Liten mal passande litet akvarium?
Jag skulle vilja ha tips på en sorts mal som inte är för svårskött och som inte bli så där jättestor. Tänkte köpa en och då måste det bli rätt från början.
60L är det jag har.
Ancistrusmal är lättskötta. Blir ca 10-12 cm långa.
Ancistrus bör bo större än 60L, iaf när den börjar bli större bör de ha åtminstone 100L. Vad har du för andra fiskar? Ett litet stim på 6st ottosar, otocinclus affinis, kanske skulle passa? :)
Men är dom inte lite stora i alla fall för akvariet?
Kollade på google och hittade en s.k randig Otosinclus.Finns dessa i vanliga djuraffärer eller måste man specialbeställa?
#2 Det ska jag kolla upp. Jag har tre guppys och en sån där mal som du skrev. Därför kollar jag efter någon mindre.
#2 hade själv två Ancistrus i ett 60l men dom var iofs inte fullvuxna. Så ok kanske lite litet för dom när dom blir det. Då har jag inget annat förslag …
#4: Ottosar är ju små och passar ditt akvarium, och om du redan har en bör du skaffa åtminstone 2-3 stycken till då de är stimfiskar. :)
#5: Ancistrusar blir ca. 15cm lång när de är fullvuxna. Det fungerar fint att ha dem i lite mindre akvarium när de är unga, men de bör få byta upp sig när de börjar växa ur akvariumet :)
Jag skulle vilja påstå att riktlinjerna är lite missvisande gällande ancistrius. Vi hade ett 60 liters som uppfödningskar. När jag sålde karet och malarna (ca 200 st) så mådde alla bra och inga döda fanns där.
När de inte är fullvuxna går det utmärkt att ha de i 60 liter. Det är när de når sin maxlängd på 15cm? som det är synd om de. Har du en hane och hona bara så skulle jag vilja påstå att du kan köra på. Köp de som precis blivit könsmogna och låt de växa upp tillsammans.
Agree. Ancistrus går fint i 60 liter så länge akvariet inte är överstockat i övrigt, och att det gäller hona+hane eller ungdjur. Når de däremot 15 cm eller slåss så ska de omedelbart omplaceras.
Jag har vid ett tillfälle haft två avelspar + 100 ungar i 70 liter utan problem. Därmed rekommenderar jag absolut ingen annan att göra det. Utan menar att under rätt förutsättningar kan det fungera, en tid.
Däremot är ottosar säkert roligare. 4-5 stycken livar upp akvariet betydligt mer än ancistrusar :)
Blev just tipsad om Sewellia lineolata och är förskräckt! Det är ju inte ens en mal. Det var djuraffären som svarade på min fråga om en liten och bra mal. Om jag inte hade googlat det så hade jag inte vetat om det.
Nu har jag ringt runt och har hittat en Otto. Jag har bokat den så nu är jag super glad.
Ottosar är helt klart riktigt bra små rackare. Sägs vara otroligt duktiga städare och passar i de flesta kar med de flesta fiskarna.
Har själv tänkt skaffa några att ha med mina dvärgkulor och ev. räkorna. :)
Det roliga är att jag inte hittade ottosarna i djuraffären, trots att jag nästan går och vandrar där i timmar när jag är där, vilket sker ganska ofta. Utan när jag frågade trodde jag inte att dom hade, men visst hade dom det! Då Randiga, vilket verkar vanligast. Otocinclus Affins. :)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Oj, ursäkta. Rör ihop namnen. Vittatus menar jag, inte affins.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Ja dom är söta med. 
Men köp minst 2-4 stycken. En duger inte :) De är sällskapliga och ska gå i grupp.
#16 Då blir det två!