Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 3601 ggr
LajvKrattan
0

Färgglad räkart

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag skulle vilja ha räkor i många olika färger i mitt akvarium. Efter vidare efterforskning verkade det som att varje färg av räka är en egen art, och att blandning av dessa troligen skulle leda till korsning. Finns det någon art som finns i flera färger, och går det att ha hela regnbågen?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[dynamitella]
4

Nej. Räkarter ska inte blandas. De som fungerar ihop "vattenmässigt" parar sig och producerar brunaktiga hybrider.

Räkor hålls art för art. Vissa kan man blanda, men jag vill inte rekommendera det av skälen ovan.

Närmast regnbågen är rainbowräkor. De kan skifta mellan blått, grönt, gult och orange. Men främst en grumlig gulgröngrå färg. Så tyvärr är det bara att fundera vidare :) Räkor passar inte för ändamålet.

LajvKrattan
0

Ok. Finns det något sätt att hålla efter dem så de nte blir för många? Helst utan att de vuxna äts upp.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[dynamitella]
1

Det är i stort sätt omöjligt att få ungar om man har en enda fisk i akvariet.

Också äter kampfiskar vuxna räkor också ofta. Så som jag sa i din tidigare tråd är räkor kanske inte för dig. Inte i mina ögon i alla fall :) 

(Nu har jag varit tillräckligt tydlig, ska inte upprepa mig om du bestämmer dig för räkor ändå :)

oh-la
1

vill du ha räkor i massa färger håller även jag med om att räkor nog inte är din grej :) de räkor som är enfärgade och avlade i olika färger är väl i princip Neocaridina-släktet, men att blanda räkor är sällan en smart idé. neocaridina ska inte blandas med varandra eftersom de korsar sig. de skulle kunna blandas med caridina, men neocaridina (körsbär och deras avelsformer) förökar sig på ett sätt som verkar hämmande på Caridina (CR, Tiger, Rainbow mm). flera av mina CR blev så utkonkurrerade av körsbär att även de vuxna dog, eftersom dom generellt är känsligare och lite blygare. Caridina har till på köpet helt andra krav och är generellt känsligare för vattenvärden och liknande, och ställer högre krav på dig som akvarist.

blandar du Neocaidinas olika odlingsformer kommer di snart ha ett akvarium fullt av bruna räkor. färgavlas de inte tappar dom efter bara några generationer färg. efter bara några månaders ohämmad odling av fire red och Sakura var min körsbärsstam helt grå.

nej, vill du ha färgskalor, kika på guppys. välj då ett större akvarium än det 30l du var ute efter från början. välj bara hanar så får du vackra och färgglada fiskar som inte blir miljarder. kör sedan på snäckor, precis som du tänkt, men betänk också att det sällan blir bra med en massa olika färger. när dom parar sig går avkomman nästan alltid tillbaks till ursprungsform (som i princip alltid är brun) efter några generationers vilt korsande.

LajvKrattan
0

Ok, så räkorna får jag ha i en färg, och snäckorna blir grå efter några generationer. Hur gamla blir snäckor? Jag skulle ju kunna ha bara den färgglada första generationen och sen byta ut allt eftersom. #3 Med javamossa och tätplanerat akvarium som kampfiskar ju gillar så borde räkorna ha goda chanser att överleva, och kampfisken borde göra så att de inte blir för många. Jag ska testa med några crystal-räkor och se hur de klarar sig. Inte för att vara elak, jag vill att djuren ska vara lyckliga. :) De blir de ju så klart om de får egna akvarier varje art för sig men det går tyvärr inte. #2 Guppysar går ju inte att ha med Kampfisk, och den prioriterar jag.

[dynamitella]
1

Klart de kan ha egna akvarium. Det är bara vi människor som är själviska som skickar dem till farliga miljöer med vilje. (för visst vet vi båda att det kan vara en dödsdom).

Och av denna anledning backar jag ur diskussionen :)

LajvKrattan
0

Vad skulle du göra då? Bara en Kampfisk i ett 30l akvarium blir så…. tomt.

