Nytt akvarium!! :D
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lillasyrran som bor med mig blev ganska pissed off när hon såg att jag hade köpt ett nytt akvarium enkomt för kampisen. Jaja det är min lägenhet iaf och hon flyttar ändå om ett år. XD
Till akvariet då. Det är egentligen ett räkakvarium men det funkar ju utmärkt till kampisen iaf. Pumpen/ filtret är ganska kraftigt men kampisen verkar bara roa sig med utblåset. X'D Jag planerar att lägga till lite mer sand och ännu mer växter och sen kommer jag ev. köpa växtgödning eller vad det blir i akvarietermer så att kampisen får gott om växter. :)
Kampisen bor med ancistrusen som är nyköpt. Den har bosatt sig vid doppvärmaren. *skakar på huvudet*
Om du vill minsta utblåset så är det bara att sätta en nylonstrumpa för ;) Tänk på att ancistrusen blir ca 10 cm som vuxen så den kommer snart behöva mer utrymme att simma och växa på.

Han verkar ganska nöjd atm men får jag tag i en nylonstrumpa så ska jag sätta dit den. ^^
Just nu så är ancistrusen knappt två centimeter men när den blir för stor så ska den få flytta så får en av mina pansarmalar gå i lillkaret istället. :] Den är en hejare på att käka alger trots att den är så liten än. X'D
Även om han fortfarande är liten så behöver han störe utrymme för att kunna växa normalt, fiskar kan anpassa växandet efter utrymme, men det är ju inte alltid bra eftersom de blir underutvecklade :)
#2 Pansarmalar ska vara i stim, och det där är för litet för ett pansarmalstim.
PansarPlaty, ett tips är att köpa några Otocinclus att ha som algätare till det karet istället :) De är jätteduktiga och blir inte så stora.
/ Emma
som #4 säger är pansarmalar stimfisk och går inte i ett så litet akvarium. Skaffa ett par äppelsnäckor dom håller rent från alger och är riktigt snygga.
Jonathan Lundin
Driver: www.bettasverige.n.nu

#5 Får se ifall jag kan få tag i några. Jag tror ev. att en bekant som har akvariehandel kan köpa in ifall jag frågar. :) Tack för tipset.
#6 Har lite svårt för snäckor även om dem gör nytta. ^^' Kollar nog upp Otocinclus men tack för tipset iaf. :)

Fick en rolig överaskning när jag tände kampisens akvarium imorse. Han hade gjort ett skumbo. :D Betyder det att han trivs? Han har bott i akvariet mindre än en vecka.
Bilden är väl inte så bra som jag hade velat men det var den bästa av flera superdåliga bilder. ^^'
Det betyder att han lever och är frisk ;) Du kan lägga en Kampfisk i ett glas, och chansen att han fortfarande gör skumbon är stor. Så det är mest ett tecken på att han lever och mår bra.
Jag tycker att akvariet är i minsta laget, men han mår ju inte dåligt :P

Ah okej. Hade han i ett 54liters tidigare och då byggde han inga skumbon alls så det var därför jag undrade. ^^ Han verkar då trivas bättre nu iaf. :) Akvariet e 30x30x35 om jag minns rätt.
Panik för en stund sen.
Skulle justera pumpmunstycket och upptäckte att vattnet var iskallt! Kontakten till värmaren måste ha farit ur nån gång under natten och vi hade haft fönstret öppet. Hujja. Nä nu släpper jag inte elektroniken ur sikte! Nu är tempen uppe vid 25 iallafall. *suck*
Händelserik dag…
Kampfiskar gillar ju ganska små ytor, med mycket växter så det inte finns så mycket öppna ytor och ställen där de kan bygga skumbo på :) Kan ju ha varit så att hans gamla kar inte riktigt passade enligt honom.

Jo, hade ju ändå ganska bra med växter men det kanske var för stort för hans smak. Dessutom var ju platyna och terroriserade ibland så då hade han kanske inte ro att bygga? Har sänkt vattennivån litegrann också så att han har mer växter att bygga bon runt. :)
Dom är ju ensamvargar och blir ofta ganska tillbakadragna med andra fiskar och försöker för det mästa gömma sig, kan ju ha varit så att han inte kände sig trygg nog att bygga skumbo.

