Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 3201 ggr
MagArne
1

Hylla till nanoakvarier?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte mig ett Aquael ShrimpSet 30 liters idag som jag ska ha som yngelakvarie

Klurar lite på att köpa ett gäng till för att ha till diverse små projekt då de är snygga och billiga.

Har ni förslag på någon bra hylla att ställa dem på?
Tanken är att börja med tre på bredden och ev. senare utöka med en våning till. En 135cm bred hylla har jag plats för.

Kan tre av dessa konsoler per hyllplan fungera?
Jag har betong/tegelväggar
http://www.clasohlson.com/se/Hyllkonsol-Habo/Pr311936000

m4rkus93
0

betong skruv på det och kör på 4 stöd istället för 2 så ska det gå prima ;)

MagArne
0

Tänkte först tre stöd. Ett under varje akvarium då jag hittat 900mm hyllplan som precis tar 3st akvarier.

Men kanske bättre att ta fyra stöd till tre akvarier?

m4rkus93
0

ja det tycker jag allt… on du tar 2 st ute i kanterna och 2 st på var sin sida (under förstås) mitten kart

kar 1   kar2  kar 3

stöd     stöd   stöd   stöd 

fin ritning xD

m4rkus93
0

sedan hade jag nog kört på en 3-4cm tjock hylla

MagArne
0

Hmm… blir mycket borrande i min hyresrätt.

Kanske bättre att köra på en lagerhylla som förankras i väggen?
Tar iof bara 2 nanokar per hylla men går ju även hiva upp ett 120 liters standardakvarium också.
http://www.jula.se/lagerhylla-666025

m4rkus93
0

funkar oxå… men hyllan tror jag blir snyggare ;)

MagArne
0

Jag tror också det blir snyggare med väggfästa hyllor.
Jag ska ha dem i hallen i min 2:a

Här har de iaf testkört julas lagerhylla med akvarium.
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?64307-Jular-quot-Robust-lagerhylla-quot-testat

Jag är lite ivrig med att hitta en bra lösning då jag har en Viktoriamunruvare här hemma som lär spotta yngel inom en vecka och dessa ska få inviga första nanoakvariet 🙂

m4rkus93
0

haha okej ;) låter kul :) nej jag håller nog med han där inget korsstag bak eller väggfäste värkar sådär jag hade kört på en hylla 3-4cm tjock och sedan 4 sånna stag tror jag blir skitsnyggt och säkert

pluntan
0

Finns något som heter latex, som man kan fylla igen hålen med sen när det är dags att flytta ;)

Blir ju iaf hål om du ska sätta fast lagerhyllan i väggen. Lite får man väl offra för sin hobby :) 

…Nu vill jag också köpa såna små kar, odla växter i!

m4rkus93
0

jag hade velat se 3 såna på en snygg hylla ;)

MagArne
0

Lutar nu åt att jag bygger en egen hylla av träreglar och målar allt vit men inte riktigt bestämt mig än.

Det räcker med två skruvar i väggen för en lagerhylla. En i vardera övre hörnen så den inte svajar i sidled eller välter framåt. Det är inga problem med två skruvar men 12 skruvhål per hyllplan blir nog lite mycket att återställa.

pluntan
0

Bygga eget är kul,får man precis som man vill ha det. Använder man reglar behöver man inte vara rädd för att det inte ska hålla heller.

niklassandgren
0

Hehe,😛 för att byta ämne helt, vart köpte du akvariumen?

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

35 l blandat :)

MagArne
0

Jag köpte mitt lokalt hos Norrköpings Akvarier för 589kr då jag hade ett presentkort där. De finns säkert billigare på andra ställen men det är väl marginellt? Personalen är guld i den butiken så stöder dem gärna för att de ska vara kvar 🙂

Jag ska be dem beställa hem ett till tror jag så jag kan börja samla på mig ett gäng.

wille_wille
0

589kr!? Jag letade igenom 20 affärer när jag skulle köpa ett likadant i somras och då var det billigaste 675kr. Tror iallafall det blir svårt o hitta ett billigare ;)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

niklassandgren
0

#14 tack! :)

Det finns även på nätet, 30 liter för 450 spänn.

