme.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Lussie
0

Trevligt att läsa andras historier! :)

Den första händelsen var när vi hadde tre kampfiska i en skål och pappa dängde sönder skålen :s Men som tur var så övelevde alla!

Den andra händelsen var när jag skulle byta akvarium och råkade fylla på med för varmt vatten, alla mina fina neon tetror dog, och min mal höll på och dö, men mina 3 brun svarta fiskar(ser lite ut som pirayor men det är typ någon slags tetra) simmade lungt medans de andra fick en värme chock, malen överlevde som tur var! :)

xanna
0

Igår gjorde jag en märklig upptäckt i räkakvariet.

Ett yngel.

Den är lång, smal och ljust gråblå- nästan genomskinlig. Dn är väl 1 cm ungefär. Av sättet att simma så gissar jag att det är en Guppy, molly, platy eller svärdbärare.. (Det ger ett någorlunda hum om fisktypen va?)

Jag har ingen aning om vad det är, eller var den kommer ifrån!

Det har aldrig gått fisk i det akvariet.. Mitt fiskakvarium har bara röda platy och Ancistrus.. Det är varken det ena eller andre.

Jag upptäckte den när jag fick en räkleverans, men säljaren hade bara malar i det akvariet. Förutom det höll han sig med discusar och det är inte alls i närheten..

Jag fick växter för ett tag sedan på posten. De skickades i princip vacuumförpackade utan vatten.

Förutom det har jag köpt pistia på tropikmässan i Malmö, men det var 17 dagar innan upptäckten, så det vette fasiken..

Men något av dessa alternativen måste det ändå vara!

Kanske får jag bättre klarhet när den växt upp och visat vad den är för något…

-Cissi-
0

#22 Ah :P då förstår jag

#26 Jag skulle nog gissa att den komm med några växter :)

abbas
1

#26 jag tror du fick ett ägg på köpt klistrat på växterna och den klarade sig resan hehe , spännade at veta va är det för något om det överlever

xanna
0

Den som jag köpte växter av håller ottos, vildguppys och fjärilsciklider. Blir det något sånt, så vet vi att det kommit med växterna. :)

-Cissi-
0

Spännande :D

Krille12
0

För en tid sedan blev det mycket nitrit i ett av min akvarium, så jag flyttade fiskarna och av någon anledning lät akvariet stå där (då jag inte använde akvariet tog jag inte bort nitriten i början). Efter en vecka får jag en överraskning, jag ser en liten neon tetra simma där inne. Jag måste ha missat den, och den pyttlilla neon tetran överlevde en vecka utan mat i giftigt vatten. Den bara dök upp från ingenstans. Sen när jag flyttade den till de andra fiskarna hände en olycka igen. den hade hoppat och fastnat på glaset ovanför vattnet, jag har ingen aning hur länge den var där (men den såg död ut). Sen la jag tillbaks den i akvariet, och plöstligt börjar den simma. Den 1 cm stora neon tetran var en riktig överlevare.

Medarbetare på Vetenskap.

Krille12
0

Nu vet jag att tråden är lite gammal, men ville fortsätta och höra fler historier.

Medarbetare på Vetenskap.

-Cissi-
0

Alltid kul med nya historier ^^

[dynamitella]
2

Vi bodde förut i en stor villa :) Akvariet stod i vardagsrummets ena sida, och på andra sidan huset (!) hittade jag en platy på golvet. Fortfarande blöt och vid liv. Jag trampade nästan på den.

Intill fisken låg min vovve och såg glad ut. Så den enda förklaringen jag kan komma fram till är att fisken hoppat ur akvariet och landat på golvet. Skrållan har sen burit med sig den ut till uterummet och inte vetat vad hon skulle göra här näst :)

Fisken överlevde roligt nog.

Portie
2

Sambon hittade nyss ett litet yngel som antagligen har legat i ett tomt akvarium (endast lite grus i) som simmade glatt när han fyllde på vatten nyss. Akvariet har varit tomt sen i lördags tror jag, men fattar inte riktigt hur den kunde leva ändå. Samma sak har hänt några gånger tidigare.

Sleggyman
1

Jag hittade för en stund sedan något som inte borde kunnat klarat sig i mitt lilla salt nano.
Jag har ett 20L kar som jag använt tidigare som ett sötvattens kar med räkor och snäckor. Jag stängde ned det och gick igenom sanden efter malaysiska sandsnäckor som jag hade i det, men det går ju inte att finna alla snäckor.
Hur som helst har jag gjort det till ett saltvattens nano kar som stått igång ett gäng veckor, och vad hittar jag inte krypandes mitt i högen av LS? En malaysisk sandsnäcka på 6mm. Nu vet jag att det kan finnas saltvattens snäckor som är rätt lika men jag grävde runt i gruset och hittade ett tomt skal som jämförde med,,, exakt samma täckning och färg på skalet.
Bild kan jag tyvärr inte ge då snäckan försvunnit bland LS när jag gick efter kameran.

Ifall det är en malaysisk sandsnäcka som överlevt.. stackars liten. Hittar jag den igen och kan fånga in den så ska den få flytta till min polares sötvattens kar.

Mantissa
0

Mitt första lilla 36 liters beboddes av guppys och en liten långsträkt pansarmal (kommer ej ihåg namnet men den trevligaste akvariefisk jag haft). En morgon ligger en av guppyhanarna på golvet, han har lyckats hoppa ut genom lufthålet i täckglaset! Han är helt torr, men jag slänger av någon anledning ner honom i ett glas (akvarie)vatten. En timme senare börjar han simma litegrand. Fenorna är helt hoptorkade men de lossar sig så småningom. En månad senare såg han ut som innan! Vilken fantastisk fisk!

Twili
0

#37 långsträckt pansarmal, megalechis thorcata, väldigt intressanta och coola fiskar :) synd att du bara hade en, de gillar o vara minst 4 helst 6, annars blir de så rädda av sig. lite OT men älskar fiskarna och vill gärna  sprida info om dem ;) har för övrigt också haft en sån händelse som du, där jag aldrig trodde hon skulle överleva, enda konsekvenserna var att hennes fena blev mindre, och hon kan inte föda längre (fertil, heter det så?)

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Mantissa
0

#38 Då hade jag turen att ha ett synnerligen mentalt stabilt exemplar! Maken till tam fisk har jag aldrig träffat på. Kom alltid fram och "kelade" med handen. Pratade till och med ibland:)
Jag var ung då och inte medveten om vikten att läsa på själv, litade på djuraffären som sa att det gick bra och att den kunde bo i ett 36 (!) liters.

Twili
0

#39 wow, vilken fisk! vår 4e dog härom veckan, fick snällt åka iväg till djuraffär o köpa en ny, då de andra 3 invånarna bara gömde sig i grottorna och aldrig mer kom fram, utom vid matdags. nu är de framme igen när de är 4. oj oj, stackarna, 36 L, de som blir könsmogna runt 10 cm.

-Cissi-
0

#38 Fertil = kan få barn. Infertil = kan inte få barn :)

Mantissa
0

#40 jag hade bytt upp mig till 63 innan hen var så stor. Men ändå, det är för litet det med vet jag ju idag. Saknar den faktiskt, när jag flyttade från sthlm fick jag sälja akvariet och den med såklart.

Twili
0

#41 tack! ska läggas på minnet ;)

#42 de är underbara fiskar! är på jakt efter fler, gärna nära 10 cm, de ser så mäktiga ut.