Nu bygger han då skumbon nästan varje dag. :) Har också köpt en hona som har blått i sig men hon verkar ung än så får se när hon är klar.
Nu är det också så att jag har haft världens otur med ancistrusmalarna. Den första dog efter att jag hade lämnat akvariet med lillsyrran en helg och hon hade skopat i mat… Den andra dog av okänd anledning. När jag kollade vattenvärdena så var det inget onormalt.
Kan jag låta bli att köpa algätare till kampisens akvarium eftersom att jag ändå är noga med att hålla efter både med vattenbyten och att ta bort alger?
jaja, det ska nog inte vara någon fara :)
Ett tips. Avla inte på dem. VT (och blå/röda sådana) brukar vara svårsålda. Framförallt när "nya" fenformer börjar dyka upp lite billigare :)
Vill du att de ska leka? Annars så är de ganska dumt att ha en stackars hona som inte ens är lekredo i ett kar med en hane som kommer trakassera henne (ordenligt i värsta fall). Jag tycker man inte ska ha honor och hanar tsm om man absolut inte att de ska leka. Speciellt i ett så litet kar.
Jag har inga algätare alls till mina kampfiskar.. Det sköter jag.

Jo längre fram när hon har fått bli större. Hon är ca. 3 cm men jag tycker hanen ser enorm ut jämfört med henne. Kommer då bara sätta ihop dem om jag vill ha yngel annars så får hon gå i sällskapsakvariet. Visst får honan nå ränder när hon är lekredo?
Okej vad bra, då ver jag att det funkar iaf. :)
Det absolut viktigaste är att hon är i bra kondition och är proppad med rom, även om hon är stor på längden så har det inte så mycket att göra med om hon är lekredo eller ej. Du bör mata upp både honan och hanen gärna 2 gånger om dagen (inte mindre) i helst över en vecka innan du sätter ihop dom i lekkaret, se till att det får mycket proteiner som tex röda mygg, artemia,oxhjärta,köttfärs. Då kommer honan nog vara proppad med rom och redo för hanens brutala uppvakting och även hanen kommer vara redo för att fasta i ungefär 3-7 dagar (beroende på hur lång tid det tar innan de har lekt osv) och non stop ta hand om yngel/rom/uppvakta honan.
Har honan mörka pigment så ja, har hon ljusa pigment på kroppen så kan hon inte visa ränder. Honor får ränder bara de ser en hane, så även om de inte är lekredo-ingen rom.
Det är inte sant att den dära malen blir tio cm lång har du en ancitrus? har du det blir den 50cm lång för min ancitrus är 14-16cm lång och är en hane för han har skägg.
Det är nog bäst om du inte skriver sånt du inte är säker på. Du har nämligen fel och kan skada någon stackare som läser det.
Ancistrusar blir som max 15 centimeter.
50 cm blir knappt segelfensplecos.
ok säger du det jag har åkt i akvarie lagret och där har dom ancitrus som är mer än 15cm och jag har till och med frågat dom så du ska inte säga något.
Ancistrusar blir inte över 15 cm. Oftast stannar de på runt 10.
Googla det.
Ancistrus blir inte så stora (50cm), isf är det någon annan typ av L-mal eller pleco…… Tro mig, haft akvarium i 6 år och har läst på samt pratat med "akvarienördar"..
Segelfenspleco/gibbiceps kan då bli längre än 50cm.. De blir normalt omkring 60cm -Vuxna- (jag har haft de på 70cm). Finns hur många typer av pleco/L-malar som helst.
ja fast dom blir faktiskt över 10 cm fast det beror på hur mycket man matar ex ger man dom 3 gånger per dag växer dom fort men om man ger dom mat en gång per dag växer dom inte så fort.
dom ljuger jag har sett dom malarna som är större än 15cm ni kan själva åka till akvarielagret i abrahamsberg i lövåsvägen. och deras nr är 08 808080 så får ni fråga själv ljuger ni ringer jag dom så får vi se vem som har rätt.
Själv har jag haft gibbicepsar på ca 40 cm. Men det tar många år och är rätt ovanligt att se att de överlever förbi 50 cm (eftersom folk har dem som sällskapsfiskar och inte tillgodoser deras behov). Därför skrev jag som jag gjorde.
Jag är medveten om att många större plecos blir fruktansvärt stora under rätt förhållanden :) Roligt att höra att du haft så stora!
Vanliga ancistrusar. Ancistrus sp. blir inte mer än 15 cm. Punkt slut. Sen vad de har för hittepåmal vet jag inte. Inte heller om du blivit felinformerad eller om du missuppfattat det hela. Vad jag vill få fram är att en VANLIG Ancistrus inte blir några 50 cm.
Det är som att påstå att en tax blir 2 meter lång. Förstår du hur jag tänker?
farido, säger som dynamitella en ***vanlig*** ancisturs blir sällan över 15 cm, och det är *inte en chans att de uppnår 50 cm*… då är det ingen vanlig Ancistrus.
Baryancistrus sp blir t.ex. uppåt 35cm, men det är ingen vanlig Ancistrus egentligen utan en form av pleco..
Dynamitella:
Hade ett 400 liters kar förut (har sköldpaddor nu i 320L) och hade då bara fiskar, bl.a. en gigantisk pleco som levde igenom det mesta och den hade jag i år. När jag sålde det akvariet följde plecon med det då jag inte ville ha honom i mindre :)
Jag blir verkligen chockad och sårad när jag läser att folk köper fiskar och malar som inte passar till små akvarium men det behöver ju inte betyda att det är deras fel för fiskförsäljaren kan ju sälja fiskar ändå för att tjäna pengar men utan att berätta om problemen.
Läs gärna eller fråga om fiskarna/malarna innan ni köper dem till era akvarium. Inget illa ment mot någon för alla är vi här för att lära oss och ta till det. Lämna tillbaka fiskarna som inte passar till akvariet och köp rätt sort. =)
---
Ska berätta att jag såg en amerikansk film igår och filmen var helt okej fram till att jag såg en Guldfisk i en liten glasskål. Där sjönk mina betyg för filmen rejält. Jag mår så dåligt av att se djur lida.
ok ni väl rätt
Det ser ut som du har samma 20L kar som jag har här hemma. Pumpen går att minska flödet på genom att styra på den räfflade knappen upp och ner. Den sitter just ovanför utblåset :)
Bara ett headsup om doppvärmaren, min fick tuppjuck efter 1 mån och körde upp värmen till 34 grader under en natt, Så den fick bo i sopkorgen ganska omgående. Som tur var överlevde alla räkor med de tappade ganska mycket färg.
jag har 140l akvarium
#34 Yngelakvarium för tex. Guppy eller liknande om man inte har plats eller pengar till ett större? Det var iallafall anledningen att jag köpte ett på 30l och inte större.
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Jag har räkor och snäckor. Jag tog ett 20L för att kunna ha det brevid datorn och kolla in, Jag tycker det är rogivande. De räkor jag har där i är honor som går med rom och små räklingar, ( dom försvinner lätt i mitt 250L)