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

alfred.
0

#15 här i gbg på nols ciklidhobby kostar de bara 350 kr st🙂 .

MagArne
0

#17 Är det 30 litersversionen som de tar 350kr för? De finns ju i 10 och 20 liters också

#16 Var på nätet kostar de 450kr eller billigare?
Har bara sett dem för 479kr som billigast
http://www.akvarieshopen.se/akvarium-shrimp-set-30-25x25x30cm.html

[tlundegard]
0

#9 du menar väl ändå spackel? ^^

alfred.
0

#18 ja det är 30 liters versionen 🙂

niklassandgren
0

// Niklas Sandgren

125 l växtkar

Alex05
0

#22 Den säljaren levererar inte till Sverige står det, jag är nämligen ute efter ett 30 liters nano :)

Sleggyman
0

Ett bra tips, köp bra kvalite plugg eller köp bra betongskruv om du ska ställa upp kar på en hylla.

Jag skruvade upp en ikea hylla som jag la papper och annat krafts på som jag tyckte att jag skruvat fast rejält. Efter 4 månader kl 03 på natten vaknar jag av ett fruktansvärt ljud i köket, jag var 100% säker att det var något som bröt sig in via altan dörren. Upp yrvaken, greppa innebany klubban och rusa ut i köket. Hyllan hade rasat ner på köksbordet och slitit med sig lampan i fallet och demolerat fönsterbräden med krukor på 🤓

Om du ska skruva upp en hylla med akvarium på och du tycker att det räcker med infästningar då har du för lite 😉

pluntan
0

#19 Nä latex på tub med pistolspruta, en dutt i hålet trycker till lite lätt med fingret och sen är hålet fyllt. Inget kladd runt ikring. Går även under namn som målarfog eller "list på tub", bästa vännen som finns vid renoveringar :D

pluntan
0

Kom på en grej, jag köpte en byrå och ställde mitt kar på funkar bra. Sen finns de ju skåp att sätta på väggen som man säkert kan ställa ett 30 liters ovanpå. Får man förvaring under också. 

Fast då blir det ju det där med hålen i väggen igen… Men litet tips kan det vara iaf :)

MagArne
0

Besökte ikea idag och köpte ett väggskåp som jag satt fötter på.
Totalt 339kr och kommer ta två nanoakvarium.

Var även förbi Norrköpings Akvarier och bad dem beställa hem ett extra ShrimpSet 30 till mig i deras nästa beställning så jag kan bestycka bänken med två nanokar framöver.

wille_wille
0

Blir det inte lite tråkigt att ha ett stå nästan på golvet?

MagArne
0

Jo men jag är lat och orkar inte bygga en ställning av reglar just nu.
Barn och jobb tar för mycket tid.

Karen kommer ändå bara vara för odling och blir då inte speciellt roligt inredda. Så detta blev en billig lösning som inte ser ut som skit tills jag kommit på en bättre lösning 😃

wille_wille
0

Jag hade köpt ett till likadant väggskåp med fötter o ställt brevid, sattit luckor på båda och ställt båda två akvarierna ovanpå och så kan man ha lite annat skräp under, typ mat o rengöringssaker😉

MagArne
0

Efter en månads leveranstid på ett tradera köp dök äntligen min CO2 regulator upp så det kan tänkas bli växtakvarium av ett nanokar.

[tlundegard]
0

Vad ska du odla? :)

MagArne
0

#30 Det ska bli 4-6 akvarier och jag bor ganska trångt så de behöver staplas. Jag har bara en 2 RoK på 55kvm där jag och och grabben bor.

MagArne
0

#32 Först och främst ska jag se om jag kan rädda några yngel när mina victoriamunnruvare som går i mitt stora 120 liters har spottat.

Sen blir det nog typ Guppy, betta som kan gå i små 30 liters.
Hoppas på att hitta en bra stam att odla på.

pluntan
0

Det där kommer ju bli bra! Smart, billigt och håller bättre kan det ju inte bli. Dessutom tror jag att det kommer bli snyggt när lampan är tänd i skåpet, litet ljusrum.

MagArne
1

Skåpet är klart och akvariet är fyllt.
Står stabilt och bra.

Har kört med hålsågen i hyllplanen för att föra genom kablarna till ett grenuttag i en låda under bänken.