Svarta alger på vissa växter
I mitt 100liters kar har jag fått svarta alger på vissa växtsorter. vallisineran, svärdsplantorna och javamossan har inga alger på sig men anubisan och en småbladig snabbväxande planta har dessa alger. Den snabbväxtande är nästan helt svart medans svärdsplantan brevid är helt grön och fin som den skall vara. Jag byter vattnet samma dag varannan vecka och tillsätter växtnäring och förövrigt är det bra värden. Vad bror detta på och hur får man bort det?
Har du möjlighet att ta en bild på dina andra växter?
Vill se om de kan tänkas lida av någon näringsbrist. Det kan man se om de är t.ex. bleka i topparna, lite lätt genomskinliga m.m.
Vad göder du dina växter med och hur ofta?
Hur länge har du belysningen tänd om dagarna?
Vad har du för belysning till ditt akvarium? Antal lysrör och effekt på dessa?
Jag göder växterna med happy life happy plant varannan vecka när jag byter vatten. Jag har ett lysrör monterat i ljusrampen som jag satte dit nytt för ett halvår sen cirka. Står väldigt otydligt vilken effekt men kan det stå 18w tror jag. Lyset är tänt tio timmar om dagen. Skickar in en mobilbild på svärdsplantan. Anubisen syns i framkant också. Ser man tydligt att den har svarta alger jämförbart med svärdsplantan som inte har det.
#3 Får du gröna prickar på akvariets glas?
#4 ja det får jag!!!
Då skulle det svarta på anubisan kunna vara prickalger (samma som på glaset). Lösningen på detta brukar vara att göda med mer fosfat. T.ex KH2PO4 (kalimdivätesfosfat). Normalt sätt produceras fosfater av fiskarna men de räcker inte till och tar slut före övriga näringsämnen. Då brukar algerna ta över och lever på kvarvarande näringen.
"Happy-Life Happy Plant är ett mycket koncentrerat, universellt gödselmedel. Lösningen innehåller varken nitrat eller fosfor och är mycket sparsam i användningen. Den innehåller vid sidan om de högkoncentrerade näringsämnena järn, kalium och magnesium även spårämnen som t ex manga, bor kobolt, litium, aluminium, selen och vanadin. Alla dessa näringsämnen står till förfogande under lång tid."
Med andra ord behöver du en annan växtgödning som innehåller fosfor.
Dock så är det väldigt få växtgödning i handeln som innehåller fosfor så ett alternativ kan vara PMDD. http://www.pmdd.se/