[dynamitella]
1

Då skaffar man ett större akvarium, också var det löst. Eller två, eller tre :)

Eller så nöjer man sig med en Kampfisk och 5 posthornsnäckor. Det är rörelse och färg, och borde räcka. Man ska inte köpa djur endast som prydnad. Det är ens ansvar att se till att de har det så bra som möjligt :D

oh-la
1

fast har man inte plats för alla arter man vill ha stoppar man ju inte ihop dem "på test" känner jag spontant. räkor är inget bra sällskap för din Kampfisk, så ta ett lika bra beslut där som med guppysarna, skippa dem. dom passar inte. Crystal funkar definitivt INTE i ett kampfiskakvarium. crystal har svårt med temperaturer över 25 grader och börjar knoppa vid 27. Kampfisk ska ha upp emot 30 grader varmt. det försöket är alltså redan dömt att misslyckas. crystal är till på köpet känsliga räkor, och tillsammans med rovfisk har jag erfarenhet i flera fall av att de gömmer sig och inte kommer fram alls, och tillslut svälter ihjäl. crystal red går inte att ha med Kampfisk, så skippa den kombon. om du absolut måste ha räkor, välj Neocaridina. dom är större och tuffare. risken är stor att även dessa stressas ihjäl, men det är i alla fall inte en riktigt lika säker death sentence som CR.

skippa räkor, dom passar inte i ditt akvarium tyvärr.

[dynamitella]
1

Tackar för medhållet :)

Jag ska som sagt egentligen inte lägga mig i mer. Sagt är sagt :)

LajvKrattan
0

Ok… :'( Inget annat än sniglar till kampis i 30l alltså?

LajvKrattan
0

Vad sägs om x guppyhanar + 10 räkor + 5 snäckor då? Ursäkta min tjatighet, jag vill inte tvingas vända mig till zooaffärerna. :S

[dynamitella]
1

Inte i 30 liter. Läs igenom vad som skrivits.

30 liter är egentligen för litet för alla fiskar utom kampfiskar och enstaka killiarter. Tillochmed lagen säger att fiskar inte ska vistas i mindre än 40 liter "om arten inte är speciellt anpassad för det".

Galaxyrasboror kan fungera. Nosa på dem. Med dem kan du ha 5 räkor.

LajvKrattan
0

Förlåt! Zoopet säger 30 cm och 30 l för Guppy. Kampfisk och sniglar får det väl bli då. Något extra viktig att tänka på? Kommer kampfisken äta dem också? Kan den kanske dö av växterna?

[dynamitella]
1

Du frågar, då får man svar. 

Jag önskar dig all lycka med vad du nu väljer att göra.

oh-la
0

personligen kan jag tycka att Guppy är ett alternativ. endler är ganska små, och odlade Guppy är inte så hemskt "simmiga" av sig. skulle dock inte ha fler än 3 hanar och lite räkor + snäckor i 30l, men det är jag det

[dynamitella]
0

Håller med. Endlers kan gå. Men inte guppys som man tänker på i folkmun.

CaptainBunchie
0

Varför inte skaffa ett större kar? Då kan du ju ha några guppys och räkor. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

LajvKrattan
0

31,5 l är allt jag har plats med. Det blir nog Kampfisk och snäckor. Kampfiskar har ju olika temperament, men jag har också hört att de kan ha mycket varierande personlighet, och lära sig känna igen människor på samma sätt som guldfiskar. Vad tror ni om detta?

CaptainBunchie
0

Vad är måtten på det du tänkt/det du har plats med?
Det är ju inte stor skillnad på 30 och 40-50L enligt mig. :)

_

LajvKrattan
0

Ca 30*30*40, men de i butiken är något mindre så det blir 31,5 l

CaptainBunchie
0

Ett 40L är ca 26x30x50, ett 54L är 30x30x60, tänk på det. 🙂

_

m4rkus93
1

plats går alltid skapa det e viljan som löser det…  jag bor på 8 m2 och har 3 kar 19L, 56L och 69L och det är då inga problem :D

xanna
0

..Fast varför skulle det inte gå med räkor?