samma här, räkor, snäckor och mikrofisk. har både ett 20l och ett 30 l och tycker det är jättekul med nano. ser inte varför det skulle vara fel. alla mina fiskar är anpassade för ytan, värdena är kanon, mycket växter och väl anpassad inredning. har även större akvarier, men det är nått med nano som jag tyckerär spännande.
#34 - Har man ont om plats och skaffar en fisk som trivs i ett mindre akvarium (killis, Kampfisk etc.) ska man ju ha små akvarium. Hur skulle det se ut om man hade t.ex. kampisar i varsitt 100 liters? Nej det fungerar ju helt enkelt inte. Killis i naturen bor i princip i vattenpölar dessutom, så de är naturligt för dem att ha små akvarium.
Även räkor som inte går med andra fiskar direkt vill man ju ha för sig.
Dock skulle jag nog personligen inte skaffa under 30L, varken till räkor eller fisk.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Du tänker helt rätt :)
Man kan ha möjligen en Kampfisk eller räkor eller ett fåtal endlers/vildguppys eller Galaxyrasboror eller något i den stilen. Man kan inte ha mer än möjligen två arter, inkluderat snäckor och räkor.
Jag har själv haft många små kar, och de är trevliga att ha på skrivbordet. Men de kräver däremot 10 gånger mer skötsel än ett stort, och kan bara användas av små och anpassade arter.
Jag kan ju nämna att nitrit i ett litet kar är en självklarhet om man inte sköter det mycket bra.
funderade lite eftersom det står att akvarium inte bör vara mindre än 40L på jordbruksverket?
Men akvarium är fint :)
Nej, inte om "fisken inte är speciellt anpassad för små akvarium".
Och därför "går bara" små typer av stimfiskar, räkor, snäckor eller då kampfiskar som ändå bara kan gå ensamma.
Neontetror, kardinaltetror och kilfläcksrasboror (exempelvis) skulle jag aldrig stoppa i ett kar på ens 30 liter. Det är i mitt tycke för lite plats för att stimma.
Jag förstår dig :)