Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 8987 ggr
randomhero
0

Gravid guldmolly?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Är ny på det här med akvariefiskar. Har haft akvariumet i ca 2mån. Det första jag satte i var 11st kardinaltetror, en vecka senare köpte jag 5st guldmollys (3 honor och 2 hanar). Igår köpte jag 2st fjärilsciklider och en röd och fin Betta splendens Kampfisk.

Märkte för 3v sen att 2st mollys börjat bli väldigt feta, den ena mycket mer än den andra.

Det jag undrar är om dom är gravida eller sjuka? Dom simmar runt hela tiden och verkar väldigt friska av sig. Den ena hanen är på den som är jättetjock och jagar den hela tiden. Han skrämmer även bort den andra hanen, så han gömmer sig lite då och då bakom pumpen. Är det vanligt att hanarna gör så?

Om dom nu är gravida borde dom väll redan fått yngel? Eller håller dom sig tro? Måste man skaffa ett mindra akvarium att ha honorna i så länge?

God kväll folket

randomhero
0
[dynamitella]
2

För att svara på frågan så är de dräktiga.

På en annan not kan du möjligtvis få problem med kampfisken och de resterande fiskarna. De biter gärna på kampfiskens långa fenor, och kan själv bli prylade i gengäld :)

(men går det bra så kör på).

randomhero
0

oj tack för ett snabbt svar!

men hur länge är dom dräktiga? hört att vissa säker 1-2v sen föder dom..

vad ska jag göra med dom dräktiga då, ska jag införskaffa mig ett yngelkar eller bara låta dom vara?

jag har faktiskt inga problem med kampfisken än så länge iaf. enda problemet jag har är väll att ena mollyhanen är utstött ^^

[dynamitella]
1

De är dräktiga i drygt en månad. Ibland 21 dagar, ibland 30. Det skiftar. Men 3.5-4 veckor är tumregel för många levandefödare :)

Du kan prova låta dem vara eller köpa en yngelkasse. Jag rekommenderar dem i tyg/nät, inte de i plast.

randomhero
0

okej då är det ju snart dags :D riktigt spännande!!

får ta och köpa en sån där kasse då. men dom blir inte stressade av en sån då?

sett lite på youtube där dom har en i plast med ett "galler" i botten där ynglerna ramlar igenom och ligger skyddade :) men får lyssna på er som kan och köpa en sån tygkasse då :) kul att ni svarar så fort

[dynamitella]
0

Ja :)

Jo, de blir ju tyvärr det. Så du kan prova med en ensam hona (och lägga ner en bit akvarieväxt till henne). Om hon försöker hoppa ur och stressar runt så släpp ut henne igen.

Plast-yngelkassarna gillar jag inte eftersom yngelna ofta kan smita ut, och honan får mycket lite plats att simma på :) (framförallt när man exempelvis delar av den ytterligare med en mittenplatta).

Men alla tycker olika, så det finns inte rätt och fel i detta fallet :)

-Cissi-
1

Jag föredrar oxå kassarna i nät, jag upplever att dom blir mindre stressade i dom och det är bättre cirkulation jag har i regel några flytväxter i med mycket rötter som skydd för ynglerna eller en växtbit typ Cabomba :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

randomhero
0

då blir det en kasse :) men kan man ha alla 3 honorna där i samtidigt eller måste man köpa 3st kassar?

[dynamitella]
0

Nej, åh nej. Det är max en hona per kasse :) Dels så käkar de varandras (och sina egna) bebisar, och dels så stressar dem varandra och kan slåss.

Så det är en kass per hona som gäller.

Men min rekommendation vore att låta en utvald hona föda i akvariet :) På så sätt kan du se hur invånarna reagerar på yngel. Ibland äter de inte bebisarna, och ibland blir det en vild jakt tills alla är uppätna (det är hälsosamt att låta det ske en gång i alla fall, så att man vet till framtiden).

randomhero
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

okej då får jag låta den fetaste honan vara i kassen :) hur länge ska man låta yngelerna vara i kassen sen?

en liten film på mitt akvarium med och hur mollysarna beter sig :)

Ellenfyrkant
0

Hur föder man upp yngel i kasse om honan ter sina egna?

Mvh Ellenfyrkant

[dynamitella]
0

Oj så fint du har det! :) 

Låt honan vara i kassen tills hon slutat föda (man ser när hon blivit smal och kassen är full av yngel). Om du känner att hon äter dem, så flytta dem en och en till ett stort glas med akvarievatten eller en burk medans hon fortsätter föda. Sen när hon är klar så kan du släppa tillbaka henne och placera småttingarna i kassen.

De kan stanna däri tills de blir 1-1.5 cm stora. Men om du får många (fler än 20) så rekommenderas ett eget litet akvarium. Eller en spann, helt enkel.

Mata med mosat/mosad flingfoder, svarta mygglarver och artemia (fryst går att hitta i djuraffären).

randomhero
0

ja jag är nöjd :D men växterna växer helt sjukt asså :O fått klippa av dom på mitten en gång redan för dom va uppe över ytan. och nu är dom där uppe igen haha. Så det verkar som jag lyckats få både fiskar o växter att trivas iaf. 

Okej då får jag ta och skriva upp lite vad jag får ta o köpa imorn med :) du vart riktigt kunnig du

Dustmonkey
0

Håller med #12! Lycka till med ynglarna! Har man aldrig varit med om det är det så himla härligt att se ynglarna nyfödda :D

La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3

-Cissi-
0

Vill inte låta dum eller elak men det heter, ett yngel flera yngel inte ynglar :) 

Hoppas du inte tar det på ett dåligt sätt #14 :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Dustmonkey
1

#14 lugnt xD jag skriver som jag pratar ( ibland ) så tack för tipset! Rätt ska vara rätt ^_^

La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3

randomhero
0

nu simmar den ena honan i kassen :)

det jag undrar mer är varför den ena är helt mörk i magen medans den andra är mer vitaktig och fet? jag la i den mörja i kassen och den ena hanen simmar fram till den och naffsar på nätet :)

runt analöpningen har dom som en liten vit kappa nu med

bild på den med mörkt i magen :)

randomhero
0

Bild på den med vitt i magen :)

randomhero
0

kan det vara att den mörka är mer på smällen än den vita? eller är det bara att den vita är fet och inte gravid? :)

-Cissi-
0

båda borde vara gravida men det är nog så att den ena inte är lika långt in i dräktigheten :)

randomhero
0

Hittade ett yngel idag men den va inte i kassen så det måste ha varit den med ljus mage som födde :) dom andra fiskarna måste ha ätit upp resten utav dom :( får hoppas att denna överlever :)