Det blir nog ett ganska dyrt kar.. Men vill du ha räkor i regnbågens alla färger så kan du köra på Caridina cantonensis sp. tiger

Några tusenlappar kommer det väl gå på, men vad är väl det om man ska uppfylla en dröm? ;D

LajvKrattan
0

#24 Kampfiskar är mycket territoriella och tenderar att ge sig på allt levande som de tycker inkräktar på deras revir. Det som kan hjälpa är att man har i de andra fiskarna från början så att kampfisken aldrig hinner se hela akvariet som "sitt". Risken är dock fortfarande att allt annat blir mat, särskilt små räkor. Amanoräkor skulle kanske ha en liten chans om de var i från början och kampfisken inte är så aggressiv.

oh-la
0

#24, Caridina cantonensis vill liksom CR ha låga temperaturer i sina akvarier, och börjar dö vid 27 grader. Kampfisk ska gärna ha upp emot 30 grader. det är också en känslig, lättstressad räka som inte bör gå med annat än små små fiskar (små rasboror exempelvis), snäckor och fredliga, inte allt för på malar som otocinklus. dvärgräkor på upp till 3 cm ses också som mat, och även större räkor kommer antagligen stryka med och bli uppätna. så nej, det går inte med dvärgräkor. det är direkt olämpligt i TS plnerade burk.

även amano vill ha lägre temperaturer. dom lär dock inte bli mat, men jag skulle inte stoppa en så pass stor räka i ett 30l. framför allt inte med en rovfisk, då även stora räkor blir skygga och oroliga av det.

GuUuLd
1

Kan inte hålla med om allt som sägs här gällande räkor, tiger räkor har jag en hel del och de börjar inte dö vid en temperatur av 27grader inte här iaf. Här går de hela tiden i temp på runt 27 grader och de blir fler! Men att högre temperatur funkar bra hos mig beror på att vi har väldigt strömt vatten med hög syrehalt! Då syrehalten annars blir sämre ju högre temperatur det är. Sen att det skulle vara så att tigerräkor eller crystalräkor skulle bli utkonkurrerade av körsbärsarter stämmer inte alltid heller! Här är det tvärt om när det kommer till tigerräkor iaf. Har och har haft diverse räkarter i ett antal år så man har hunnit testa en del. Vilka räkor man klarar av att hålla eller inte beror helt på förhållandena i akvarierna, visst är tigrar känsligare en körsbärsvarianterna men man ska nog inte stirra sig helt blind på temperaturer osv. Utan se till helheten.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

oh-la
0

#27, det är ett vågspel. jag har också haft min beskärda del räkor.  mina har stendött i lägre temperaturer än 27 grader, trots bra cirkulation. blandat med körsbär började mina cr också dö av, tills jag helt sonika tröttnade och avlivade alla körsbär till fördel för cr. på somrarna har jag alltid haft ett livs levande hel*ete att hålla liv i räkorna nä temperaturen börjar snoka upp mot 26 grader. kan vara vattenkvalitén som spelar in, men jag har råkat ut för samma problem både på västkusten och nu på östkusten.

har testat att ha räkor med rovfisk också, och det har stressat ihjäl mina räkor. har man ett akvarium med en temperatur på mellan 28-30 grader skulle jag säga att både tiger och CR är olämpliga. framför allt inte i en kampfiskburk som ska ha mer eller indre stillastående vatten. jag håller fast vid att det är olämpligt med räkor i TS kampfiskburk.

GuUuLd
0

#28 Kampfisk är helt klart olämpligt ja, det har jag inte uttryckt mig om innan.

Man kan bara säga vad man har för egna erfarenheter och mina är att det funkar i högre temp t.ex och att det beror på cirkulationen & syrehalt var något jag & Sanna på redbee kom fram till när hon var här. När jag säger bra cirkulation så är det från 1000L/h i 100L kar eftersom nästan alla våra räkor går med L-malar.

Sen är det vattenkvalitén och vattenvärden i sig som spelar in och alla delar av Sverige har olika värden så det är ju sånt som avgör. Men det är inget man kan svara på innan man testat. Här funkar inte crystalräkor överhuvudtaget trots att de gått i ett eget litet kar med "rätt" uppmätta värden för dem..

