Min gurami åt upp dvärgkulfisken
Jag har ett 250 liters akvarium som jag hade förberett med ny pump, massa rötter och växter för att äntligen få in några små dvärgkulfiskar… Fick hem tre stycken igår… två honor och en hane..Tyvärr var nog hanen för liten för idag syns han inte till och jag vet att det är mina leopardguramis (två stycken) som varit i farten igen. Sist åt de upp två röda ancistrusar som jag lyckades få tag i..har dock två kvar som växt till sig och får vara ifred. Mina två Scalare verkar ha en mycket mindre mun än mina glupska leopardguramis som sliter och tar jätte bitar och kan öppna upp munnen hur stort som helst.. ändå är de bara några månader gamla fast har växt en hel del iofs.
Men är fiskarna tillräckligt stora så verkar de vara hur lugna som helst och de två honorna som är kvar simmar runt som vanligt utan att leoparderna bryr sig mer än att de kikar lite. Köper kanske några till..åtminstone en hane. Men denna gång får den vara större eller så får jag sätta kulfiskarna för sig själv tills de växt till sig.
Inga kulfiskar ska ju egentligen gå med andra fiskar alls, speciellt då dom kan ta ner mycket större byte än sig självt (gäller nog vid vuxen ålder och är delvis inviduellt). Så jag tycker det verkar konstigt att det var tvärtom.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Precis…egentligen… har läst hur mycket som helst om kulfiskar senaste tiden… men jag tänkte prova då jag själv under flera år med egna ögon vittnat om och även hört andra flera exempel där det inte är några problem… Därför testar jag också… Och det går alldeles utmärkt…än så länge… Lilla killen dök upp..
… hade väll gömt sig stackare…Har läst mig till att det kan gå illa för de små rackarna just för att de är så små men Gurami borde inte vara några problem.
Ja, självklart ska man inte ha de allra största och aggressiva sorterna men googla gärna på olika varianter och dvärgkulfisken, som jag har ska vara den minst aggressiva… Sedan beror det naturligtvis på vad du ger för mat och vad det finns för aktivitetsmöjligheter för kulfisken i ditt akvarium, samt gömställen.. massa rötter växter …Vilka andra arter i akvariet, storlek på akvariet…antal fiskar osv….Det var verkligen kul att se de tre verkligen leka i de hårda strömmarna då jag har satt in en 2252 från mitten av mitt akvarium så att det mot ena hålet är riktigt strömt… Intelligenta varelser de verkade iakta mina pansarmalar som håller på och leker och lagt ägg…sågut som omde skulle göra likadant.
Ja…jag återkommer om mina småbollar somblir typ 2,5cm stora lyckas ta ner mina leoparder… man vet ju aldrig… Ska även inhandla ett stim med purpurhuvudbarber…
Någon annan som har några positiva berättelser kring kulfiskar så dela gärna med er…får aldrig nog här
Måste bara visa min fina kampfiskhane också
Verkar ju finnas hur många vackra varianter som helst…ser alltid nya.. och jag lyckades få tag i en underbart vacker med stor personlighet… Arnold II. Arnold I blev nästan tre år och var en underbar firre han med… funkar utmärkt med andra fiskar…ja självklart…se återigen att det måste föreligga olika förutsättningar…
Så här 13 dagar efter inflyttning av kulfiskarna så måste jag säga… Inga problem
!!! Funkar hur bra som helst… Lugn och fin samvaro med alla akvarieinnevånare….
Jo…glömde berätta … cirka två dagar efter kulfiskarnas ankomst så blev jag vittne till hur min ena leopard sög in den lilla hanen i munnen helt och hållet i en otrolig hastighet.,men spottade ut honom lika fort… sedan dess har de inte försökt något liknande…
Med tanke på att kulfiskar är väldigt giftiga så kan vi alla vara glada att guramisarna lever :)
Och att de inte provat igen efter det senaste försöket.
I know… eller hur…
Haha, oj vad läskigt.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Kulfiskar och Kampfisk är ingen bra kombination
…R.I.P