Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: foder
Läst 2403 ggr
wille_wille
0

Artemia - vad gör jag för fel?

Jag har precis försökt mig på att odla artemia i en pet flaska.

Man kan ju säga att det gick lite sådärRynkar på näsan

Jag tog en vanlig saftflaska på 1 liter, mätte upp 1 liter vatten i ett mått och hade i 1 matsked med havssalt och rörde runt till det hade löst upp sig.

Sen stoppade jag i en luftslang och kopplade till syrepumpen och startade den och hällde i äggen.

Jag har nu väntat 4 dagar men det har inte hänt något.

Eller kan det vara så att deom har kläckts men att jag inte ser dom?

Vad jag har läst så borde dom vara så stora så man ser dom utan förstoringsglas eller liknande.

Äggen är köpta på akvariekällaren i Örebro och var frysta när jag köpte dom, sen har dom legat i kylen.

Någon som har nån ide om vad jag gör fel?

Tacksam för svar.

//Wille

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

fredrikh
1

Har du doppvärmare till äggen?

Jag kom ihåg när jag senast odlade artemia, hade då en lampa på dygnet runt och värme. Artemian är röd när den kläckts. Pröva också att ha en lampa som endast lyser på något ställe i flaskan, artemian dras dit.

Bara lite tips, inte direkt ett svar på ditt problem..

wille_wille
0

Tack!

Får försöka hitta nån bra lampa då.

Doppvärmare kan jag nog tyvärr inte fixa, och så går den nog ändå inte ner i flaskan.

fredrikh
0

Tror det viktigaste ändå är värmen och inte lampan.. ska leta lite fakta åt dig!

25-30 Grader ska vattnet ligga på..

Det kan ju vara så att det inte är så bra kvalitét på äggen.

fredrikh
0

Jag hade prövat att göra samma sak som du gjort men hålla en bra temperatur och använda färska ägg, alltså såna som inte varit frysta innan!

http://www.youtube.com/watch?v=7uNkHPuGaqo

wille_wille
0

Ok, testar nog med mina frysta ägg tills dom är slut.

Får fundera lite på hur jag ska få flaskan o hålla värmen…

Har varken lust eller pengar till att köpa en doppvärmare och det går väll knappast o göra vattenbytenRynkar på näsan

Fast om man fyller på med ca 30 graders vatten så borde det hålla sig varmt ett tag, och det går ju ganska fort för dom o kläckas, bara o försöka igen.

fredrikh
0

Om du har en lampa som ger ifrån sig mycket värme så kan du använda den som "värmare" :) Ställ den någon centimeter från flaskan så bör det räcka!

Dansken91
0

Ja har bara kläckt ett fåtal gånger, men då har jag gjort det i rumstemperatur, och det har funkat. +sen har jag heller inte använt någon luftpump. Dock så ska kläckaren stå på ett ljust ställe. Men är du säker på att saltet är utan jod? Sen kan ju också äggen vara dåliga… MVH/Daniel

wille_wille
1

#7Får väll testa utan luftpump oxå, men ställa den ljust.

Måste ljuset vara på hela tiden, eller räcker går det bra om det bara är på dagtid?

Tror saltet var utan jod, stod "äkta havssalt utan några tillsatser"

men jod kanske inte är någon tillsats i salt?

Har extremt dålig koll på sånt där med vad olika ämnen inehåller Rynkar på näsan

Dansken91
0

#8 Jag låter den stå helt öppet i ett rum, ingen extra belysning, utan bara som den är. Detta är självklart inte det bästa sättet att kläcka på, men det fungerar. Jag själv när jag letade efter salt just det du beskriver, "havssalt utan tillsatser", sen med lite mindre textstorlek "innehåller jod" eller något i den stilen. Vet inte hur det går ihop, om det är naturligt eller ej. Men kolla på salt kärlet en gång till för säkerhets skull, om det står eller inte. Jag använder en pepparkaksburk som är lite modifierad, fungerar hyfsat, men det är en stor yta, därför behövs ingen pump. Du kan använda ett sugrör och blåsa i luft någon gång också om du inte vill använda pump. Är det yngel du ska mata?

wille_wille
0

Mitt problem då är att det oftast är släckt på mitt rum, och flaskan står lite undanskymd i en hylla, har tyvärr inget bättre ställe att ställa den på, får väll sätta dit en lampa då.