Så vad som funkar och inte funkar för olika personer är väldigt individuellt när det kommer till räkor eller fiskar överhuvudtaget.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

oh-la
0

#29, självklat är det sådant som spelar in också :) själv kan jag inte hålla liv i fjärilsciklider hur jag än försöker, och även om vattenvärdena är perfekta för dem. det bara funkar inte.

jag har korta perioder hållit CR i större burkar med höge temperaturer. då har det varit "skräpräkor" som jag sorterat ut och stoppat ner som mat till mina fiskar. har i den burken pump på 2000l/h i 240 l och där har dom klarat sig helt klart längre än i 30l-burken med samma temp. kanske bekräftar det du redan kommit fram till :)

[dynamitella]
0

GuUuLd, vill bara förstärka att jag i alla mina uttalanden menar tillsammans med en Kampfisk :) Så att ingen missuppfattar.

Jag har klurat ut vilka arter av räkor som går bra ihop och inte (vi delar säkert uppfattning där). Lika så med temperaturen. Men man bör inte ha tigrar eller crystals i stillastående vatten med 29 grader och förvänta sig att det ska gå smärtfritt :)

GuUuLd
1

#31 Var inte dina inlägg jag reagerade på utan på det oh-la skrev. Näe stillastående vatten blir alldels för syrefattigt och eftersom jag skrev med bra cirkulation så kan man ju genast utesluta kampfisken som sällskap eftersom de inte vill ha strömt vatten.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[dynamitella]
0

Okej :)

xanna
0

..och jag har bara svarat på huvudinlägget som inte säger något om Kampfisk överhuvudtaget..

[dynamitella]
0

Helt rätt. I tidigare tråd ville han ha både Kampfisk och räkor och snäckor och eventuellt flera stimfiskar i detta 30 liters akvarium.

Och därför var jag extra ilsk i tonen från början :) Det ser säkert dumt ut.

[Sentra]
0

jag har ett 30 liters kar med ca 60 st sakura, 25 st Cr och Cb, 10 st blå neon rasbora och 10 st moskito raboror och det blir väldigt färgglatt då både fiskarna och räkorna är färgglada. Att räkorna blivit så många är för att de ynglar av sig ganska mycket. Hos mig trivs de i ett så pass litet kar som 30 liter, de har mycket gömställen och massor av växter och en riktigt bra genomströmning och 26 grader. Skall ge bort en del av räkorna i veckan till en vän då det börjar bli många av dem. Hos mig funkar det bra med Crystal och Sakura ihop, crystals ynglena tar för sig av maten och är inte så tillbakadragna. Men visst är Crystals lite mer tillbakadragna än Sakurorna.

[dynamitella]
0

Jag måste nämna att det låter som en enorm mängd djur på en liten yta :) Jag känner att 30 vuxna räkor i 30 liter är på gränsen till överkant. 

Hur får du det att fungera utan dödsfall? (filtrering, vattenbyten?)

Kiyona
0

Jösses det undrar jag med hur alla dessa djur får plats i ett 30liters kar 😐

Blir snäckor gråa efter redan en generation? :O Har haft mina i flera år och köpt in nya 3 gånger dem är färgglada. 🤔

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

m4rkus93
0

#36 det är ju inte änns lagligt!!! jag skulle säga att du köper större kar eller gör dig av med MYCKET av det du har nu…

[Sentra]
1

#37 det började med 10 st sakura och 10 st Crystals som sedan förökar sig som bara den, gav bort en gäng för några mån sedan och det är dags igen så att jag bara behåller 10 sakura och 15 crystals tänkte jag. Rasborerna har jag haft i 6 mån utan 1 enda dödsfall, de leker rätt ofta men äter upp äggen. Bland räkorna är det något dödsfall då och då men det är få. Har en aquael fan 1 plus utan kåpa, byter 1/3 vatten 2 gånger i veckan. Har malaysier som håller botten fin dessutom. Tror också alla växter och mossor håller bra vatten kvalite, och ekblad och mandelblad.

[dynamitella]
0

Då går du säkert på en fin balansgång :) Tur att det fungerat så bra.

(och bra att du har planer på att göra dig av med en del av dem. Man får ju trots allt ganska bra betalt för räkor också, så det lär vara enkelt).