Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 2005 ggr
Camilac7
0

Fiskar dör som flugor! Hjälp!

Har letat omkring här på forumet efter något liknande problem men har inte hittat något, men om det redan finns något liknande ber jag om ursäkt. För ganska exakt fem veckor startade jag ett 54 liters akvarium, det gick i en vecka utan fiskar och växter(hade tyvärr ingen möjlighet att köpa växterna innan). Köpte då 5 växter, 5 mollys(varav 3 honor och 2 hanar), 5 kardinaltetror och 5 svärdfiskar efter råd från djuraffären. Allt flöt på utan problem i några dagar då vi märkte att Black molly honan började hänga mycket på botten(vi är nybörjare och förstod inte vad som hände, trots oändligt googlande) hon var pigg ganska ofta så vi lät det vara. Helt utan förvarning dog en av zebrafiskarna några dagar senare, testade vattnet och alla värden var perfekta. En vecka senare dog Black molly honan och jag testade vattnet igen för att få samma resultat, det hade heller inte funnits något som tydde på sjukdom på fiskarna.(prickar, fenröta osv). Åkte till djuraffären igen och köpte två växter till och två silvermolly honor(trodde jag, den ena visade sig vara hane trots allt) för att minska stressen på de som redan var i akvariet. Fick även avliva en Kardinaltetra som simmade snett och som fiskarna bet på. Förra veckan dog en mollyhane, samma symptom som tidigare firrar(förutom zebra och kardinal) legat på botten, fenorna ihopknipna mot kroppen, vägrar äta osv. Idag dog en till mollyhona. Kände att det var droppen, är det någon som vet vad som är på gång? Vill inte förlora fler firrar!

CaptainBunchie
0

Är nästan garanterat att det är nitrit.
För många fiskar i för litet kvar på för kort tid.
Dessutom bör inga av fiskarna gå i så pass litet,
mollys ska dessutom ha minst 80L, Svärdbärare minst 60-80L.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Camilac7
0

Det kan alltså vara det trots att testerna inte visar det? :/ Jo, jag har nu i efterhand förstått att vi köpte för många på en gång, men är man nybörjare lyder man de i djuraffären blint, tyvärr :( Okej, inte ens tetrorna eller zebrafiskarna? Hur tycker du att jag ska lösa det nu? Det känns dumt att avliva alla fiskar :( finns det någon bättre lösning??

Camilac7
0

Men hur kommer det sig att inte alla fiskarna dött på en gång om det är nitrit? Alla andra har varit hur pigga som helst, men jag vet iochförsig inte hur nitriten påverkar fiskarna. :/

CaptainBunchie
0

Jag är i och för sig inte bombsäker att det är det, men det låter som det.
Tetrorna och zebrafiskarna bör kunna gå, de andra är det nog bäst om du säljer/skänker bort eller lämnar tillbaka till djuraffären.
Att alla fiskarna inte har dött på samma gång gör de inte av nitrit riktigt, då endel fiskar kan vara känsligare, liksom tåligare.
Gör ett 30-50% vattenbyte och byt lite vatten varje dag i några dagar och försök lämna bort de fiskar som inte bör gå där. Se också till att det finns rikligt med växter, då växterna minskar nitrithalten i karet (vet i och för sig inte hur det ser ut nu).

Annars kan det vara pH, temperaturen? Är det rätt för fiskarna?

_

Camilac7
0

Känner tyvärr ingen som har akvarium, tror du att djuraffären tar tillbaka fiskarna? Brukar göra 30% vattenbyte i veckan, men ska prova att byta lite varje dag och ser om det blir bättre! Funderar på att köpa tre nya växter i helgen, det kan väl inte bli för mycket växter? Har dock problem med en Black molly hane som "drar upp" växterna så att de blir mindre och mindre :/ pH ligger på 7,6 , temperaturen är 24° jag tror att alla mina fiskar tycker att det är en lagom temperatur.

[Bert10]1
4

Om det är akvarieaffären som givit dig råd om dessa fiskar och antal så borde dom stå för kostnaderna för döda fiskar och även ta tillbaka resten.

Då kan du nystarta med en låg belastning av fiskar.

MrJLundin
0

Vad ligger nitriten på? För 15 fiskar på 54 liter där fiskarna ändå är ganska stora, det blir överbelastning även för ett ingånget kar med en bra bakteriekultur.

Det som händer är att de fiskarna som är stressade antingen av andra fiskar eller pga av transporten är de fiskar som kommer att påverkas av nitriten först.

Vad använder du för tester när du mäter? Är det stickor eller är det dropptester?

CaptainBunchie
0

#5 - De brukar kunna göra det om det är akut, dessutom är det deras problem då de lurat på dig fiskarna, enligt mig.

För mycket växter blir det sällan nej! Bara det finns en "fri simyta".

Det borde nog inte vara några problem med pH/temp, möjligen att mollys ska ha lite varmare. En pH mellan 7-7.5 skulle dock vara det ultimata, men någon 0.1 grads skillnad brukarb funka iallafall.

Har du någon bild på det? :)

_

Camilac7
0

#7 Jag mäter med stickor, de visar alltid att det inte finns någon nitrit, har fått samma resultat på djuraffären(stickor där med) men de kan ju vara luriga de där! :/ #8 Okej! Ska åka dit imorgon och höra om de kan ta tillbaka de stora fiskarna, typiskt att man ska bli så lurad… Har de flesta växterna i bakgrunden och någon enstaka längre fram så att de ska kunna simma så fritt som möjligt! :) Gick inte att ladda upp bild, sitter på en iPad, inte dator :(

CaptainBunchie
0

#9 - Ja, det är tråkigt när det är så. Har själv fått hem på tok förstora fiskar för mitt lilla kar jag hade.

_

Camilac7
0

Har ni något tips på vad jag kan göra medan? Ifall jag får lämna tillbaka fiskarna så blir det inte förrän i helgen tyvärr, vill inte riskera att fler dör :(

Dansken91
0

#11 som jag tror det är sagt tidigare, byt vatten ofta, kanske varje dag tills helgen.

Camilac7
0

Okej, tack! Ska jag förresten tömma akvariet på fiskar helt eller låta t.ex. Zebrafiskarna (4st) vara kvar för att hålla igång akvariumet? Testade vattnet igen, det ser ut som att det är nitrit som är boven i dramat…