Kollade lite extra på saltpaketet, vred och vände på det men såg ingenting om jod.

Kanske skiter i pumpen då o kör med sugrör 2ggr/dag istället då.

Och ja, det är yngel jag ska mata.

Dansken91
0

Du kan inte ställa den på ett fönsterbräde då istället? Det löser sig, det är bara att pröva sig fram. Om det är helt kolsvart kanske det inte går att kläcka, men det måste i alla fall inte vara någon strålkastare mot dom hela tiden:) Okej men då kan nog saltet uteslutas som problemet. Sen när du kläckt dom är det viktigt att inte skalen och okläckta ägg följer med till ynglena, men det vet du väl redan, sen kanske inte det problemet uppstår med PET-flaska. Försök igen att kläcka, funkar det inte då kan du ju ta upp frågan en gång till. Eller kan du ju pröva vad fredrikh föreslog, och tillsätta mer värme, doppvärmaren tror jag dock inte du behöver. Men det är bara min åsikt.

abbas
0

4 viktiga saker måste man tänka på när det gäller artemia , l

1-luft slang pump för syre

2- ljus det snabbar på kläckning

3-mängden på salt

4- kvalitet på ägg, - bästa är amerikansk artemia .

och resten googla det finns mycket som helst info och youtube ,

söka på engleska är bra även och går att translata till svenska .

funderar snart odla det också

lycka till

abbas
0

http://www.brineshrimpdirect.com/res-hatching-c169.html

på engleska översätta till svenska bara om du använder google chrome

fredrikh
0

Luftslang är dock inte superviktigt, har odlat utan flera gånger på 0.5 liter.

abbas
0

japp men kläckning då det inte den bästa sätt utan syre, luft slang är bara för att skapa rörelse på vatten yta för att få tillräckligt med syre

det går att röra vattnet med något men vem orkar

syre och ljus är viktigt specielt på första timmarna föratt cykeln ska gå bra

[RadioMG]
0

1 matsked salt låter väldigt lite. Vi odlar här hemma och resultatet blir alltid bra.

1 liter vatten, 9 gram salt. Luftslang i som får röra runt ordentligt..

Mission complete! :)

wille_wille
0

#16 9g salt, hur mycket blir det ungefär om man mäter i ml, vi har tyvärr ingen våg som man kan mäta gram på hemma :(

[RadioMG]
0

#17 Det vet jag tyvärr inte. Jag kör med grovsalt utan jod. Det är rätt stora kulor. Jag häller i vattnet i flaskan, sätter på pumpen och häller i saltet. När saltet löst sig helt så häller jag i artemian.

Denna kör jag med. Är även riktigt bra om du gör saltbädd i ugn :)

http://www.jozosalt.se/grovt-salt-2-kg/

Vill du så kan jag testa mätta upp i ett dricksglas så du får en hum av ungefär mått?

Dansken91
0

Kan tillägga att jag kör med samma salt, bara att det inte är grovt jag använder. Rätta mig om jag har fel nu, men saltet ska väl ligga på 3,5%, så 1liter=1000ml, ska du ha 35 ml salt. Gärna för mycket salt än för lite. Någon kanske måste bekräfta detta.

Dansken91
0

Vad är märket på artemian? "Hobby"?

Gurky
0

Jag brukade kläcka i rumstemp, havssalt och en kläclare, men utan luftpump eller lampa och det fungerade utan några som helst problem. Efter en dag eller två var det bara att ta upp håven och få upp en stor mängd :D

wille_wille
0

#18 Jag använder dethär saltet: http://www.jozosalt.se/medelgrovt-havssalt-500-g/ Tycker själv att det verkar vara typ samma. Sen tror kag inte mamma är så sugen på o köpa en massa salt som vi nästan aldrig kommer använda för att jag ska odla fiskmat (hon är inte så förtjust i fiskar överhuvudtaget). Men jag vet inte, det kanske inte är så dyrt? #20 Ingen aning om var det är för märke. Fick ägge frusna i en försluten plastpåse. Testar nog först nu som #21 sa och med så mycket salt som #19 sa, så får vi se hur det går.